Hur vet man om kamkedjan & eller sträckaren är kass?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Hur vet man om kamkedjan & eller sträckaren är kass?

Vilka symptom finns det att kolla efter? :)
 
Muggen skrev:
Hur vet man om kamkedjan & eller sträckaren är kass?

Vilka symptom finns det att kolla efter? :)

Den del som brukar ge med sig på CBRen är den del som kallas CCTL - Cam Chain Tensioner Lifter. Lätt att byta och kostar under tusenlappen. Går också att byta mot en manuell variant exvis från APE (finns på motospeeds webbsida) för runt 700:-. En verkstadshandbok (ex Haynes) eller servicemanual (se sticky här på SH) visar hur det går till.

Vad man ska lyssna efter är ett rasslande ljud från motorn på höger sida (när du sitter på hojen) kring 5000 rpm.

Kamkedjan ska väl hålla motorns livslängd, eller? Hur man ska bedöma dess kondition överlåter jag till de mer tekniskt kunniga här på SH att uttala sig om.
 
niekh skrev:
Vad man ska lyssna efter är ett rasslande ljud från motorn på höger sida (när du sitter på hojen) kring 5000 rpm.

Kamkedjan ska väl hålla motorns livslängd, eller? Hur man ska bedöma dess kondition överlåter jag till de mer tekniskt kunniga här på SH att uttala sig om.

Kamkedjan håller normalt inte motorns livslängd (framförallt inte på högvarviga motorer med elaka kamtider) och det är dumt att chansa då den är billig och relativt enkle att byta medan ett ras lätt kan kosta lika mycket som cykeln i sig.

Kamkedja bytes efter bytesintervallerna i serviceboken eller varje gång man har motorn nedplockad då om kedjan är så sliten att det rasslar då borde den redan bytts.
 
Borsiin JR skrev:
den är billig och relativt enkle att byta

Jag hur ligger det till med det där ?

Ett sätt att göra det "enkelt att byta" är att lämna in den på en serviceverkstad och låta dem göra allt det besvärliga medan man själv lättar på plånboken.

Men om man räknar upp vilka moment som är inblandat;
är det vanligt att man monterar en hel kedja utan länk, dvs där man tvingas (1) ta ur veven för att få kedjan runt den eller brukar man (2) sätta ihop den med kedjelås eller (3) nita den på plats ? Vad är gängse rutin i det fallet ute i verkstäderna och för den glade hemma-meken ?
 
Kamkedjan håller minst lika länge som kolv och kolvringar. Enligt min mening är det värdelöst att bara byta kamkedja (baraförattdetlåtervettigtattgöra) och inte ser över allt annat i motorn.
 
Det varierar från modell till modell vad man måste plocka av men det är inte helt ovanligt att det går att trä i en hel kedja antingen helt utan problem eller så får man ta ur kammarna.

Det finns kedjor med lås/nit som är bra och det finns dem som är mindre bra så det är inget jag generellt rekomenderar om man inte har verktyg och vet att kedjemärket är bra.

Åker man till en Aukt verkstad skall de ju reparera med orginaldelar och orginalkedjor är oftast hela så jag misstänker att det är vanligast men hos den lokale Mc mecken är det inte helt otroligt att man använder kedja med nit/lås om det är svårt att få in en hel kedja på akutell hojmodell.

Är det Suzukin du skall byta kemkedja på så vänta på att andersbrink skall hitta tråden eller skicka honom ett Pm då han kan svara på vad som är bäst till den motorn.
 
Borsiin JR skrev:
Är det Suzukin du skall byta kemkedja på så vänta på att andersbrink skall hitta tråden eller skicka honom ett Pm då han kan svara på vad som är bäst till den motorn.

...om Honda vet jag inget. Nita kamkedja... well, vill man det kan man ju prova iaf, det kan ju inte mer än gå sönder. :hihi

Jag tycker att det är dumt att chansa och nita en kamkedja själv.

PM? Det vill jag bara ha från tjejer! :tuttar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top