hur varm blir en athlon xp 2800+? snabbt svar tack :)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
hur varm blir en athlon xp 2800+?

Är hos en kompis vars grabb har strul med sin dator. Jag är rätt säker på att det är en temperaturhistoria, men eftersom jag aldrig haft AMD-prylar är jag osäker på vad som är normalt för dem.

När den idlar windows xp utan några program igång ligger den på 59-60C, och det känns gräsligt varmt (min egen P4 ligger på 35C vid idling). Ni som har erfarenhet - hur varm blir en sådan vid idling?

Last edited:
Beroende på CPU-fläkt så skulle jag nog säga att det är rätt normalt om det är en box-fläkt (standard). AMD's XP-proppar blir sjukt varma, men de temperaturerna ska inte vara problem i den utsträckningen att datorn skulle bete sig konstigt pga det.

Nej, men vad händer när man gejmar? Känns som om den kan springa upp till 80-90C vid belastning?

Nej, men vad händer när man gejmar? Känns som om den kan springa upp till 80-90C vid belastning?

75 grader har jag för mig är gränsen för en athlon xp innan den börjar ta skada, kolla upp tempen medans den är hårt belastad eller sätt en spärr i bios så datorn varnar/stängs av vid 75 grader.

Är hos en kompis vars grabb har strul med sin dator. Jag är rätt säker på att det är en temperaturhistoria, men eftersom jag aldrig haft AMD-prylar är jag osäker på vad som är normalt för dem.

När den idlar windows xp utan några program igång ligger den på 59-60C, och det känns gräsligt varmt (min egen P4 ligger på 35C vid idling). Ni som har erfarenhet - hur varm blir en sådan vid idling?

Nej nej, 60c är INTE normalt när den bara står fast det är AMD. Min Amd 3000 står just nu, när jag surfar på 45c. Spelar jag elr kollar film kan den sträcka sig upp mot 60c om jag håller på länge. Har typ hänt 3-4ggr att den varnat, satt en gräns vid lite över 60.

Det låter som att vCore är uppskruvad, är den klockad? Om inte - är det knas på appliceringen av CPU-kylaren. Antingen har man glömt applicera kylpasta eller så ligger det skräp mellan cpu och kylfläns. I sällsynta fall är det en bucklig yta på själva cpun eller en taskigt fräst kylfläns. Cpu kan man voida garantin på och slipa av den med sandpapper lagt på en spegelyta - eller reklamera cpun.

Nej, det är en standardburk från fujitsu siemens. Ingen klockning. Jag kollade med speedfan, och spänningarna låg rätt bra. Kommer inte ihåg exakt värden, men de låg nära deras normala värden.

Den har dock ett par år på nacken, så det kan vara en idé att lyfta på flänsen och pilla dit lite ny silverpasta och se vad som händer.

Hans grabb hade själv micklat med windows-ominstallation, så den var kajko (lyckades installera sisoft sandra, men den vägrade launcha, och spel funkade inte) så jag hade ingen möjlighet att testa med att råköra den på full belastning. Dock provade jag att zippa en stor mapp och genast stack den upp till 66-67C. Jag har hela tiden varit övertygad om att det är värmefel, ville bara kolla med SH-expertisen först :)

Last edited:
Oj, om ni inte har lyft på locket till burken hittar ni drivor av damm eller en kylare som saknar pasta - mina två föraningar.

Pastan på processorn har jag aldrig behövt byta bara "för att". En sak om man byter kylare osv och lägger på den fel, mkt vanligt fel. Förklaringen tror jag ligger i damm elr att fläkten helt enkelt håller på att ge upp.

Pastan på processorn har jag aldrig behövt byta bara "för att". En sak om man byter kylare osv och lägger på den fel, mkt vanligt fel. Förklaringen tror jag ligger i damm elr att fläkten helt enkelt håller på att ge upp.

Min syster som inte är speciellt invalid när det gäller datorer tyckte det var för kladdigt med pasta när hon monterade ihop sin burk - 2 år senare och många sorger och oförklarliga men-burken-dör-ju-bara-vips-tvärt och två nätaggregat senare ringer hon med gråten i halsen och jag ställde den "fördummande" frågan - "men du använde väl kylpasta?". Inget ska varda för givet! :D

Nja, var inne i den för nåt år sedan och installerade WLAN, och då passade vi på att dammsuga den. Fast det såg inte så farligt ut.

Jag tänkte inte så mycket på att "byta ut" kylpastan, utan mer att kontrollera så att fläkt/fläns sitter som det ska (dvs lyfta och montera om), och samtidigt pilla dit lite nytt. Fläkten snurrar f.ö. kontinuerligt rätt så stadigt med 3700rpm eller så, så den verkar ok.

Arctic silver är f.ö. bra till mycket. När jag för ett par år sedan brände riktaren till min förra fireblade-92 och bytte den, körde jag på en halv tub arctic silver innan jag skruvade fast den nya i ramen :) Kommer inte ihåg var jag läste att det var bra att göra så, antagligen någonstans här på SH. Själv är jag fullständig analfabet på hojmeck (kan på min höjd kontrollera (byta får någon annan göra) oljenivån, samt smörja kedjan lite då och då), men datorer är jag helt ok på.

Edit: Problemet han har med datorn är att den till synes helt planlöst stänger av sig själv, i synnerhet när han spelar, men även ibland när han bara surfar och mejlar. Efter ett tag, 10-15 minuter, kan man starta den igen. Om inte detta är symptom på värmeslag så vet jag inte hur sådana ser ut :)

Last edited:
Min AMD 3200+ ligger på +-30 grader under vanlig användning.
När man kör tunga spel kan den klättra upp mot 45 grader.QUOTE]

Samma här, 59-60C låter jävligt högt:gnissla
Det låter verkligen som ett kylproblem,kanske dags att investera i en ny cpu fläkt och lite ny pasta.

Ibland är det inte processorfläkten som är problemet.
Om processorfläkten funkar finfint, men det är varmt i själva lådan, så pumpar processorfläkten bara omkring varmluft. Inge kylning då inte.

Testa även hur det blir med datorlådan öppen, alltså med typ dörren eller locket bortplockat (beroende på designen).
Om den blir mycket svalare då kan det vara någon annan fläkt som har gett med sig. Behåller den ungefär samma temperatur bör det vara krångel med processorns fläkt.
Spontant känns det ologiskt att problem pga kylpasta ska uppkomma nu efter flera år. Damm känns mer troligt. Koppla samman datorn med en jordpunkt (element), och använd plastförlängare till dammsugaren. Dammsug med datorn avstängd och strömsladden urdragen. Är du försiktig klarar du det utan problem..

Såhära ligger det till med Min Bartron XP 2500+

Innan med det gamla chassit så låg tempen på ca49 normalt. Plockade av sidan så skönk tempen till ca 42-43. Med nya chassit med sjukt stora fläktar så är tempen 41-42.

Den är klockad 100mhz (har klockat absoluta max vad moderkortet låter sig tåla) och vCoren är höjd ett steg, 1,7v. Ligger kvar på ungefär detsamma, 41-43. :)

Min syster som inte är speciellt invalid när det gäller datorer tyckte det var för kladdigt med pasta när hon monterade ihop sin burk - 2 år senare och många sorger och oförklarliga men-burken-dör-ju-bara-vips-tvärt och två nätaggregat senare ringer hon med gråten i halsen och jag ställde den "fördummande" frågan - "men du använde väl kylpasta?". Inget ska varda för givet! :D

:D :D :D :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...