Hur var ditt första knäskrap?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag inleder och börjar med lite bakgrund.

Jag startade min mc-karriär i s.k. Bay Area runt San Francisco i Kalifornien. Då, omkring 1989, var jag relativt okunnig om knäskrap men desto mer intresserad av att köra allt som hade två hjul och en större motor än 125 cc. Min första riktiga mc var en -83 Suzuki GS 450 med semi-custom-stuk och gigantisk vindruta. Den kostade $575 (ca 3500 kr med dåtidens dollarkurs) och jag tyckte den var grymt snabb. Första kvällen körde jag runt stan utan varken hjälm och körkort men inom lagens råmärken. Detta var innan man införde obligatoriskt hjälmbärande i Kalifornien och mitt körkortstillstånd medgav att jag övningskörde på egen hand. Men inte i nattmörker eller på motorvägen. Att kalla lagstiftningen för liberal stämmer ändå bara delvis eftersom man samtidigt dömde folk till döden genom gasning.

Min ekonomi som student tillät mig precis att köpa denna GS 450 och den billigaste italienska plasthjälm jag kunde hitta. Skinnställ var det inte tal om. Det bar förresten ingen annan heller. Men efter ett par terminer när jag hade börjat läsa Motorcyclist och Cycle World och fått upp ögonen för sporthojar och samtidigt lyckats sommarjobba ihop lite pengar köpte jag en 1987 CBR 600 F vars högra sidokåpa lossnade och krossades under en lastbil på färd hem längs motorvägen. Om min GS 450 var grymt snabb så var den nya Hondan overkligt snabb. Med den började jag köra forscerat (fortfarande utan andra skydd än min plasthjälm och billiga handskar) längs en kurvig bergsväg norr om San Francisco. Jag hade sett i tidningarna hur de stora grabbarna gjorde med sina knän men i mina jeans fick jag nöja mig med att bara hänga ut och känna mig ruskigt snabb när jag bryskt stormade om alla Intruders, Vulcans och Shadows. I en tidning annonserade Californa Superbike School och jag anmälde mig till deras kurs på Sears Point Raceway. Nu skulle jag köra på riktigt och dessutom med knäskrap! Varje deltagare fick låna både mc (ZZR 600) och utrustning men i den hetsiga atmosfär som hade skapats av en smärtsamt lång teorilektion om "throttle control" glömde jag att be om knee sliders på mitt skinnställ. Som tur var bestod dagen av ett två pass och till eftermiddagen såg jag till att ha de eftertraktade skydden på knäna. Föreställ er hur besviken jag var när jag helt enkelt inte fick i knäna! Jag körde fortare och fortare och lutade mer och mer. Hängde och hängde. Men det kändes som om jag var flera meter från marken. Jag var jättebesviken och förstod inte vad jag hade gjort för fel. Trots mitt upplevda misslyckande fick jag goda vitsord av Keith Code (här kan ni läsa lite om hans idéer) och var snabbast bland mina kursdeltagare. Året därpå anmälde jag mig på nytt och hade finslipat min körstil (fortfarande i jeans och plasthjälm) på en 1991 FZR 400. Hojarna på kursen kallades Ninja 600 men var samma ZZR 600 som året innan. När det till slut var dags för dagens praktiska moment fick jag en riktig kalldusch när jag upptäckte att skinnställen som man fick låna var av typen som saknade skydd för knäskrap. Det fanns någon idé om att eleverna skulle finslipa sin körstil mer effektivt om de slapp tänka på att de skulle skrapa knäna. Kanske var det en bra idé men det gjorde mig oerhört besviken och jag fick vänta två år innan det var möjligt att debutera som knäskrapare.

Platsen är nu Sverige och i sadeln på en 1987 TZ 250 kör jag längs en känd mc-väg på Södertörn söder om Stockholm. Mitt helt nya skinnställ har knäpuckar utan en enda repa och målet för dagen är att ändra på det. Jag kände till en sväng som jag i min villfarelse trodde var en perfekt kurva att köra genom med knäskrap. Det var en sådan tvär variant på nästan 180 grader som gör att serpentinvägar i Alperna byter riktning. Kantad av armcoräcken och för svensk förhållanden i stark lutning. Jag börjar uppför och närmar mig kurvan med en fart av ungefär 50. Jag gör som jag tror att man ska göra och hänger som en apa med halva kroppen på sidan av hojen. Med hjälp av den doserade formen på kurvan och det snäva innerspår jag tar skrapar faktiskt knäskyddet i marken för bråkdelen av en sekund och jag kissar nästan i byxorna av lycka. Jag kör upp för backen och gör en u-sväng för att märka även den högra knäpucken. Detta var ju lätt! Att köra nedför och svänga så skarpt visar sig dock mycket svårare och kombinationen låg fart, taskig timing och lika taskiga däck gör att jag daskar i backen och skrapar hela sidan på det nya skinnstället istället för knäpucken. Den blir förresten också skrapad men på ett konstigt sätt. Från mitt grodperspektiv på marken ser jag hur min fina TZ glider på de nytvättade kåporna och fastnar mellan armcoräcket och den grovkorniga asfalten. Vilka tvära känslokast! Från fullständig lycka och självförtroende till katastrof på en sekund. Plötsligt dyker en bil upp och föraren hjälper mig att dra loss motorcykeln. "Skraaaaaaaaaap", låter det. Tårarna är inte långt borta. Min fina motorcykel. Punktering på bakhjulet och ena avgasröret pekar rakt upp som en skorsten. Snyft. Genom att sitta på tanken (i ett försök att inte belasta bakfälgen onödigt mycket) och köra på ettan kan jag köra de knappa tre milen hem. Det blev en dyrköpt erfarenhet att skrapa knäpuckarna och det skulle dröja länge innan jag kunde göra det utan att vara orolig för att vurpa. Nu har jag svårt att förstå hur det kunde vara så svårt och försöker att skrapa så lite som möjligt.
 
Första vänsterknäskrap = Härligt
Första högerknäskrap = En kraftigt deformerad hoj

Men skoj var det :tummenupp
 
Aj! :huvet

Jag har aldrig kört och skrapat i knäna. De når inte ner när resten av hojen börjar srapa i. Ska jag räkna de gånger jag vurpat och skrapat i knäna?
:kocko
På förra hojen, BSA A65L Lightning, så skrapade ljuddämparna i först.
På min nuvarande hoj, Ducati Monster, så skrapar broms och växelspak i först.
Det är inte mitt fel... Ja, ja. Det går att köra med de små spakarna i marken med skjuts och packning på hojen. Det känns ganska manligt när allt kommer omkring.
:tuttar :tuttar
 
Knäskrap..

Lessen..
Men då du började var jag inne på 7:e hojen eller så...o inte ens då hade jag fått i nåt knä....kanske med tanke på att då fanns det ingen som visste att man skulle i få i knät nånstans...(kanske man visste att man inte skulle sätta knät i nån mötande bil iofs)..

Men nu är det för mig 24 år sen jag började...o har än i dag inte lyckats lägga ett knä i marken i nyktert tillstånd...(I det onyktra har det hänt ett antal gånger..lyckligtvis varje gång utan hoj)...
Men oavsett det...en kort fråga:

Vart o VARFÖR ska man sätta knät i marken i nyktert tillstånd MED hoj??
Blir man gladare då.....

Ha det?
 
Knäskrap är lika roligt som bakhjulsåkning...

Sen att hojen kan bli skrapad får man lixom räkna med.. :huvet
 
Mitt första vänster skrap var i en stor rondell i 110-120,mitt första höger var i en tvär kurva på bana då vart det även fotpinne skrap.
 
Jag upplevde mitt första knäskrap ungefär som att ha sex för första gången. Jag hade jobbat en del för att komma till skott och när det väl hände blev jag förvånad över hur enkelt det var. Efteråt tänkte jag: -Var det detta det var sånt hallå om? -Javisst det var rätt kul och jag kände mig rätt läcker efteråt men det var inte den världsomvälvande upplevelsen jag väntat mig.

Efter ett tag och under regelbundna upplevelser så smög sig känslan på mig och det blev en företeelse jag inte kunde leva utan. Så ofta som möjligt och så länge som möjligt. Jag lär inte sluta (med nåt av det) förrän jag blir för gammal och skröplig.

pilsner
 
Nyteknik skrev:
Jag gör som jag tror att man ska göra och hänger som en apa med halva kroppen på sidan av hojen. Med hjälp av den doserade formen på kurvan och det snäva innerspår jag tar skrapar faktiskt knäskyddet i marken för bråkdelen av en sekund och jag kissar nästan i byxorna av lycka.
Härlig story Nyteknik :tummenupp

Jag körde hoj i 20 år utan att knäskrapa, mitt första knäskrap va på Falkenbergs motorbana, en sann skräckupplevelse när plötsligt knäpucken hugger tag i curbsen.
 
När jag hämtade min första hoj (TLS) så bestämde jag mig att jag inte skulle åka hem innan jag hade knäskrapat. 2 timmar senare var jag hemma... :banana
 
Mitt första knäskrap var i en soffa! Kommer inte ihåg namnet på damen :va
Men det var heltäckningsmatta så knäskrapet var ganska ordentligt :tummenupp

JB
 
Kul story Nypanikarn :tummenupp
Hade egentligen aldrig tänkt på det där med knäskrap även om jag var och kollade på vm i roadracing i anderstorp 1989, utan var mest imponerad av att de lutade nåt så sinnessjukt. Bestämde mig ju för att ta licens 1994, och ska man vara ärlig, så trots att jag då hade kört hoj i över 10 år, cross/enduro och bara på landsvägen, så var min kurvteknik på asfalt inte mycket att hänga i julgranen, det gick ju plötsligt jääävligt mycket fortare på landsvägen.
Men på licenskursen lärde man ju sig en hel del under de friare passen, det gick ju att luta mycket mer än man trodde.
Dock var det ju lite tråkigt att jag inte fick köra min racer på kursen, veckan innan hade jag fått fel på tändningen, så fick desperat låna en gammal xr600 som vi kastade på 17" landsvägsdäck på. Toppfarten på sviestad var ju inte mycket att hurra för, så det blev lite inspirerat race med en standard125'a, och weehoo, helt plötsligt tog knät i backen, och ritsch så var en 10x10cm skinnbit borta från mitt gamla jofamaställ..
 
Jas-95 skrev:
Mitt första knäskrap var i en soffa! Kommer inte ihåg namnet på damen :va
Men det var heltäckningsmatta så knäskrapet var ganska ordentligt :tummenupp

JB

Räknas det....isåfall har jag fan armbågskrapat oxå.. :hihi
 
mitt första knäskrap. åker ut endrygt kl 19:00 till brommas halkbana.

sen efter några hundra försök och 4h senare lyckades jag skrapa knät.
jag va så jävla glad så jag fortsatte med andra knät som gick ner i backen relativt fort.
när kl närmade sig 1 på natten bestämde jag mig för att åka hem med ett stort leende på läpparna och 50% kvar på puckarna! :tummenupp :banana
 
Jag har bara haft mckort i 2 år... båge i 3... :) har aldrig skrapat knät!... :gnissla Tror att jag som många andra inte inser hur mycket man faktiskt kan lägga ner bågen. Jag har nyss köpt mitt första raceställ... så nu har man ju förutsättningar för att lägga ner knät utan att bli av med det! :hihi

Kan dock inte lägga ner hojen för mycket åt höger, för då tar ljuddämparen i.. måste fixa detta i vinter... :fatta!

/N
 
Last edited:
Knäskrapet i sig var inte så eftertraktat eftersom jag aldrig kört bana, och på landsväg var det inte mycket att sträva efter tyckte jag.
Däremot blev jag själv lite imponerad när jag hade skjutsat en kompis på min första (och hitils enda) KLR offroadare. När vi kom tillbaka visade han skrapmärken på vänster sko som kommit dit medans han haft foten på passagerarfotpinnen. :va
Annars blev jag nog mer imponerad, eller kanske förvånad är ett bättre ord, när jag lyckades skarap båda fotpinnarna på TRX:en jag hade. Båda i 90 graderskurvor och utan att det var planerat, snarare missbedömning av ingångsfart.
Första knäskrapet kom i snabbvänstern ut ur esset på Gelleråsen. Första passet tredje varvet efter uppvärmning av däcken. Själva skrapningen var som sagt var inte så speciell. Däremot har jag nog aldrig varit så lyrisk som efter andra passet samma dag.

// Wip
 
Mitt första och enda knäskrap var varken planerat eller genomtänkt...
 

Bifogat

  • puck.jpg
    puck.jpg
    87 KB · Visningar: 170
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top