Hur varmt innan du skippar att åka?

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Det kröp nyss upp över 19 i skuggan och det är strålande sol. Jag köpte ny hoj (yay!) i onsdags så naturligtvis är jag rätt sugen på att köra men när jag kom hem från turen igår kväll svettades jag som en hora i kyrkan och det är ju inte så skönt att köra när man håller på att få värmeslag.
Hur gör du, när skippar du att köra pga värmen? Eller har du svalare ställ, kevlarjeans eller nått sånt istället? Kör tidigt på morgonen eller sent på kvällen istället?

Med ny hoj så kör jag i sahara värme men annars tar jag numera ett bad om det är mitt på dagen och sol. Gasa på kvällar pch riktidgt tidig mornar är bäst, speciellt på morgonen.

Även i 30-gradigt är det fullt helställ som gäller. Så jääävla skönt. Kör fortare. :yoparty

Säger samma sak. Är det 30 grader ute drar jag gladeligen på mig allväderstället! :tummenupp
i
Gammal och trött som man numera är så kör jag i Goretex..
Är det varmt tar jag bara ut innerklädseln.
Sen inga probs..

Det är lite jobbigt när det kommer upp över 30 nånting, så fartvinden inte kyler längre, men sluta köra? Inte! Jag har alltid varit jävligt känslig för värme, så jag har fått lära mig att tåla den.
Var till exempel nere och körde Nürburgring när det var 30-35 grader varmt på nätterna. :näsblod Skinnställ om det går fort, en skyddsnätjacka med kevlarjeans och en kevlarhoodie vid jobbpendling och annan fiskörning.

GoldWing med AC ,kanske lämplig hoj?

Är detta på riktigt? Åk bil med ac.
:dummer

I Sverige blir det sällan för varmt. Kommer ihåg två jobbiga tillfällen. Lite norr om Venedig. Kommer ner kritvit och ligger på stranden en hel dag. Som en nykokt kräfta. Jobbigt att sova. Dagen efter skulle vi åka vidare. Skinnställ på. Sved rätt bra. Särskilt i de svettiga knävecken.
Några år senare. Bilköerna inne i Palma på Mallorca. I skinnställ och strålade sol, asvarmt. Och den lyftkylda Kawan så bidrog med lite extra strålningsvärme. Kan ha varit lite över 30 grader i skuggan.
Annars när man kan hålla lite fart så är det ok.

Höst vår, "hur kallt innan ni ställer hojen?"
Sommar, "hur varm innan ni ställer hojen?"
Året runt, "hur blött innan ni ställer hojen?"

.......och sen finns det de som ifrågasätter få mil på hojar.....:va

Men för att vara lite allvarlig, våren/sommaren 2008 var det så varmt i mina regioner att de fick grusa asfalten för den svettades bindmedel, då funderade jag allvarligt att hålla upp tills dom sopat bort gruset igen.

Mitt temperaturspann ligger från 19.3 till 21.6 grader, absolut vindstilla och det får inte finnas ett enda moln på himlen, allt annat så vägrar jag hojkörning! :mad:

Men för att vara lite allvarlig, våren/sommaren 2008 var det så varmt i mina regioner att de fick grusa asfalten för den svettades bindmedel, då funderade jag allvarligt att hålla upp tills dom sopat bort gruset igen.

Ja, det är väl en rätt bra tumregel, när väglaget är halt och jävligt kör man inte. Oavsett väder/temperatur.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT