hur varm blir en ljuddämpare -kemisk metall??

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Just nu bara en skoter...
Är det någon som har koll på hur varm en ljuddämpare blir? Skulle behöva snygga till min lite på ett ställe och loctite säger att deras kemiska metall tål upp till ca 160 grader. Eller är det någon som har provat och vet om det går bra, är ju inte så sugen på att det ska smälta eller nåt...

Köp JB weld på clasohlssons den klarar konstant över 300grader med pikar på mer!! Du har 2st att välja på den ena härdar på 15min den andra 24min . 24 min vers heter marin 24min och den är starkast och tål säkert mest värme men är rinnig och kläggig att hålla på med och man kan inte köra på 24 tim!! 15 min vers får man vara snabb med att lägga ut 3min!! den hinner inte rinna....och du kan köra efter en tim..

Det beror var på ljuddämparen.

/J

Har bifogat en bild, har dålig koll på sånt här så tack för svaren! Jag kommer sedan att lägga lite färg över...

Köp JB weld på clasohlssons den klarar konstant över 300grader med pikar på mer!! Du har 2st att välja på den ena härdar på 15min den andra 24min . 24 min vers heter marin 24min och den är starkast och tål säkert mest värme men är rinnig och kläggig att hålla på med och man kan inte köra på 24 tim!! 15 min vers får man vara snabb med att lägga ut 3min!! den hinner inte rinna....och du kan köra efter en tim..

Ok, måste nog kolla upp det då.

Bifogat

• ljuddämpare 2.jpg
    ljuddämpare 2.jpg
    85 KB · Visningar: 379
Har bifogat en bild, har dålig koll på sånt här så tack för svaren! Jag kommer sedan att lägga lite färg över...

Ptja, då kan ju prova med JB-weld. Men jag skulle nog fara med det där och några kalla öl till ngn svetsare om jag kunde. Det där ser inte ut som ngn svalt ställe.

Även om själva materialet tål temperaturen, så gäller det att vidhäftningen tål värmeexpansionen.
Räcker inte ens om materialet i "spacklet" har samma expansion som materialet i dämparen.
Blir rätt stora temperaturskilnader på en ljuddämpare, dels för att den värms ojämnt men även vattenstänk (vi bor i Sverige) som kyler lokalt.
Be bysmeden hyfsa till det med ässja och täresnurra.

Oj då där blir det nog lite väl varmt!! Men du kan prova ändå är det något spackel som klarar det så är det jb, svetsa mer är ju säkrast

gör en liten värmekåpa över som ser ut som de ska skydda utsatta delar.. enklast så men snyggast o svetsa riktigt :)

gör en liten värmekåpa över som ser ut som de ska skydda utsatta delar.. enklast så men snyggast o svetsa riktigt :)

Kan bara hålla med! Har redan gjort en "värmekåpa" men det blev tyvärr inte så snyggt det heller, så det blir nog att svetsa och slipa och försöka få det bra istället. Lite svårt att komma åt bara... Tack för alla snabba svaren!!!

Oj då där blir det nog lite väl varmt!! Men du kan prova ändå är det något spackel som klarar det så är det jb, svetsa mer är ju säkrast

Och om du vill få det svetsat senare och få det BRA så undvik spackel, kemisk metall och allt annat 'SKIT' som går att kleta dit på något sätt. De flesta lämnar fina rester i porer etc som sedan sabbar svetsen så då blir det skrotlådan.

Gör det rätt på en gång blir billigast!

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back