Hur var det med Speed Triple nu igen?

HönaPower skrev:
Aha OK! :tummenupp

Har hört lite "skit" om Speed3 också, vatten samlas runt tändstiften, glapp i hastighetsmätaren, taskig kvalitet på lacken etc....

Som ägare av en VFR -98 som ser ut & känns som NY fortfarande så kanske det skulle kännas som ett nerköp? :rolleyes:
Ömtålig lack tycker jag alla hojar har och beror väl på hojtillverkarnas snålhet, några lager extra klarlack kostar pengar.

Jag har inte haft några problem med min 02:a. Går som tåget. I jämförelse med en VFR så kommer du kanske (som redan skrivits) att sakna komforten. Du kommer säkert tycka att lådan klonkar lite väl mycket också, men det är "by design", engelska lådor ska klonka :).

Grymt kul hoj är det och den funkar för touring också om man inte förväntar sig den allra bästa komforten. Jag körde Skottland runt i somras med min.

HönaPower skrev:
Såhär ser den 02:a ut som jag ev ska köpa...på vilket sätt är en 02:a så mycket annorlunda än en 01:a? :confused:

Jag har en ny svart, aldrig monterad flyscreen (skärm) som du kan köpa av mig om du köper bågen. vill du spara pengar så kan jag byta mot din bellypan rakt av..
Se till att köpa en 02-04. Känns som en bättre hoj på de flesta sätten..

Här har du min i version 2. (version 3 tar just nu form i garaget)

/J.

Hej!

Jag har lite almänna frågor ang Speed Triple.
Är det jättestor skillnad mellan den gamla 02-04 och den som kom -05?

Hur fungerar den att köra kurviga vägar och så...har aldrig provat en men är lite sugen på att byta. Har en Sv 650 S idag och det är lite klent med effekt.

Hur är det med det breda styret, blir det bättre kontroll när det är så brett gämfört med en sporthoj som har ett smalt clip-on styre?

Allmäna tips?

Mvh Kristoffer.

Krills skrev:
Hej!

Jag har lite almänna frågor ang Speed Triple.
Är det jättestor skillnad mellan den gamla 02-04 och den som kom -05?

Hur fungerar den att köra kurviga vägar och så...har aldrig provat en men är lite sugen på att byta. Har en Sv 650 S idag och det är lite klent med effekt.

Hur är det med det breda styret, blir det bättre kontroll när det är så brett gämfört med en sporthoj som har ett smalt clip-on styre?

Allmäna tips?

Mvh Kristoffer.

Har inte själv testat 05:an men det ska vara ganska stor skillnad mellan dom. Utseendet framförallt, men motor, chassi & växellåda är rejält uppdaterade.

Vad gäller kurviga vägar så älskar S3:an det. Är grymt lättstyrd och med skön karaktär i motorn. Går inte att jämföra med SV:n. Det tråkigaste med triplen tycker jag är bromsarna. Dom har bra effekt men känslan fram är inte bra. Går dock att leva med men lite tråkigt på en annars trevlig hoj.

Vad gäller tips så är det som med alla andra hojar. Allmänna skicket och att den är servad. Har inte hört om några direkta fel på den (mer än vatten vid tändstiftet). Växellådan klonkar mer än vad du lär vara van vid och mekaniken i motorn är inte lika tyst som i de flesta jappsen.

Men innan köp så prova. Vissa hojar tycker man inte alls om. Fast 3:an är svår att inte älska :tummenupp

Infamous skrev:
Den där lilla kåpan tycker jag är värdelös, så den rök i somras, bättre utseende och bättre seende ut... :öl

Vad beträffar 02 och framåt så är det väl ett litet problem med att vatten letar sig ner till stiften, åtgärdas dock på garanti....

sedan kan man ju köpa grymt snygga kolfiberprylar på www.racecomp.com.au fina grejer med riktigt bra kvalité...

Hur åtgärdar Triumph vattenansamlingen då, lämnar man in den till verkstad så de kan luta hojen så vattnet rinner ut eller..?

Chronic skrev:
Hur åtgärdar Triumph vattenansamlingen då, lämnar man in den till verkstad så de kan luta hojen så vattnet rinner ut eller..?

Jag lät verkstaden fixa det eftersom jag har garanti på det.
Men proceduren är att man tar bort tändhattarna och om nödvändigt stiften och torkar upp.

Det har bara drabbat mig då jag varit oförsiktig vid tvätt (vräkt på vatten eller använt högtryck oförsiktigt), ej vid regn.

Känsla från bromsarna/framhjulet tror jag man kan förbättra med inställningar på gafflarna.

Själv upplever jag det inte som ett problem utan har iaf haft känsla nog att kunna bromsa såpass att framdäcket skriker lite utan att släppa, på bana.
:näsblod

Angående -05an så ska motorn vara litet vassare, men samtidigt är den sävligare till karaktären, mindre rå.

Chronic skrev:
Som xyx skrev, sen så gör de ren och smörjer så att kåpan över stiften tätar som den ska. Inget avancerat ingrepp, bör man kunna göra själv om man klarar att lyfta på tanken. Jag körde dock på garantin. Egentligen tror jag inte att vatten kring stiften är en garantigrej, men eftersom felsökningen är på garantin så brukar dom göra det ändå.

Vad det gäller bromsarna fram så tycker jag mina känns bra, men att det tydligen ska bli bättre känsla om man byter ut reglagen (handtagen).

Oas skrev:
Det känns som bättre känsla med andra handtag (inbillning) :gnissla Jag kör med dessa
Handtag
Koppling

Vad fick du pynta för dessa? Priset som står på sidan eller hittade du billigare?

(Inte för att jag känner något behov av att byta, men är nyfiken :) )

xyx skrev:
Vad fick du pynta för dessa? Priset som står på sidan eller hittade du billigare?

(Inte för att jag känner något behov av att byta, men är nyfiken :) )

Köpte från PazzoRacing direkt, tror det blev mellan 1300-1400:- Det var under våren -05 och mitt minne är kort ( åldern ) :hihi

Jag körde -05 några gånger ifjol och tyckte nog att det var ganska stor skillnad på den mot min -02:a. Framförallt var den betydligt mer lättstyrd och kändes rappare på något sätt. Kan bero på lägre ofjädrad vikt i och med upside-down-gaffeln. Ramsymmetrin skall vara exakt densamma, men jag tror avståndet mellan styre och sadel är lite kortare på 05:an. Kändes så iaf.

Sen tyckte jag också att motorn kändes lite gladare. :) Den ville lite hellre upp på bakhjulet än min egen... :hihi
Man kan sammanfatta med att det var liite dumt att provköra. Nu vill jag byta upp mig.

::m

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...