Hur vet man när det är dags att klyva motorn?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Har bara kört 250 två-takt förut förutom en kortare period med storstånka, där gasade man ju tills det rasade i stort sett, inga större kostnader direkt.
Nu när jag bytt till 4-takt så känns det ekonomiskt försvarbart att renovera INNAN det rasar fullständigt.

Men hur vet man när det är dags, går ni på känn eller har ni några varningssignaler?

Tysken skrev:
Har bara kört 250 två-takt förut förutom en kortare period med storstånka, där gasade man ju tills det rasade i stort sett, inga större kostnader direkt.
Nu när jag bytt till 4-takt så känns det ekonomiskt försvarbart att renovera INNAN det rasar fullständigt.

Men hur vet man när det är dags, går ni på känn eller har ni några varningssignaler?

Typiska varningssignaler (i min värld): Ovanligt mycket metall på oljepluggen, glittrig olja, missljud från motorn samt att hojen går illa.
Finns säkert mer som man kan ta det på men det är iaf det jag kollar/lyssnar/känner efter.

henrikkrueger skrev:
Typiska varningssignaler (i min värld): Ovanligt mycket metall på oljepluggen, glittrig olja, missljud från motorn samt att hojen går illa.
Finns säkert mer som man kan ta det på men det är iaf det jag kollar/lyssnar/känner efter.

Har ju köpt "ny" hoj (04) precis, vet inte riktigt hur den "ska" låta men lite oljud är det allt. Man är ju dock alltid jävligt orolig när man har "ny" hoj.
Inget spån i oljan, absolut INGET spån på pluggen, lite, lite spån i filtrena.... Fan,,, jag är osäker alltså...

Tänkte ju ändå riva i vinter och göra en översyn men klarar man sig dit utan ras? Det är det lite malande ljudet jag är mest orolig för.

Fast å andra sidan,,, min 610 lät som en stenkross och hade en hel del spån på pluggen men det var ju ingen direkt fara uppenbarligen.

Äsch,Husqvarna går ALDRIG sönder :rolleyes: Finns ju ett par Huskyfanatiker här på forumet.PM:a någon av dom om du är osäker....

Busaberg skrev:
Äsch,Husqvarna går ALDRIG sönder :rolleyes: Finns ju ett par Huskyfanatiker här på forumet.PM:a någon av dom om du är osäker....

Husqvarna storstånka går nog aldrig sönder,570:n är ju rätt skottsäker vilket är allmänt känt så det är nog ingen större idè att fråga ägarna av dessa hojar.
250cc är ju lite vekare, går på högre varv och bör servas oftare, man kan ju lugnt räkna med en helrenovering varje år typ.
Det är väl mest till dom ägarna (250cc 4-takt oavsett fabrikat) jag riktar frågan.

Nu äre mer bara som jag hört men det verkar som att 250n går en kortare stund än de större stånkorna, antagligen för att man varvar den mer...

Ivartfall så bör det stå i din motorcykelhandbok om servicen, följ den så äre inga problem.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT