Hur vet man när/om en kamkedje sträckare behövs bytas?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Som topic låter hur vet man när/om en kamkedje sträckare behövs bytas?
Tycker mig höra en kedje som blir spänd & avger ett ljud i stunden den blir spänd.

Det är inget frekvent ljud, hörs mest på tomgång, gasar jag lite så hör jag inte kedjan för ljudet överöstas av annat. :va
Vet inte om jag oroar mig i onödan. Men är det bara att byta sträckaren rakt upp & ner?
Kostar en sådan mkt? Kan jag avmontera nuvarande sträckare & se hur många sträck den har kvar, eller har den inte sånt kanske :confused:

Vad behöver jag veta :)

Last edited:
Tjena.

Kanske inte så bra svar på din fråga men jag blev rekommenderad att byta spännare på min hoj när det uppstod "rassel" vid tomgång,detta försvann när jag varvade upp hojen.

Har bytt till en automatiskspännare men har ej testat att starta hojen ännu,(har ingen tank monterad)

Hoppas på att hojen ska vara tystare nu....

Lycka till
/Jimmy

Modifier skrev:
2093934 Tjena.

Kanske inte så bra svar på din fråga men jag blev rekommenderad att byta spännare på min hoj när det uppstod "rassel" vid tomgång,detta försvann när jag varvade upp hojen.

Har bytt till en automatiskspännare men har ej testat att starta hojen ännu,(har ingen tank monterad)

Hoppas på att hojen ska vara tystare nu....

Lycka till
/Jimmy

Berätta hur det blev sen! Vad hitta du en sån? Kostnad?

Tjenare. Vanligt fel på många Hondor. Sålänge det inte rasslar när motorn är varm och eller över tomgång är det inte problem att köra medan mc-firman beställer hem den.
Dessa sträckare pajar lätt efter ett par tusen mil så det är lika bra att byta. Nej du kan inte se om din nuvarande är sliten.

Den är mkt enkel att byta och tar 30min för den ovane

priset är som sagts runt en femhundring

känn dig fri att PM´a mig ang. monteringsinstruktioner

Last edited:
Kamkedjesträckare

Ljunghusen skrev:
2094883 Tjenare. Vanligt fel på många Hondor. Sålänge det inte rasslar när motorn är varm och eller över tomgång är det inte problem att köra medan mc-firman beställer hem den.
Dessa sträckare pajar lätt efter ett par tusen mil så det är lika bra att byta. Nej du kan inte se om din nuvarande är sliten.

Den är mkt enkel att byta och tar 30min för den ovane

priset är som sagts runt en femhundring

känn dig fri att PM´a mig ang. monteringsinstruktioner
Någon som vet om det är svårt att byta på en cbr 1000 f-87

På GSX-R är de "automatiska" från början, dvs en fjäderbelastad pinne trycker inåt mot en släpsko som trycker mot kedjan. Allt efter att kedjan slits så ökar dess längd. Fjädern kan då trycka pinnen längre in och den går i nästa "klick", dvs spänningen ökas igen. Den kan aldrig backa från det snäpp där den hamnat. Så länge det fungerar så är det mkt bra. Det finns en mer osofistikerad "mekanisk" kedjespännare på marknaden som eliminerar komplexiteten i den automatiska genom att man byter mot mekanisk.
Det är helt enkelt en justerbar bult som trycker direkt mot släpskon.
Nackdelen är att den inte justerar sig allt eftersom kedjan slits.
En fördel tycks vara att man kan lita mer på den i racing-tillämpningar.
Om den automatiska plötsligt tappar spänningen (på vilket sätt nu låsklacken skulle sluta fungera ??) så kan kammarna kugga över med diverse konsekvenser som följd.

Jag köpte mig en mekanisk men jag såg sedan inte någon konkret praktisk nytta. Att kunna spänna hårdare än den vanliga tycks inte vara till någon nytta och den gamla förstod jag snart att det inte var något fel på. Jag tror egentligen de är mest tänkta att ersätta hydrauliska kedjespännare.

Mekanisk spännare till oljekyld gixxer, endast provmonterad, 300:-

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...