Hur vet jag om den är full power? -Aprilia RS 125

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Har en aprilia rs och funderar på att strypa av den. Saken är den att det finns ett antal tecken på att den redan är avstrypt. Har som sagt bara kört den i detta skick.

Tecken på full power:

* BR10EG tändstift sitter i.
* Kan varva över 10 000 rpm.
* Föredetta ägaren har varit på cdi boxen och troligen klippt bryggan (bridge)

Men senast jag försökte se vad den gick för fick jag pressa den och kom bara upp i 140/kmh. Den bör väll kunna göra mer? Och jag måste slira väldigt mycket på kopplingen när jag kör iväg, den orkar inte annars. =/

Kan de va så att man behöver byta tändstift?
 
Kollat tråden om hur man stryper av cyklarna? kolla alla grejor och nummer eller vad det är på Cdi boxen.

Lycka till med avtrypandet ;)
 
vet inte om man kan hjälpa till. men min gick allmänt dåligt som strypt.
Jag kunde aldrig varva ur den,sura lätt ner sig,gick väldigt fett och blöddrade. helt annan cykel nu som avstrypt!

Jag e riktigt kass på elprylar som cdi boxar osv men kika efter pluggar och brickor i förgasaren,avgassystemet och om det ev finns throttel stop längst ner på gaswiren.
Finns som sagt duktigare pojkar här på forumet än mig så...

ang topfarten tycker jag 140 knyck är rätt lite för fp då min strypt gjorde drygt 120 och nu gör den 170 (mätarfart) om det är vindstilla och man ligger slimmad mot tanken.
+ att du har helkåpa och slipper fajtas med luftmotståndet lika mycket som min =)

lycka till!
 
den blir hoppig och svag vid typ 5000-5500 rpm, är detta som menas med CDI strypningen? För att förre ägaren har ju vart där och pillat. Hmm, ska undersöka vidare.
 
du ska ha BR10EG om det är fullpower. eftersom den gör 140 så är den avstrypt.
och om den blöddrar och inte orkar om du inte slirar på kopplingen så kan det vara så att en lite förgasarinställningar skulle hjälpa. vet dock inte riktigt vad som exakt behöver göras
 
Samuel sa det, kolla över förgasar inställningarna

Hade 90 storlekar för litet munstycke i min hoj när jag fick den, helt annan hoj nu
 
Någon som vet vad som behövs ställas in?

Edit: Var ute och kolla nu på hojen. Det sitter en bensin slang på gas slagen, dock kmr de inte göra någon skillnad om den sitter där eller inte eftersom den är mycket kortare än gas slangen.

Men tändstiftet är kolsvart. Upp eller ner i munstycke? Var sitter munstycket? Hur får jag loss det? Undersidan av föggen? Måste man plocka av hela fögasaren?
 
Last edited:
Någon som vet vad som behövs ställas in?

Edit: Var ute och kolla nu på hojen. Det sitter en bensin slang på gas slagen, dock kmr de inte göra någon skillnad om den sitter där eller inte eftersom den är mycket kortare än gas slangen.

Men tändstiftet är kolsvart. Upp eller ner i munstycke? Var sitter munstycket? Hur får jag loss det? Undersidan av föggen? Måste man plocka av hela fögasaren?

Om det e svart ska du gå ner i munstycke (mindre).
Är lite olika på vart det sitter men i min cykel sitter det fast skruvat i en bult på undersidan.

Och på i kehin förgasarn på crosscykeln sitter det inte alls på samma sätt t.ex
Beroende på hur det sitter kan det precis vara så att du inte behöver ta bort förgasaren.
Men det är väl rekommenderat då du slipper få in massa skit =)
 
Bänka! då vet du garanterat att du har full power :tummenupp






Kom inte och säg att det var ett korkat svar, för mer exaktare än så får du inte :rolleyes:
 
Var hittar jag munstycken som passar? Är det svårt att byta själv? Behöver jag ta väck flottör slagen (gas slangen)?
 
Vad har du för drevning på den, det gör pang mycke, när jag köpte min satt det 13 drev fram & bak vet i tusan men nått på 48.

Monterade 17/38 på min :) oj oj oj vad det gjorde mycke, 120km/h toppade min på 6an vid 14000varv innan med gammeldrevnigen innan jag fick se att det satt 13drev fram innan, 175km/h toppade min med GPS :)

Om du får en svacka nån stanns i rigistret så är den forfarande stryp i databoxen, ska gå mjukt från tomgång till max varv utan bekymer.
 
Last edited:
på full gas så går den rent men det är vid 4000-5500 rpm som den kan va lite ostadig/hoppig.

En cbr i 130? Pressade körskolans fullt och nådde knappt 120 km/h
 
Cbr, försöker du vinna pris för nya moppefucko? du vet själv att det du kommer upp är din topphastighet, inte det du pressar för kung o fosterland och inte alltid kommer upp i,

Låter verkligen som en ombestyckning inte skulle skada TS, Du behöver inte ta loss flotörren, har du tur så har du en en skruv på undersidan som du kan ta av och byta huvudmunstycket på,


inte meningen att låta otrevlig men tänk lite själv :)

90!? vad har du i nu?

Italienska räkne sättet,

Från 250 till 340
 
Last edited:
Cbr, försöker du vinna pris för nya moppefucko? du vet själv att det du kommer upp är din topphastighet, inte det du pressar för kung o fosterland och inte alltid kommer upp i,

Låter verkligen som en ombestyckning inte skulle skada TS, Du behöver inte ta loss flotörren, har du tur så har du en en skruv på undersidan som du kan ta av och byta huvudmunstycket på,


inte meningen att låta otrevlig men tänk lite själv :)



Italienska räkne sättet,

Från 250 till 340


Jag ville ju bara passa in :rolleyes:

Haha ne men har lite tråkigt :D
 
Här är listan över munstyckerna för FP

Huvudmunstycke 125-130
Needle valv 266 ( röret som nålen löper i )
Låfartsmunstycke 62-65

Strypningar som förekomer om det inte vart FP innan beror självklart var den är såld, finns en uppskö av strypningar.

Men det vanligaste om nu avgasporten finns där den ska med allt som hör till o monterat.

Avgasporten är i stängt läge när motorn är avstängd, öppnar max vid start o tomgång, den stänger vid 2500varv o öppnar fullt vid 8000 varv på nytt, har ej exsakta sifrona i huvudet när de öppna o stängde på ungifär i det varvtalerna. skulle den tveka vid runt 5000-5500varv så är boxen forfarande strypt, den styr detta för att få ner ljudnivån för man mäter den vid just det varvtalet.

Luftburken kan vara strypt i intaget i toppen.

Annan drevning kan förekomma för få ner toppfarten men org är 17/40

Avgasport cdi finns 2 modeler, har du den rätta så hittar man oftast om man karvar i bakkant på den o en liten bit in ska man hitta en tråd, bara klippa den o se till så den inte nuddar varandra o inget annat, o sen kleta igen med något.

Trottelstopp förekommer, hojen kommer varva ut men gå segt segt.

Avgassystem finns 8 modeler, vissa är FP utan strypning direkt o vissa är strypta, finns med o utan katt, finns 80km/h o även 11kw rör.

Angående munstycket i förgasaren så finns det en skruv på undersidan som munstycker sitter i när du plockat bort denna o det är huvudmunstycket.

Nån stanns mellan 160-185 borde mätaren visa när allt är rätt, den visar 10km/h fel mot gps från 70km/h.
 
Last edited:
Är rätt säker på att bryggan i cdi boxen är klippt, eftersom förra ägaren har gjort exakt som ni sagt man ska göra och kladdat dit massa silikon på baksidan. Vore korkat att ha öppna cdi:n och inte klippa bryggan.

Finns det någon internet sida med munstycken till aprilia?

EDIT: Är det stor risk att något går fel när jag monterar ner fögasaren? Är ju rädd om hojen :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top