Hur vet jag vilken router jag ska ha?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Har aldrig haft nån utan alltid haft uttag i väggen. Dock vill ja ha 100/100 trådlöst nu utan att tappa för mycket prestanda. Jag vill inte ha massa konstiga program och brandväggar osv osv. Den ska funka ihop med,

- uTorrent upp & ner samtidigt som man ska kunna surfa & spela PS3 online.

Vilken ska jag ha :va

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=892612

För att en konsumentrouter ska snurra problemfritt bör man installera nytt firmware, t.ex. dd-wrt eller tomato.

Jag kör min ASUS WL-500G Premium med tomato firmware v1.23 och min hastighet är
515628556.png

Även om du alltid haft uttag i väggen så är en router alltid att rekommendera då den lägger säkerheten ett snäpp högre. Sen möjligheten till att koppla in fler datorer är ju inte illa.

Det du ska ha är en access-point iaf. Det är en trådlös switch typ.
http://www.dustinhome.se/pd_5010065380.aspx

Nej, se ovan.

Jag skulle rekommendera Dlink Dir 655 för en normalkonsument som vill förlora så lite som möjligt mellan dator och internet.

Jag skulle personligen köpt en router men han ville ju inte fw o grejjer =)

Även om du alltid haft uttag i väggen så är en router alltid att rekommendera då den lägger säkerheten ett snäpp högre. Sen möjligheten till att koppla in fler datorer är ju inte illa.

Nej, se ovan.

Jag skulle rekommendera Dlink Dir 655 för en normalkonsument som vill förlora så lite som möjligt mellan dator och internet.

Från vissa leverantörer får man väl iofs flera publika IP-adresser? Isf går det ju bra med endast en accesspunkt (dock skulle jag hellre ta en 802.11n accesspunkt än den som newk tipsar om som bara har 802.11g). Annars håller jag iofs med dig om de säkerhetsfördelar som en router innebär.

Jag kollade på den som hette 635 från början men den hade fått rätt dålig kritik för att den tappa så mycket i hastighet. Jag vill gärna ha så mycket hastighet som möjligt kvar.

Jag skulle personligen köpt en router men han ville ju inte fw o grejjer =)

Jag vill inte ha nånting som kan strula borde det stå :D Jag avskyr datorers egenskaper att fucka-upp saker och ting för att man gör en uppdatering här eller där, eller att sakerna helt plötsligt får för sig att lägga av trots att man inte gjort nånting alls med dom. Verkligen avskyr sånt :mad:

Helst av allt skulle jag bara vilja ha en typ av dosa likt en minneskortsläsare med ett RJ45-uttag på ena sidan och två på den andra då jag inte har något behov av trådlöst, men måste ha åtkomst för två maskiner. De gångerna jag behöver trafik till PS3'an så delar den på den med datorn, men annars går allt direkt till datorn typ. Men nånting säger mig att det inte finns så enkla produkter?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg