Hur vanligt är det att man fejkar strypning? (25 kw)

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Tjena!
Hur vanligt är det att de som kör hojjar som ofta stryps ( 600 oftast eller?)
helt enkelt tar bort strypningen efter besiktning.
Syftar på den gruppen som inte är begränsade till att köra strypt på körkortet. Alltså de som får köra fulleffekt men väljer att regga som 25 kw.

Borde ju vara världens enklaste grejj. Eller är det jag som helt saknar samvete... :va

/ K-J

Om man får köra med full effekt,varför ska man då regga till 25kw och sen plocka bort strypningen :confused: . Om det skulle vara för att få billigare försäkring tror jag det kvittar för försäkringsbolagen utgår väl från ursprungseffekten.
Eller har jag missat nåt???

sirdius skrev:
Om man får köra med full effekt,varför ska man då regga till 25kw och sen plocka bort strypningen :confused: . Om det skulle vara för att få billigare försäkring tror jag det kvittar för försäkringsbolagen utgår väl från ursprungseffekten.
Eller har jag missat nåt???

Ahaa ok. Trodde att man fick billigare försäkring om det var strypt. Nog snarare jag som missat nåt verkar det som. :)

Jag skulle hellre vilja veta hur många det är som han mellankort (25kw) men som kör på fulleffekt?
d.v.s. att det står 25kw på reg. beviset

det är faktiskt något man funderar på själv här ute i glesbygden.. :död

Kraschpucken skrev:
Jag skulle hellre vilja veta hur många det är som han mellankort (25kw) men som kör på fulleffekt?

jag.. köra strypt gör min hoj gravt handikappad..

Kraschpucken skrev:

Jag gjorde i två år. Besiktade den även ostypt utan problem.

Det kan ju vara så att man får A obegr. efter två år, men inte har lust att regga om sin strypta hoj för 800 spänn eller vad det kostar.

De flesta försäkringar är ju ändå för fulleffekt, och i så fall kan man ju inte ens beskyllas för skenförsäkring OM man har behörighet A obegränsad, men kör utan strypning.

KarlJohan skrev:
Tjena!
Hur vanligt är det att de som kör hojjar som ofta stryps ( 600 oftast eller?)
helt enkelt tar bort strypningen efter besiktning.
Syftar på den gruppen som inte är begränsade till att köra strypt på körkortet. Alltså de som får köra fulleffekt men väljer att regga som 25 kw.

Borde ju vara världens enklaste grejj. Eller är det jag som helt saknar samvete... :va

/ K-J

det e biligare att registreara in den som 25kw. men helt lagligt e det inte om du tar bort strypningen.. men om du ändå har a kortet så borde det ju inte vara några problem.. hallå vem kollar om den e strypt eller inte??

hojbrud skrev:
det e biligare att registreara in den som 25kw. men helt lagligt e det inte om du tar bort strypningen.. men om du ändå har a kortet så borde det ju inte vara några problem.. hallå vem kollar om den e strypt eller inte??
Vadå billigare att registrera in? :va
Min kostar samma summa i alla avgifter oavsett om den e strypt eller ej..

M

Jag har precis strypt min hoj här i veckan....ett satans pill kan jag tillägga...gick på 5 timmar men men nu är de klart...sen är de vissa luftintagsinställnignar du måste göra på förgasaren för att den ska funka som vanligt. Anledningen till att jag stryper är för att jag måste. Är snart 20 år och då får jag bara köra 25kw, dvs ta "A-kort begränsat". Att regga ligger på 300kr vad jag vet. Många reggar den på 25kw och har den på 25kw på pappret men tar ändå bort strypningen efter reggandet. Om du åker in i en poliskontroll så händer inte så mycket då de knappar in på sin dator vad för hoj du har o ser att den är en 25kw....och då är de grönt. Men om du skulle krocka med nån/nått så kan de bli problem om försäkringsbolaget ska gå igenom hojen då de kan märka att de inte finns nån strypning i den...däremot om du har den försäkrad som den effekt den egentligen har men har enligt vägverket en annan effekt kan de förbi se detta och du får ut ersättning på försäkring.
Jag hade tankar på att ta ut strypningen efter reggandet men känner att jag vill inte riskera något...har pillat med förgasarna här idag och sett till att de får rätt mängd luft...vilket tog ett tag de med :hihi men den varvar ganska friskt nu ändå och låter lite vass när man verkligen drar på gasen så jag hoppas på att den inte ska gå för lamt än vad den gjorde innan för då var min Ninja ett monster och skrämde livet ur mig... :banana

mvh Henke

Last edited:
Rolle85 skrev:
Men om du skulle krocka med nån/nått så kan de bli problem om försäkringsbolaget ska gå igenom hojen då de kan märka att de inte finns nån strypning i den...däremot om du har den försäkrad som den effekt den egentligen har men har enligt vägverket en annan effekt kan de förbi se detta och du får ut ersättning på försäkring.
mvh Henke

Japp... så länge du har körkort för obegränsad, annars börjar dem med största sannolikhet bråka iaf...

Kraschpucken skrev:

Hann knappt hem från besiktningen innan strypningarna plockades bort. Kul å hosta runt med 25 kw. :gnissla

\Masonit

Masonit skrev:
Hann knappt hem från besiktningen innan strypningarna plockades bort. Kul å hosta runt med 25 kw. :gnissla

\Masonit

Problemet är att om de händer nått och de är inne och kollar så ryker inte bara de körkort du har utan diverse böter för olovlig körning och försäkringbedrägeri :banana

hojbrud skrev:

Oftast är det inte billigare att försäkra på 25 kw. Om det nu är det du menar med att registreara in? :confused:

Dessutom om du kraschar så kollar de flesta försäkringsbolag om den är strypt. :fakta Visar det sig att hojen är på mer effekt än vad den är försäkrad på utgår ofta ersättning, varesej du har kort för tung eller begränsad MC.

Jag kör min GSX-R 400 ostrypt.
Försäkringen blir grymt mycket billigare, betalar 2500kr helår och är 19år.

Sen att det blir ett brunt streck i kallingarna så fort man möter mcsnuten får man stå ut med :)

de sista jag hörde var att de utgår ifrån ursprungs effekten. å att de sluta med att ta hänsyn till 25 kw för nån säsong sen. men man kan ha tur å få tag i någon som fortfarande går på de. en polare lyckades få sin R1 för 55kw.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti