Hur vanligt är det att man fejkar strypning? (25 kw)

De som man ska göra isåfall är att om du är låt oss säga 20 år att du har den försäkrad på den ursprungliga effekten på hojen (maxeffekten) men kör den som 25kw. Händer då nått har du den försäkrad som ursprungseffekt och försäkringsbolag är lugna samt snut om du blir stoppad och kollar kortet.

Rolle85 skrev:
De som man ska göra isåfall är att om du är låt oss säga 20 år att du har den försäkrad på den ursprungliga effekten på hojen (maxeffekten) men kör den som 25kw. Händer då nått har du den försäkrad som ursprungseffekt och försäkringsbolag är lugna samt snut om du blir stoppad och kollar kortet.

Tror inte det funkar, då stämmer den ju inte överens med regbeviset.

Rolle85 skrev:
Problemet är att om de händer nått och de är inne och kollar så ryker inte bara de körkort du har utan diverse böter för olovlig körning och försäkringbedrägeri :banana

Jag klotade tunghoj med mellankort det var inte nåra problem fick på försäkringen

SvartR1a skrev:
Jag klotade tunghoj med mellankort det var inte nåra problem fick på försäkringen

Berätta lite mer i detalj? Du körde en fulleffekt hoj, med mellankort, klotade? Var det din hoj? Kollade inte försäkringsbolaget om strypningen satt i?

uggla skrev:
Berätta lite mer i detalj? Du körde en fulleffekt hoj, med mellankort, klotade? Var det din hoj? Kollade inte försäkringsbolaget om strypningen satt i?

Var min egen hoj en thunderace 1000 som var helt ostrypt. JAg klotade med en bil och det var helt och hållet hans fel. Jag var inne i en stor rondell och han körrde ut utan att se mig :kocko . KRACH! jag small rakt i sidan på han liggandes och hojjen for under bilen som var en stor 4x4. Han fattade aldrig va som hände och körde tvärs över min stackars hoj. :( Den var sned och krokig överallt. Fick ut ersättning utan problem

uggla skrev:

Alltså, de handlar ju om tur många gånger....klotade, dvs ramlade med hojen så den gick sönder...dock har försäkringsbolagen blivit duktigare på detta...och vet att många fejkar och grejer och gör allt för att de inte ska behöva betala ut nått skadestånd...men de sätter jag beskrev innan är de som är de bästa isåfall...då har du den försäkrad för den fulleffekten men kör den som mellanhoj....då blir inte försäkringbolagen så frågvisa. Dock blir ju försäkringen många gånger högre med fulleffekt än med 25kw....men numera så är de i princip ganska så svårt att få dem att försäkra på 25kw strypt då de vill utgå från ursprungseffekt på grund av att de blivit lurade innan.
mvh Henke

Ställer du till med något själv är du riktigt illa ute så jag rekomenderar att du INTE kör tungt jag klarade mig med blotta förskräckelsen

Ska det inte vara så att du bara kan försäkra din cykel som strypt om du har åldern för begränsad behörighet.. Så förklarade iaf försäkringsbolagen för mig när jag frågade..

Men sen skickade dom ändå en offert på strypt.. Först blir man jätteglad när man ser sin låga premie! :4skrika Ända tills man inser att den inte skulle vara giltig en enda meter.. Så de va bara att bita i det sura å öka premien med 65% genom ärlighet... :( Rätt ska va rätt!!

iaf så finns det ett litet knep ifall ni vill spara 800 kronor.
får ni obegränsat kort och inte vill regga om hojen till ostrypt så kan du spara dom 800 kronorna!
kör med pluggat R bevis och ha den ostrypt när du väl har kortet. allt som händer är att du kan få en obesiktning ifall nått händer! huvudsaken är nämligen den att kmanhar kortet för det, inte att fordonet inte är Reggat rätt.

(bara så att ni vet ;))

får ni obegränsat kort och inte vill regga om hojen till ostrypt så kan du spara dom 800 kronorna!
kör med pluggat R bevis och ha den ostrypt när du väl har kortet. allt som händer är att du kan få en obesiktning ifall nått händer! huvudsaken är nämligen den att kmanhar kortet för det, inte att fordonet inte är Reggat rätt.
då har ni nämligen chansen att dessutom kunna sälja hojen som strypt 25Kw hoj vilket kan göra den lättare att sälja.

(bara så att ni vet ;))

Kraschpucken skrev:
Jag skulle hellre vilja veta hur många det är som han mellankort (25kw) men som kör på fulleffekt?
d.v.s. att det står 25kw på reg. beviset

det är faktiskt något man funderar på själv här ute i glesbygden.. :död

Jag kör strypt. Jag skulle verkligen inte orka med att något händer och att de kommer på att den inte är strypt. Det gäller ju bara två år och sen får man sitt tunga körkort. Bara skillnaden mellan 125:a och mellanhoj är ju JÄTTE stor, så varför ha bråttom.

Det går skitbra att wheela med 25 kw också!

Last edited:
Jag brukar fejka att min hoj är strypt när jag blir frånåkt :hihi

"Vart tog du vägen?"
"Aaa, du vet jag åker ju fortfarande strypt..."

(jag har aldrig behövt åka strypt hoj, och hojen har aldrig varit strypt, men en bra ursäkt är det IAF) :lol

jack_pil skrev:
då har ni nämligen chansen att dessutom kunna sälja hojen som strypt 25Kw hoj vilket kan göra den lättare att sälja.

(bara så att ni vet ;))

Nu förstod jag inte riktigt? Ska man ha med sig registreringsbevis när man kör på 25 kw och kan ha den som maxeffetshoj utan att åka på de eller vad?

Jag tycker personligen att detta är ett helt fel upplägg att man skall behöva åka strypt! Förstår inte deras tänk när det sätter såna regler. Antar att de tänker att 18åringar med nytaget körkort ska inte få behandla effekten? Men att färskingar i 21~60års ålder skall få åka på effektmonster direkt efter nytaget körkort gör mig bara irriterad, det är ju diskriminering eller vad de kallar det.

Gör istället så att alla som har nytaget körkort oberoende ålder får 2års begränsad innan de gränslar en "ursprunglig effekt hoj".

Att 18åringar får köra bilar som har så mkt okontrollerbar effekt i bilar då? Vart ligger logiken?

Gör om, gör rätt.

Jag hålller helt med MostWanted!
För vem säger att en på 21år kör bättre än en på 18år och kör med full effekt? Det är ju faktiskt så att vi alla har ju varit nybörjare mer eller minde... :fakta
Eller har jag fel? dock vet jag ju att alla inte har lika mycket förstånd i huvudet.

Robban Nr1 skrev:
dock vet jag ju att alla inte har lika mycket förstånd i huvudet.

Ja, och det är väl dem som dom som bestämmer försöker ta hänsyn till. Själv tycker jag nog att strypnings-tanken inte är helt fel (inte helt rätt heller), men att hela proceduren borde göras lite mindre omständlig. Dessutom tycker jag inte riktigt att man ska behöva gå så lågt som 25 kW. Blir ju knappt nåt kvar lixom.
:va

PacMan skrev:
Ja, och det är väl dem som dom som bestämmer försöker ta hänsyn till. Själv tycker jag nog att strypnings-tanken inte är helt fel (inte helt rätt heller), men att hela proceduren borde göras lite mindre omständlig. Dessutom tycker jag inte riktigt att man ska behöva gå så lågt som 25 kW. Blir ju knappt nåt kvar lixom.
:va

Det är de som är tanken....vägverket vill inte att vi ska köra hoj på grund av olycksrisken...därav krångligheten att ta kort och vad man får köra osv...

Men det som gör en så upprörd tycker jag är att man inte får billigare försäkring om man kör strypt till 25kw sålänge man inte har något annat än mellanklasskort så bordet det vara tillåtet att få sänkt försäkring.

det är ju helt vansinnes att betala för något man inte får köra. :kocko
räcker med det vi betalar ida tycker jag

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP