Hur varmt innan du skippar att åka?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
de som tycker att den svenska värmen inte är varm ska vara lyckliga imo. jag själv tycker att 20 grader i skuggan är varmt, 20+ så börjar det bli jobbigt. sitter man då på hojen med skyddsväst+kevlartröja som ja har så blir det genast överdrivet varmt om man står stilla mer än 30 sekunder.

vid kortare turer tex till jobbet när det är 20 grader eller mer så kör jag i enbart skyddsvästen, dock med större marginaler och lugnare tempo eftesom det inte är mycket till skrapskydd.
 

Blond Bimbo

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Trekanten
Hoj
2001 Yamaha XV535 Virago
Är det riktigt varmt så kör jag min custom riktigt lugnt och fint i T-shirt, jeans shorts och gympadojjor.


OBS! det är inte jag i videon. :lol
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
var nere på Sicilien för läääääääääänge sedan ,skulle över ön från Taormina till Palermo o färjan till fastlandet,
det var så inihelvet varm att det ej gick att köra över 100km då "hårfönen" brände som eld det var bara sakta ner till max 70km men då började solen bränna ihjäl en , närmar 15mil över till färjan, fanns inga avfarter, bara en fil i vardera riktningen med mitträcke .Bara 2 st Svenska idioter överhuvud taget syntes till då mitt på dagen ,det var vi
så fick jag välja att kör så lång i den värmen ,tänk bastu o blås på ditt skinn,
så tror jag att jag hoppar den turen,
ja det finns nog en gräns (kanske)
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
25+, sen tycker jag det mest är jobbigt att köra. Dock ingen större begränsning i vårt land...
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Kan nog varit samma år som jag upplevde mina 41 grader i norra Italien.
Och om jag tyckte synd om mig själv i mitt allvädersställ så vill jag knappt tänka på hur hur min bror kände sig i sitt skinnställ :gnissla
Har också kört i 40 grader i Italien, när det blir trafikstockningar på motorvägen så får man nästan panik.
När man håller fart är det inte så farligt.....fartvinden är då bara ungefär som att någon blåser med hårtork i ansiktet. :)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Inga värmebegränsningar här, bara anpassningar. En riktigt varm dag är det fint att sadla bobbern i jeans, t-shirt och öppen hjälm, en ren njutning att sakta puttra fram på 40 - 60 vägar med goda säkerhetsmarginaler och vinden som svalkar. Känns dessutom betydligt säkrare än de dagar man sadlar CBR'en i full racemundering, då växer gärna hornen i pannan och körning blir därefter :)
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Här i Kalifronien får man bita ihop och leva med värmen om man vill åka överhuvudtaget. Igår blev det en tur längs mexikanska gränsen i ca 40 grader. Fullt skinnställ osv. funkar bara man stannar då och då och häller ner lite vatten på bröst och rygg. :yoparty Tvek om det va värt det såhär i efterhand dock :lol
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top