Hur vet man om ens hoj är registrerad som a2?

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
En fundering kring hur man tolkar 35kW.
Är det exakt 35,0kW, eller är det den matematiska avrundningen man använder, det vill säga att 35,3 är avrundat 35, men 35,6 skulle tolkas som 36, eftersom dom bara använder heltal?
Jag har ingen aning om det, men det var lite intressant.
Anledningen att frågan kom till mig är att jag ska sälja en hoj som har 35,3kW i regbeviset.
Men 35,3 är såklart mer än 35,0, men jag tänkte om någon med säkerhet vet del juridiska tolkningen av detta?
Det verkar vara 35,0 som gäller. det finns strypsatser till Yamaha XT 660 för att strypa ner från 35.3 kW till 35,0 kW.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Tack, länka gärna till någon, så kan jag utvärdera.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack!
Lite fränt faktiskt, ska maila och fråga vad man får som plockar 0,3kW.
Och helt klart så verkar det finnas en marknad för det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack!
Lite fränt faktiskt, ska maila och fråga vad man får som plockar 0,3kW.
Och helt klart så verkar det finnas en marknad för det.
Det är väl det vanliga,
plåtbitar med "stryphål" att sätta mellan förgasare/insprutning och insuget i toppen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skulle bara vara intressant att se hur en 0,3kW strypbricka ser ut? :va
Tror det är enklare än så. Det som sätts in är en standard 4-takt strypbricka för 35kW. Det enda som skiljer mellan hojar är storleken på stryphålet / stryphålen beroende på antal cylindrar och hål för skruvarna som fäster förgasare/insprutning vid toppen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tror det är enklare än så. Det som sätts in är en standard 4-takt strypbricka för 35kW. Det enda som skiljer mellan hojar är storleken på stryphålet / stryphålen beroende på antal cylindrar och hål för skruvarna som fäster förgasare/insprutning vid toppen.
Låter väldigt märkligt att det skulle kunna vara så generellt att strypa från "XX"kW till 35kW med en generisk bricka?
En ostrypt hoj som ska gå från 35,3kW till 35kW, den bör ju ha en högst specialkonstruerad bricka tycker jag?

Fick i alla fall ett svar på tyska från det strypningskit som finns i tidiare länk, och det är en begränsare för gasspjällets rörelse.
Man kan alltså inte gasa fullt om jag har uppfattat det rätt, men även där intressant att veta hur många millimeter man måste begränsa för att klippa bort 0,3kW? :va
Nästan värt 1500kr för att se vad man får :)
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Låter väldigt märkligt att det skulle kunna vara så generellt att strypa från "XX"kW till 35kW med en generisk bricka?
En ostrypt hoj som ska gå från 35,3kW till 35kW, den bör ju ha en högst specialkonstruerad bricka tycker jag?

Fick i alla fall ett svar på tyska från det strypningskit som finns i tidiare länk, och det är en begränsare för gasspjällets rörelse.
Man kan alltså inte gasa fullt om jag har uppfattat det rätt, men även där intressant att veta hur många millimeter man måste begränsa för att klippa bort 0,3kW? :va
Nästan värt 1500kr för att se vad man får :)
Det viktigaste i satsen är ett intyg utfärdat för en specifik MC, detta skall visas upp vid regbesiktningen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det viktigaste i satsen är ett intyg utfärdat för en specifik MC, detta skall visas upp vid regbesiktningen.
Det är helt klart så.
Intyget ingår, och det ska undertecknas av "mekanikern", alltså mig själv.
Så kanske värt att beställa den, bara för att få intyget, och en hoj som blir mer attraktiv att sälja?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter väldigt märkligt att det skulle kunna vara så generellt att strypa från "XX"kW till 35kW med en generisk bricka?
En ostrypt hoj som ska gå från 35,3kW till 35kW, den bör ju ha en högst specialkonstruerad bricka tycker jag?

Fick i alla fall ett svar på tyska från det strypningskit som finns i tidiare länk, och det är en begränsare för gasspjällets rörelse.
Man kan alltså inte gasa fullt om jag har uppfattat det rätt, men även där intressant att veta hur många millimeter man måste begränsa för att klippa bort 0,3kW? :va
Nästan värt 1500kr för att se vad man får :)
Jag tror det är enklare än så för tillverkaren av strypningsatser.
Strypningssatsen intygar att motoreffekten är 35 kW.
(Men det är enligt reglerna för motoreffekt OK om motoreffekten är lägre än intygade 35 kW)
Jämför reglerna för hastighetsmätare på bil, får aldrig visa för låg hastighet, resultat är så kallade "glädjemätare" på alla bilar.
Jag gissar att hojen haft urspungligen 48 hp vilket blir 35,3 kW när man började ange effekt i kW.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tror det är enklare än så för tillverkaren av strypningsatser.
Strypningssatsen intygar att motoreffekten är 35 kW.
(Men det är enligt reglerna för motoreffekt OK om motoreffekten är lägre än intygade 35 kW)
Jämför reglerna för hastighetsmätare på bil, får aldrig visa för låg hastighet, resultat är så kallade "glädjemätare" på alla bilar.
Jag gissar att hojen haft urspungligen 48 hp vilket blir 35,3 kW när man började ange effekt i kW.
Kan vara så att den haft 48hk enligt tidigare norm.
Men det lustiga är att vissa årsmodeller är reggade som 35kW, en del har 33,5kW och min har som sagt var 35,3kW.
Och som ägare är det ju INTE ok om effekten blir mycket lägre än 35kW, och den tyska strypningen utlovar ju 35kW, och dom nämnde att "-Du kommer inte att märka någon skillnad på toppfarten eller körbarheten".
Så jag tror ändå att strypningssatserna är individuella för varje hojtyp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är helt klart så.
Intyget ingår, och det ska undertecknas av "mekanikern", alltså mig själv.
Så kanske värt att beställa den, bara för att få intyget, och en hoj som blir mer attraktiv att sälja?

Jag monterade en sådan på Humlan (den gulsvarta F800S-en) och regbesiktade. Där halveras ju nästan effekten och den veckade plåtbiten begränsar gasspjällets rörelse till ca 1/3 av fullt. Kostnaden för plåtbiten är väl 12kr och så 1488kr för själva intyget och chassilappen som klistras över originalet på ramen.

(Av någon anledning så gick den veckade plåtbiten sedan sönder eller lossnade eller… ja nåt hände med den. Men så plötsligt hittade jag igen den, nu i facket under sadeln. :va )

Är en A2-reggad hoj enklare att sälja?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag monterade en sådan på Humlan (den gulsvarta F800S-en) och regbesiktade. Där halveras ju nästan effekten och den veckade plåtbiten begränsar gasspjällets rörelse till ca 1/3 av fullt. Kostnaden för plåtbiten är väl 12kr och så 1488kr för själva intyget och chassilappen som klistras över originalet på ramen.

(Av någon anledning så gick den veckade plåtbiten sedan sönder eller lossnade eller… ja nåt hände med den. Men så plötsligt hittade jag igen den, nu i facket under sadeln. :va )

Är en A2-reggad hoj enklare att sälja?
Ha ha.
Jag vet inte om den är lättare att sälja egentligen, men jag fick frågan om den jag säljer, så därav mina funderingar.
Men med XT:n, som har 35,3kW, skulle jag säga att - ja, den är lättare att sälja om den uppfyller A2.
Men om du har 70kW i ursprungseffekt, så kanske det inte är samma sak?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jo, massor av tillverkare/importörer gjorde det förr. Bläddra i några gamla MC-broschyrer så brukar det stå att de går att köpa i original-effekt, 50 hk eller 100 hk. Försäkringspremien sattes efter effekt och 50 hk eller mindre blev mycket billigare.

Min ZX-12R från år 2000 var reggad med 50 hk. Tveksamt om den stypningen satt kvar eftersom den gjorde över 300 på mätaren lätt som en plätt...
Jag tror den satt kvar:fyllisar
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Nu vet jag inte om detta hanteras på samma sätt, men när man tex mäter sammansättning av ett material mot en spec för certifiering så skall mätresultaten avrundas till samma noggrannhet som gränsvärdena anges i. Så skulle man ange gränsvärdet 35 så kan man alltså komma undan med 35,4, men står det 35,0 som gränsvärde så kan man bara komma undan med 35,04.

Vet inte hur det är med avrundningsreglerna här dock. Jag vet iofs heller inte om gränsen för effekten är angiven med noll, en, eller fler decimaler.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu vet jag inte om detta hanteras på samma sätt, men när man tex mäter sammansättning av ett material mot en spec för certifiering så skall mätresultaten avrundas till samma noggrannhet som gränsvärdena anges i. Så skulle man ange gränsvärdet 35 så kan man alltså komma undan med 35,4, men står det 35,0 som gränsvärde så kan man bara komma undan med 35,04.

Vet inte hur det är med avrundningsreglerna här dock. Jag vet iofs heller inte om gränsen för effekten är angiven med noll, en, eller fler decimaler.
Nej, det är inte avrundningsregler här, det är exakt, och endast exakt 35,0 kw som gäller som gräns. Ingen avrundning. Hittar inget i lagen om utrymme för toleranser eller avrundning alls.
Det handlar om lagar, inte mekanik. Även om det nu är lagar som reglerar mekanik.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Däremot så står det inte 35,0 i regelverket, det står 35.
Så därav mina funderingar hur det rent juridisk skulle bedömas, när jag sitter i tinget?
Och de "nya" regelerna, med max 35kW, kom väl ca 2013, så det kan förklara den helt idiotiska effektsiffran av 35,3kW, eftersom hojen var äldre än så.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Däremot så står det inte 35,0 i regelverket, det står 35.
Så därav mina funderingar hur det rent juridisk skulle bedömas, när jag sitter i tinget?
Och de "nya" regelerna, med max 35kW, kom väl ca 2013, så det kan förklara den helt idiotiska effektsiffran av 35,3kW, eftersom hojen var äldre än så.
Det är exakt som gäller i tinget. Lyckas inte hitta någon lag som reglerar mätningen däremot. Det hade ju varit intressant.
Sedan har jag frågat några gånger och fått olika svar på VAR denna effekt mäts. Är det på vev eller på bakhjul. Om det nu är på bakhjul är ju 35.3 på vev helt okej egentligen. Men som sagt, får olika svar och eftersom att jag inte kör A2 har jag inte riktigt brytt mig om att fråga advokater eller andra lagvrängare som borde veta bäst.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top