Hur viktig är serviceboken vid begköp?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Efter diskussion i tidigare tråd i teknikforumet:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=163267

Undrar jag vad ni andra anser om serviceboken.

Själv skulle jag vara ganska noga med historiken i stort.
Alltså, jag skulle nog inte bry mig om det tex har dragit över 200 mil på en ventiljustering/oljebyte om säljaren förklarar att det blev så eftersom han körde just då och det var lång väntetid på verkstan.

Är boken i övrigt välskriven och om säljaren verkar trovärdig och det övriga skicket är ok. Då skulle jag nog inte vid prutbehov ange den med 200 mil missade 1200mila servicen som huvudargument.

Hur skulle ni ha gjort?

Det kanske, rent tekniskt sett, är viktigt att man exakt håller serviceintervallet på högvarviga hojar?

200 mil är skit samma i min värld.

Är det bra skick på hojen och servicen utförd så räcker det.

Alla som har försökt boka en service tid under säsong vet att det är ofta snudd på omöjligt att få en tid inom en månad.

Jag vetefasen men ofta undrar jag om den där stämpeln är värd något över huvud taget...

Kille som jobbar på ackord, på annans hoj - inge direkt kärlek och omsorg där inte!

Jag vetefasen men ofta undrar jag om den där stämpeln är värd något över huvud taget...

Kille som jobbar på ackord, på annans hoj - inge direkt kärlek och omsorg där inte!

ioförsig inte.

Men stämpeln kanske är jävligt värdefull när du ska sälja hojen? Du står där som säljare och ska konkurrera med massa andra objekt?
Man kanske väljs bort av potentiella köpare som inte förstår, och som stirrar sig blinda på stämplar?
Dessa köpares pengar är det ju inget fel på?

(säger jag som servar själv och skriver själv i boken)

Last edited:
Det bästa är nog att kolla med det märke
man har om garantierna gäller om man passerat
service intervallerna med flera hundra mil....
Är det då OK från det aktuella märket så är det
ju inga problem.
Det gäller att planera in servicen så att man inte
äventyrar ev garantier.

Om säljaren verkar någorlunda kunnig och kan visa upp kvitton på delar och gärna foton som "bevis" på om och när vissa jobb är utförda så är det värt lika mycket som en stämpel i boken för mig.

dessutom finns det verkstäder runt om i landet där stämplar kan köpas..

Stämpel i en bok är inte värt ett dyft i min värld, kvitton osv är mer värt..

Om säljaren verkar någorlunda kunnig och kan visa upp kvitton på delar och gärna foton som "bevis" på om och när vissa jobb är utförda så är det värt lika mycket som en stämpel i boken för mig.
samma här.

Det verkar som många här inte verkar bry sig om vare sig 200 mil över, eller för den delen, ej heller verkstadsstämplar.
Och det är nog så jag också ser på saken.
Det allmäna skicket och att servicen är gjord, och då helst av den egna ägaren, som förmodligen är mycket noggrannare än en stressad verkstadsmeck som kanske bara tänker på hemgång.

Stämpel är inte värd vatten i mina ögon om hojen ändå inte har nån fabriksgaranti kvar. Är ägaren kunnig, vilket brukar avslöja sig med ett par enkla kontrollfrågor och en snabb inspektion av dennes verkstad så är det mer värt!

Generellt har folk MYCKET bättre motorvett när det kommer till motorcyklar.

Mina två ören.

Servicebok är väl bara viktigt om det finns garanti för hojen, annars så är det skit samma.
På en gammal hoj är det dagsskick som avgör, är boken ifylld av verkstad efter att garantin gått ur är det mest en indikation att ägaren inte klarar eller är för lat för att serva själv.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard