Hur varm ska motorn gå?

concoz

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Ort
Finland
Hoj
02,Yamaha R6
Hej har precis köpt motorcykeln, nu undrar hur många grader motorn ska gå på när man kör bana?? Den går på ungefär 60 grader men det känns lite lite tycker jag!

Det är en yamaha r6 -02 det är andra kolvar, vev och kammar och har en större kylare utan fläkt.

Tacksam för svar /ConCoz
 
Är väll olika från hoj till hoj kan jag tänka mig. Arbetstempen på min hoj ligger runt 80 grader. Och om nu det är typiskt din hoj också så antingen så gör din stora kylare mycket för att du kanske är schnabb som faeen på banan eller så kan tempgivaren krångla.

Det är elektroniskt hur som OM det är något fel. Vet du inte eller har du inte en polare som vet var och hur tempgivaren sitter och är kopplat OCH du känner att detta är något som är ett stort problem...
Ta dig till en verkstad och låt dem felsöka.
 
Snackar vi oljetemp eller kylvattentemp?

är väll alltid oljetemp som tempmätaren visar. svårt annars då returen till kylaren är rätt mycket varmare än tilloppet till motorn från kylaren.

EDIT: men sen har du ju termostaten så klart.. men den temperaturen den plockar upp visas ju sällan på en hojs display.
 
Last edited:
Normalt visar tempmätaren kylvätskans temperatur.

Vad säger man, hellre att det är för låg temp än för hög. Normalt sitter ett temostat som sakta öppnar "när motorn är tillräckligt varm". På en bilmotor kan man vilja ha lite högre kylvätsketemp för att det ger en något lägre bränsleförbrukning, på en hojmotor kan man vilja ha lite headroom för tillfälliga belastningstoppar och väljer mer säkerhetsmarginal (något kopplat till effekt per liter).

Det kan ju tänkas att någon plockat ur termostaten och då får du ingen styrsel på tempen. Blir slangarna till kylen varma hyggligt direkt (säg vid 50grader) så är det nog något med termostaten.

Men 60grader skulle jag påstå är lägre än det borde, samtidigt som t.ex. min ZX7 med normalspec har löjligt låg temp för öppning av termostat - "Svenska" hojar hade termostat med högre temptröskel enligt manualen.
 
är väll alltid oljetemp som tempmätaren visar. svårt annars då returen till kylaren är rätt mycket varmare än tilloppet till motorn från kylaren.

EDIT: men sen har du ju termostaten så klart.. men den temperaturen den plockar upp visas ju sällan på en hojs display.

Pluggar mc-mek? Plugga mera :smasha
 
Det är vatten temp jag menar! Det har ingen original mätare bara vatten temp, och kylarvattnet blir fort varmt så det kanske är termostaten som krånglar. måste jag byta termostat eller kan ja prova tejpa över kylaren lite och försöka få upp tempen till runt 80?
 
Jag hade en R6-01. Den låg på 82 grader i arbetstemp. Penlade några grader upp och ner men inte mer.
 
Kolla termostaten. Står den i öppet läge när du får ut den så köper du en ny. Kostar inte många kronor.
 
Har du kört i stan något sen du köpte den? Dvs lågfart i värme? Är det det samma temperatur hela tiden så den ligger jämt? Då hade inte jag oroat mig så mycket.
Men en arbetstemperatur brukar ligga runt 80-90 grader.
Men har du en jämn, konstant temp oavsett hur du gör, motorväg, stan eller tok kör, då fungerar tempgivaren som den ska. Frågan är bara om du har en som öppnar sig vid rätt temperatur. Är den original?
Du bör kunna hitta information om hojens arbetstemperatur i en handbok/verkstadsbok.
 
den är inte reggad så jag kör bara bana. kör jag lugnt på banan så är tempen kring 50 och när jag ger järnet så stiger den till lite över 60. Får väl testa ta ut termostaten och se i vilket läge den är i.
 
den är inte reggad så jag kör bara bana. kör jag lugnt på banan så är tempen kring 50 och när jag ger järnet så stiger den till lite över 60. Får väl testa ta ut termostaten och se i vilket läge den är i.

Om du öht har nån termostat i den. Du får köra på mer eller mindre silvertejp på kylaren beroende på utetemperatur....
 
Dom cyklarna jag haft har legat runt 80 grader i arbetstemp under både hög belastning och vanlig körning. 50 grader har man efter ett par min tomgångskörning så nånting verkar märkligt helt klart. Givaren för tempen?
 
En hoj med vätskekyld fyrtaktsmotor ska normalt ligga mellan 80-90 grader (oftare åt det lägre hållet på hojar, på bilar är 90 mer standard) på vattentempen. Oljan når samma temperatur efter en stund, när motorn är genomvarm. En lägre temperatur på oljan innebär att smörjningen försämras om man inte kör med anpassad viskositet. Jag har iofs varit med om både 100 och 120 grader på oljan under extrema förhållanden, men det har inte varit hojar med vanlig trimgrad. Oljekylda hojar går också lätt varma. Tvåtaktare ska ligga något lägre. 65-70 grader är inte ovanligt.

Luft i kylsystemet eller termostat som hängt sig i öppet läge är vanliga orsaker till att tempen inte går upp (om inte givare och mätaren är det som är felet). Om det inte är någon som varit framme och satt i en annan termostat tex (varför sitter det en större kylare på? Är det pga trimmet?). Om du har tillgång till IR-termometer (sån där trådlös man bara pekar med för att mäta), kan du kolla av tempen på olika motordelar, kylarslangarna m.m. och se om det skiljer mot den angivna tempen som givare och mätdon anser.
 
tog upp och skulle kolla på termostaten idag men den var bortplockad! plockar man bort termostaten för att få bättre cirkulation ? ska jag köpa ny termostat eller tjepa för lite av kylaren tills jag får upp värmen till 80 grader ?
 
tog upp och skulle kolla på termostaten idag men den var bortplockad! plockar man bort termostaten för att få bättre cirkulation ? ska jag köpa ny termostat eller tjepa för lite av kylaren tills jag får upp värmen till 80 grader ?

Tadaaaaaa creed till mig!

Är det en fd racehoj du köpt?

Termostaten stryper lite. Jag var tvungen att plocka bort den på en bilracing motor när det vR 30 grader varmt på Knutstorp för många år sen, då gick bilen lite kallt (kanske 75) men överhettade på min kallaste termostat.

Jag hade utan att tveka kastat dit en termostat, det kommer troligtvis fungera perfekt. Skulle det gå lite varmt så vet du ju vad problemet är. Betydligt bättre alternativ än att åka runt med för kall spis.
 
jepp det är en racehoj. blir nog att köpa ny termostat nu då. Tusen tack för all hjälp!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top