Hur var det nu egentligen..... (Däckfråga)

Bingo skrev:
Antingen var däcket mycket slitet när du köpte det eller hade du fel däckstryck. Jag hade samma problem på Knutstorp i somras och det berodde på för lite luft bak. Försvann direkt när jag pumpade det.

Näpp! Provade olika tryck, och det va lika uselt ändå. Det måste vart kronslut, det såg verkligen slitet ut på sidorna också.... Det är nog bäst att köpa nåt av dom riktigt snabba grabbarna som inte kör tills det är tokslut. Jag håller på att funderar hur jag ska göra nu... i maj ska jag åka bana men jag vet inte om begagnade rennsport är bättre än nya "vanliga" däck som Pilot Sport eller dylikt. HJÄLP!

GSXR1100R skrev:
Bakdäcket håller för ca:400 mils gatåka, fram håller ca:600 mil, men om jag kör bana så tar dom slut rätt fort på min blyhoj.

400 mil?? Det låter mycket... RIKTIGT mycket!

Bingo skrev:
...

Edit: enkelt uttryckt: racedäcken är lika bra på gata som gatdäcken utan att du förlorar något märkbart i livslängd. Ang våtgreppet så kan det möjligen skilja mellan race/gatdäck men å andra sidan är väl ingen så dum att han kör på gränsen i vått väglag?

Ställer mig tvivlande till din tanke om livslängd mensäger inte emot heller.

Däremot hävdar jag att våtgreppet är viktigt. Racedäck har en förmåga att bli riktigt skitdåliga i regn samtidigt som grejer kan hända fort när man blir tvungen att lägga ner lite för mycket.

*har kört Gixxer på speedwayställ genom ett dimmigt Bengtsfors*

Jag tycker det inte är så dåligt grepp i regn med Rennsport, inte i måttliga farter iallafall. Jag är ju :dummer så jag ska åka på bakhjulet även om det regnar och du har dom vart bättre än allt annat jag åkt på. Över 100km/h kan det ju vara en helt annan historia, men jag har inte märkt något.

Chrille skrev:
Ställer mig tvivlande till din tanke om livslängd mensäger inte emot heller.

Däremot hävdar jag att våtgreppet är viktigt. Racedäck har en förmåga att bli riktigt skitdåliga i regn samtidigt som grejer kan hända fort när man blir tvungen att lägga ner lite för mycket.

*har kört Gixxer på speedwayställ genom ett dimmigt Bengtsfors*
Tja, det om livslängd är min egen erfarenhet.

Du har rätt om nedlägg och racingdäck i väta. Racingdäcken har inget mönster längst ut på sidorna och blir därmed sämre vid rejäla nedlägg. Men lägger man ner så mycket i vått före är man antingen omdömeslös eller har otur. Om det dyker upp en älg som man måste väja för är det nog inte däcket som avgör utgången.

Jahapp, då tar vi kampen istället:
Nya Pilot Power (gamla Sport) mot Metzler Sportec M1? Jag har aldrig kört Metzler så det vore kul att pröva det. Sportec fick ju bra kritik i MotorCycleNews...

Rigge skrev:
Det är nog bäst att köpa nåt av dom riktigt snabba grabbarna som inte kör tills det är tokslut.
Jepp, där får du de bästa däcken. Man ser ibland på vanliga bankörningar att folk säljer däck som är totalt slutkörda. Ser direkt farliga ut... Man skall inte vara längst ut i näringskedjan när det gäller däck :D

För en tusenlapp skall däcket vara så fräscht att "gjutdobbarna" skall synas ivf på mitten.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!