Hur vet man att man gnuggat färdigt ventilen?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Hej, rensar min motor från kolesterol och tänkte att jag skulle passa på att gnugga ventilerna med ventilpasta. Jag funderar bara på hur man vet att man gnuggat färdigt? Bifogar bild på eländet (bilden med ventil 1 från vänster är slipad, ventil 2 har jag inte börjar med än).
 

Bifogat

  • PXL_20230509_103803654.jpg
    PXL_20230509_103803654.jpg
    3.2 MB · Visningar: 63
  • PXL_20230509_103842260.jpg
    PXL_20230509_103842260.jpg
    2.8 MB · Visningar: 62
Jag har ingen egen erfarenhet. Men testa täthet med vätska med låg ytspänning (T-röd) och se att det håller tätt?
 
Jag har ingen egen erfarenhet. Men testa täthet med vätska med låg ytspänning (T-röd) och se att det håller tätt?
Kan man göra det utan att sätta på fjädrar och allt sådant eller måste man chansa och montera ihop och av det flera gånger?
 
Är du på det nu igen...?


När anläggningsytan blivit för bred har du lappat för länge - och skapat dig ett jätteproblem.

Det behövs vanligen mycket mindre arbete än folk tror.

Med antennerna ute så både känner och se man det på slippastans konsistens och utseende.

Är du tveksam så spara undan så mycket pasta som möjligt, torka rent och lägg ett tunt lager fett på tätningsytan.

Droppa ner ventilen, ta upp och titta på hur kontaktytan ser ut.

Vrid ¼ varv och upprepa.
Ser det jämnt och liksidigt ut så är det/blir det tätt när det är återmonterat.

Bedömer du att du behöver fortsätta lappa så använd den undansparade pastan. Ny påförd pasta - även fin, kan bli för tuff i slutskedet.



Viktigt 1: ingen maskinberbetning!

Viktigt 2: fram och tillbaka, inte runt runt runt.


Finns inget att tjäna på stress i detta momentet. Många små steg är bättre än ett stort övertramp.
 
Är du på det nu igen...?


När anläggningsytan blivit för bred har du lappat för länge - och skapat dig ett jätteproblem.

Det behövs vanligen mycket mindre arbete än folk tror.

Med antennerna ute så både känner och se man det på slippastans konsistens och utseende.

Är du tveksam så spara undan så mycket pasta som möjligt, torka rent och lägg ett tunt lager fett på tätningsytan.

Droppa ner ventilen, ta upp och titta på hur kontaktytan ser ut.

Vrid ¼ varv och upprepa.
Ser det jämnt och liksidigt ut så är det/blir det tätt när det är återmonterat.

Bedömer du att du behöver fortsätta lappa så använd den undansparade pastan. Ny påförd pasta - även fin, kan bli för tuff i slutskedet.



Viktigt 1: ingen maskinberbetning!

Viktigt 2: fram och tillbaka, inte runt runt runt.


Finns inget att tjäna på stress i detta momentet. Många små steg är bättre än ett stort övertramp.

Haha, ja... det är rätt lärorikt och roligt, men djupare än såhär kommer jag inte gå jag lovar!

Grymma tips, ska prova detta! Tack!
 
Säte och ventil skall vara jämngrått där du har slipat - efter avtorkning.

Den precisa tätningytan skall vara ett obrutet ganska smalt band så nära mitten som möjligt av det bearbetade området.
Tror det blev skitbra! Vilken olja ska man ha när man monterar ihop skiten? Räcker det med motorolja? Manualen säger "Molybdenum disulfide oil" men jag har bara motorolja.
 
Tror det blev skitbra! Vilken olja ska man ha när man monterar ihop skiten? Räcker det med motorolja? Manualen säger "Molybdenum disulfide oil" men jag har bara motorolja.


Gör egen!

Blanda ut Biltemas molyfett med din vanliga motorolja. Rör och knåda till det löst sig.


Tillsatsen av molybdendisulfid har två viktiga egenskaper:

1. Hänger kvar bra. Utmärkt för hemmafixare som kanske tar några timmar extra på sig från det att man börjar återmonteras till det att man kan provstarta.

2. Har EP-egenskaper. Står alltså emot högt tryck bra. Högt tryck som i att lyckas hålla isär metallytor som börjar röra på sig utan att oljetrycket finns där ännu.

Komihåg att börja dra runt motorn utan tändstift innan uppstart för att pressa runt olja innan det blir åka av.
 
Gör egen!

Blanda ut Biltemas molyfett med din vanliga motorolja. Rör och knåda till det löst sig.


Tillsatsen av molybdendisulfid har två viktiga egenskaper:

1. Hänger kvar bra. Utmärkt för hemmafixare som kanske tar några timmar extra på sig från det att man börjar återmonteras till det att man kan provstarta.

2. Har EP-egenskaper. Står alltså emot högt tryck bra. Högt tryck som i att lyckas hålla isär metallytor som börjar röra på sig utan att oljetrycket finns där ännu.

Komihåg att börja dra runt motorn utan tändstift innan uppstart för att pressa runt olja innan det blir åka av.
Grymt, måste montera av ventilerna igen då. Jag börjar bli expert på det nu :D
Tack för hjälpen!
 
Grymt, måste montera av ventilerna igen då. Jag börjar bli expert på det nu :D
Tack för hjälpen!


Vet inte om du behöver vara så anal med att behandla ventilskaften på en motor som redan har x-antal mil på sig. Ventilskaften löper i bronsbussningar och är inte heller trycksmorda.

Tusan vet om jag hade plockat isär igen på en maskin som redan gått.

Kamloberna och släpor eller tryckare däremot - dom skall absolut smörjas.
Där kan man klena på molyfett direkt på ytorna.
...i rimliga mängder.
 
Trött jag blir på vissa manualer. Är det Haynes och deras ,"fairytales"?

Lobodisulfid, bla bla behövs bara om du ska ha grejerna liggande i år efter ihopmontering.
Vanlig motorolja fungerar fint.

Se till att inte få slippasta i ventilstyrningarna. Och du behöver inte montera ihop med fjädrar och allt för att kolla täthet
 
Förövrigt så satt jag för någon vecka sedan med lite förströdd tid och försökte simulera på min gamla skräptopp det som kan ha hänt i TS motor när den drogs runt med kammarna monterade men utan kamkedja.

Men det var lite svårt utan komplett motor.
Ville se om och hur man kan påverka kamnockarna genom att simulera kolv mot öppen ventil
 
Trött jag blir på vissa manualer. Är det Haynes och deras ,"fairytales"?

Lobodisulfid, bla bla behövs bara om du ska ha grejerna liggande i år efter ihopmontering.
Vanlig motorolja fungerar fint.

Se till att inte få slippasta i ventilstyrningarna. Och du behöver inte montera ihop med fjädrar och allt för att kolla täthet
Vad är Haynes? Jag har bara laddat ned någon jag hittade online. Vet inte ens om det är till exakt min cykel, men den är tillräckligt lik. Det kommer nog bli liggandes i ett par månader i varje fall. Hinner inte bli klar med den innan jag reser tillbaka till Österrike igen.

Kunde man påverka kamnockarna? Jag har fortfarande inte lyckats lista ut var den där smällen kom ifrån... Ett riktigt mysterium. En teori är att jag skruvade in en spänning i kamaxeln som släppte när jag vevade runt. Är lite svårt att förklara, men i praktiken att man spände axeln lite ojämt och att det "poppade" rätt (eller fel, eller hur man nu vill se på det).
 
Vad är Haynes? Jag har bara laddat ned någon jag hittade online. Vet inte ens om det är till exakt min cykel, men den är tillräckligt lik. Det kommer nog bli liggandes i ett par månader i varje fall. Hinner inte bli klar med den innan jag reser tillbaka till Österrike igen.

Kunde man påverka kamnockarna? Jag har fortfarande inte lyckats lista ut var den där smällen kom ifrån... Ett riktigt mysterium. En teori är att jag skruvade in en spänning i kamaxeln som släppte när jag vevade runt. Är lite svårt att förklara, men i praktiken att man spände axeln lite ojämt och att det "poppade" rätt (eller fel, eller hur man nu vill se på det).
Haynes är en stor producent av verkstadshandböcker. Oftast rätt bra men ibland krånglar de till saker enl mig iaf.

Jag vet inte riktigt gällande kamnockarna men det borde ju vara som jag skrev förut.
Om nocken inte står helt lodrät mot ventilen borde man kunna rotera kamaxeln med ett tryck mot ventilen om ingen kamkedja "håller i" kamaxeln så att säga. Detta utan att ventilen kröks alltså, men om det sker med hög hastighet så kröker man säkerligen ventilen.

Men jag bara spånar så vet inte om jag missar något. Oavsett så verkar du ju få ihop motorn nu utan trasiga delar. Lycka till!

Notrightrider verkar ha väglett dig bra iallafall
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top