Hur vågar ni ha halvförsäkring?

PNorth skrev:
Ja, det är ett jävla svårt val det här. Risken för att jag typ i låg fart lägger hojen, exempelvis grusolycka lr liknande är väl kanske inte helt otänkbart när man är nybörjare som jag... Men då kanske självrisken på 10 papp är dyrare..

men plasta iordning kåporna själv och spackla sen lämna iväg på lackning klarar du ju för några tusen

brand ingår det bara i helförsäkring eller?
 
PNorth skrev:
Tack för tipsen!
Bara några klargöranden:

Nu snackar jag om att halvförsäkra på mig o inte hel på morsan som i tidigare tråd. Jag vet också att det kanske är en fråga utan svar men jag undrade bara hur ni resonerade och om nån hade erfarenhet av vad det kan kosta att byta kåpor o liknande (nu är det iofs en naken hoj det här men det kanske blir värre?)...

Ja, det är ett jävla svårt val det här. Risken för att jag typ i låg fart lägger hojen, exempelvis grusolycka lr liknande är väl kanske inte helt otänkbart när man är nybörjare som jag... Men då kanske självrisken på 10 papp är dyrare..

Sen beror ju iofs mycket på hur och vem som orsakar olyckan som nån var inne på... Den andres trafikförsäkring skulle ju täcka om nån annan idiit orsakar olyckan. Jag har trafikvett o aldrig varit i närheten av olycka med bil trots sportbil. Men man kan ju som sagt aldrig veta... Fan va jobbigt! Ge mig en kristallkula, har de sånna på biltema? :tungan

Jag har inte råd att loosa 70 papp, det är nästan hela min livsbesparing... men nu är suget efter hoj grymt stort.

Suck..satsa hel livsbepsparingen på en hoj....nåja! Om jag var dig skulle jag hellre låna pengar, och spara smart istället, så kan du kanske om några år köpa en hoj för livsbesparingen och ändå ha lika mycket kvar.

Om du är rädd för att klota o dyra premier, varför inte börja lågt o köpa en hoj för vad årspremien, plus ev självrisk är, ca 19 000 kr, då får en jäkligt potent hoj iaf, som du kan trafika för korvören!! Så skulle jag gjort..Men alla är olika individer som tur är.

Ex gixxer 750/1100 fzr 1000, Zx9r, cbx 750.
 
Last edited:
Jag kör bara trafik..... Har klarat mig en säsong, klarar jag mig en till så går jag + sen.... Jag tycker inte det är värt dom pengarna.... Händer det något med hojjen, snodd eller vurpar så går jag inte under ekonomiskt ändå...
jag skulle få betala 60 000 hel/helår.... Då skulle jag hellre lägga dom pengarna i en egen fond som man kan ta ifrån, när/om det händer något...
 
Sledge B skrev:
Är det inte rent av så att viltolyckor täcks av halvförsäkring generellt? :va

Nej

men när jag tecknade försäkringen på bilen, så fick jag "viltolyckor" med på köpet första året

Mr Helmut skrev:
brand ingår det bara i helförsäkring eller?


Brand ingår i halvförsäkring
(sen som vanligt)


trafik = alla skador som du orsakar täcker försäkringen (ej eget fordon)
delkasko = trafik, stöld, glas & brand
hel = vagnskada (täcker skador på eget fordon)
 
Last edited:
PNorth skrev:
Tack för tipsen!
Bara några klargöranden:

Nu snackar jag om att halvförsäkra på mig o inte hel på morsan som i tidigare tråd. Jag vet också att det kanske är en fråga utan svar men jag undrade bara hur ni resonerade och om nån hade erfarenhet av vad det kan kosta att byta kåpor o liknande (nu är det iofs en naken hoj det här men det kanske blir värre?)...

Ja, det är ett jävla svårt val det här. Risken för att jag typ i låg fart lägger hojen, exempelvis grusolycka lr liknande är väl kanske inte helt otänkbart när man är nybörjare som jag... Men då kanske självrisken på 10 papp är dyrare..

Sen beror ju iofs mycket på hur och vem som orsakar olyckan som nån var inne på... Den andres trafikförsäkring skulle ju täcka om nån annan idiit orsakar olyckan. Jag har trafikvett o aldrig varit i närheten av olycka med bil trots sportbil. Men man kan ju som sagt aldrig veta... Fan va jobbigt! Ge mig en kristallkula, har de sånna på biltema? :tungan

Jag har inte råd att loosa 70 papp, det är nästan hela min livsbesparing... men nu är suget efter hoj grymt stort.
Varför inte jobba lite förebyggande?
Köp kraschkåpor och kraschpuckar till hojen. Lacka o dekaltrimma. Sen kan du plasta in orginalkåporna och lägga dom på något torrt och fint ställe. Kör halvförsäkrat, skulle du klota (och det bara blir materialskador) så har du inte tappat hela din livsbesparing. Så som du beskriver dig själv och ditt körsätt så tror jag du tjänar på detta.
 
Ha inte dyrare hoj än man kan förlora men som sagt om det händer så behöver man nog ingen hoj mer.
Kör man på riktigt dvs licens på bana så klarar man sig för det mesta men då går det ju inte att försäkra hojen.

Himla skönt att slippa tjaffsa med försäkringsbolagen och ändå aldrig få ut så man blir nöjd.

Annars helförsäkring och ställa på och av funkar ju om man ändå har bil.
 
Saken är den att det är i BÄSTA fall kåporna som förstörs vid en eventuell olycka. Värre vurpor kan resultera att hojen hamnar på skroten. Då kanske det är bättre med helförsäkring. Men pengar som pengar :pannkyss
 
General.... Nu va du bra snabb med att ta bort ditt inlägg..... Lär dig skriva själv först, innan du klankar på andra..... Börja alltid med stor bokstav när ny mening påbörjas....
 
Blanco skrev:
Jag kör bara trafik..... Har klarat mig en säsong, klarar jag mig en till så går jag + sen.... Jag tycker inte det är värt dom pengarna.... Händer det något med hojjen, snodd eller vurpar så går jag inte under ekonomiskt ändå...
jag skulle få betala 60 000 hel/helår.... Då skulle jag hellre lägga dom pengarna i en egen fond som man kan ta ifrån, när/om det händer något...

Precis lite så man ska resonera med hoj. Det är en kort säsong, kan bli dyr. Granska noga vad som ingår i halvförsäkring. Jag resonerar som så att har du en hoj i 60-70tusenkr-klassen ska du inte pröjsa av hojens värde på 3 säsonger i premier. Jag valde trafik+stöld som kan liknas vid en halvförs. men jag har självrisk 1000:- oberoende vad som händer, 61:-/mån i garageförs. på vintern då ingår brand stöld m.m., 876:-/mån den tiden den är påställd.
(If och TryggHansa är likvärdiga i pris & villkor på min hoj).
Mitt f-bolag där jag har hus,bilar,barn m.m. vill ha 36000:-/år?!(LF...) :arsele
 
Att reparera en klotad hoj är inte billigt, verkstäderna mjölkar fbolagen på mycket stålar.

I en artikel i bike hade dom fått tag på en lagd zx-10r. Den var ungefär så skadad en sporthoj brukar vara då man lägger den, typ ena sidan som fått lite stryk i kåpor tank mm. hojen hade alltså inte bivit totaldemolerad och våltat eller nåt sånt. Kostnaden för fbolaget att reparera hojen skulle sluta nånstans runt 70 k sträcket. I bike redaktionen bestlöt man sig för att fixa reparationerna själv, då man t.ex. reparerade tanken istället för att byta ut den, kostnaden blev då runt 30 k.

Men vad jag skulle vilja ha sagt är att det oftast inte finns några "billiga" vurpor, för även en liten vurpa kostar mycket att fixa. Går du i gatan och inte har någon vagnskadegaranti, så är det mycket pengar att lägga. Men att lägga försäkringspengar motsvarande en fjärdedel av hojensvärde är ju pengar du inte får tillbaka, så det kan är i så fall bättre att inte ta helförsärking (då skall man ju heller inte glömma att man har en ganska hög självrisk).

Vill också påpeka av egen erfarenhet att trafikförsäkringen är guld värd, och att köra utan denna är förvisso olagligt men även jävligt dumt.
 
försäkring

har suttit och ringt runt hela dagen, man blir ju inte klok på försäkringsbolagen det är ju en djungel att försäkra en honda 1000rr-06 :mad: nån som har bra tips på vart det kan tänkas vara billigast??
 
Är det bara jag som tycker att det är fegt att helförsäkra?
Håller man på med något så extremt som att gasa omkring på en sporthoj så ska man inte helförsäkra!

Pengar är väl det lilla problemet, som jag ser det så är det största hindret för oss svenskar helt klart vintern! Då måste man utnyttja tiden till max för att få valuta för pengar och hojåkning..!

Skrotar men i lite halvdant med helförsäkring och så får man vänta halva sommaren på att få den lagad.. hur kul är det? bättre o laga skador själv och kunna fixa det snabbt!


jag är jävligt trött men jag hoppas att någon fattar vad jag menar, några tankar om helförsäkring var det iaf........
 
roger74 skrev:
Ha inte dyrare hoj än man kan förlora men som sagt om det händer så behöver man nog ingen hoj mer.
Kör man på riktigt dvs licens på bana så klarar man sig för det mesta men då går det ju inte att försäkra hojen.

Himla skönt att slippa tjaffsa med försäkringsbolagen och ändå aldrig få ut så man blir nöjd.

Annars helförsäkring och ställa på och av funkar ju om man ändå har bil.

pengar man har investerade kan man ju förlora men kanske inte alltid så kul

min helförsäkring kostar lika mycket som en ny cykel varje år

staffan_R1 skrev:
Kör hel............annars är du dum....Har själv en R1-04 betalar 2200 i månaden

som ja skrev tidigare inte alltid så klokt med helförsäkring
 
Blanco skrev:
Jag kör bara trafik..... Har klarat mig en säsong, klarar jag mig en till så går jag + sen.... Jag tycker inte det är värt dom pengarna.... Händer det något med hojjen, snodd eller vurpar så går jag inte under ekonomiskt ändå...
jag skulle få betala 60 000 hel/helår.... Då skulle jag hellre lägga dom pengarna i en egen fond som man kan ta ifrån, när/om det händer något...

Precis. Bättre (för mig) att bara köra trafik. Händer det nåt så får man väl ta den smällen då. Troligt nog så blir det ändå billigare än att betala flera tio tusentals kronor som min försäkring annars skulle ha kostat.
 
Nu hjälper det kanske inte så mycket men här är några funderingar du bör ta:

Är det värt att ha just den hojen? Du kan säkert ha skitkul på andra billigare hojar och slappnar säkert av bättre i din träning när du vet att _när_ hojen går ner så är det inte hela världen. Förr eller senare busar alla - det går inte att undvika... köra lugnt är en myt.

Hur pass attraktiv är hojen för stöld? Brand är väl inte så mycket att tänka på men risken för stöld finns där. Kolla gärna upp statistiken för din hoj och väg risken. Trafik kan vara ett alternativ. Tänk efter hur du tänkt använda/parkera hojen och vart riskerna är som störst. Kan de elimineras?

Glöm inte att det faktiskt är annat som kostar med hoj... tillbehör, bensin, garage, service mm plusar rätt snabbt på. Räkna på det så ser du vilken försäkran du faktiskt har råd med.

Det tuffa är att hitta en lösning man har råd med - sedan är det ALLTID värt det! :banana
 
skoteridioten skrev:
Precis. Bättre (för mig) att bara köra trafik. Händer det nåt så får man väl ta den smällen då. Troligt nog så blir det ändå billigare än att betala flera tio tusentals kronor som min försäkring annars skulle ha kostat.
Men..... När man bara kör bara trafik, så gäller det att inte släppa blicken från hojen.... I alla fall i sthlms-trakten...
 
Jag har skaffat krachkåpor till min hoj, (plastat dom själv för att skryta lite) sen sitter det puckar både fram och i svingen så en lättare vurpa ska nog inte bli allt för farligt.

Skulle nu hojen totaldemoleras är ju frågan om jag själv skulle leva efteråt så de är ju totalt onödigt med en helförsäkring :tungan

Ett alternativ till en helförsäkring kan ju vara att ta en halvförsäkring kör försiktigt ett år, stoppa mellanskillnaden i en kakburk och köp en till hoj nästa år :tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top