Hur vässa en gammel 750:i suzuki?

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Håller på att fixa en -85 gsxr 750 och jag funderar mycket angående motorn då jag tänkt riva isär och kolla igenom/renovera men jag har en hel del alternativ och funderingar och hoppas här på en spark i rätt riktning.

1.Att originalrenovera 750:in känns lite oprisvärt.
2.Har läst om ett Big Bore kit på både 884 och 909cc men kan inte hitta tillverkare eller försäljare, detta låter kul och en sådan basmotor har jag ju så det är bara att börja riva.
3. GSXR 1100 standard motor, Prisvärt om den är fräsch och fungerande men lite trist då jag vill ta isär en motor och lära mig uppbyggnaden av den och att bara plocka isär en fräsch motor för att sätta ihop med samma delar känns ovärt.
4.Big Bore 1100, Dyrt och samma "fel" som ovan om det är en fräsch komplett motor jag köper men ruskigt fränt med en massa cc och sughästar.
5. Turbo på 750:in, Krångligt och kanske 750:in inte är så stryktålig men ger en orsak att lära sig om både motor och överladdning, mycket som kräver fett läder eller en skaplig maskinpark, + att hojen är till tjejen så turbo är lite extremt på hennes hoj.
6.Passa på att sugtrimma 750:in i samband med originalrenovering verkar dyrt per hk men ett vettigt alternativ då tjejen egentligen inte behöver mer hk än vad det är original i hojen utan detta är mitt intresse.

120+hk så "prisvärt som möjligt" tips och ideer mottages.

Jag säger ju turbo så klart men jag är nog partisk. Fråga tjejen om hon vill ha turbo på hojen? Man vet aldrig...
Annars är det ju fräsigt med bigbore. 1100-motor och bigbore blir ju lätt dyrt eftersom du måste köpa en motor också.
907 cc går att hitta grejor till här: http://gsxrzone.com/ Måste ha både kolvar och foder. Original borr är väl 70 mm och 907 cc behöver 77 mm borr med standard slag så borrar du originalfoderna så försvinner de nog helt och hållet ;) Ser att det går att få 955 cc också, men då krävs det lite mer.
Så vill du skruva i motorn, inte ha turbo, inte lägga ut alltför mycket pengar (genom att köpa en 1100-motor) och ändå trimma så kanske 907 cc är ett vettigt val? Kolvar och foder hamnar väl på runt 10000 om de fastnar i tullen. Sen tillkommer ju alltid en del. T.ex. andra förgasare, avgassystem, bänkning och justering. Kammar är ju alltid kul också. Och portning. Och lite bling. Osv.

Jag säger oxå turbo...är nog oxå partisk :)

Men det är det absolut billigaste alternativet, förutsatt att du kan snickra själv. En moderat trimningsgrad med kanske 0,5 bars laddtryck ger rasande mycket mer ös än att ge sig på och sugtrimma.

Big bore och eventuellt en tub lusgas hade varit lite oldschool fränt, tjejen skulle nog väldigt sällan trycka på knappen ändå så den behövs nog inte fyllas på så ofta men posörens kraft att den finns där skall inte förringas.
Ledsnar hon om något år går det ju alltid att turboladda även en big bore.
Det är lite i dessa banor jag tänker.
Tack Lahi för länken och tipsen.

Jaha här var det många med annan åsikt än min så ni med turboknowledge om jag river och renoverar, vad på en 750:i bör passas på att förstärkas eller absolut fixas om jag ändå har motorn isär?
Vart handlas lämpligast saker till motor/växellåda som håller bättre?
Pallar originalmotorn/växellåda 0,5 bar och var brukar gränsen gå?
Lämpligt aggregat, är inte ute efter vansinnes effekt utan en körbar hoj till en prästfru i råneå?
Kompsänkningspackning och liknande saker vart handlar man det till en 750:i?
E85 eller Bensin, laddluftkylare eller inte?
Har bekanta som hållit på med bilar och turbo är det "same shit different name" eller är det någon väsentlig skillnad på att överladda hoj?

Kan inget om de gamla 750:arna. Brink vet nog. Men skulle tro att en "lätttrycks"-anläggning inte skall vara nåt problem. Kanske räcker det med lite kompsänk, se över tändning samt hårdare kopplingsfjädrar. Sen beror det ju givetvis på hur skicket på motorn är.....

Hej

Jag har ju byggt på en sjufemti, och den korta provåkningen jag gjort höll den fint med 0,6 i laddtryck. Fast kopplingen fungerade som en bättre antispinn. Vi får se hur det går i bänken...

Ta en titt i tråden HÄR

Last edited:
Jaha här var det många med annan åsikt än min så ni med turboknowledge om jag river och renoverar, vad på en 750:i bör passas på att förstärkas eller absolut fixas om jag ändå har motorn isär?
Vart handlas lämpligast saker till motor/växellåda som håller bättre?
Pallar originalmotorn/växellåda 0,5 bar och var brukar gränsen gå?
Lämpligt aggregat, är inte ute efter vansinnes effekt utan en körbar hoj till en prästfru i råneå?
Kompsänkningspackning och liknande saker vart handlar man det till en 750:i?
E85 eller Bensin, laddluftkylare eller inte?
Har bekanta som hållit på med bilar och turbo är det "same shit different name" eller är det någon väsentlig skillnad på att överladda hoj?

Turbo är skoj :)
Kraftigare växellådsdelar är nog svårt att hitta. Jag har fortfarande inte hittat till min. Original växellådsdrev sägs palla runt 200 hk i 750:in men jag vet inte eftersom jag inte har provat.
Hittar du ingen cylinderspacer så kan du göra en själv. Inte så svårt. Mc-Xpress har ju till 1100:an men om det är samma delning på cylindrarna på 750:in vet jag inte. Jag har en 1100-rad jag kan mäta på. 1100:an har ju större ytterdiameter på foderna än 750 så det kanske blir glappigt som fan med en spacer till 1100 i en 750. Vet ej. Minns inte hur min gamla spacer satt.
Vet en som har en GSX-R 750 från 1985 som kör med turbo (länge sedan jag pratade med honom iofs) och han kör helt original och oöppnad motor (bara lite uppbiffad koppling) och laddar 0,5 bar med intercooler. Original gav den runt 90 hk på hjulet och nu runt 140-145 någonting. Men hur hållbart det är vet jag inte. Men det funkade bra då iallafall. Men vill du ändå skruva i motorn så kan du ju lika gärna montera spacer och ladda mer :)
Bensin och laddluftkylare röstar jag för om det ska vara en gathoj. Sörplar lite mindre sås än E85 så du inte behöver tanka var 10:e mil.
Angående aggregat så kanske en T25 hade varit något? Finns överallt och folk tar ju bara runt tusingen för en fräsch. Snabbspoolad, antagligen vettig till 750 cc och pumpar till runt 220 hk eller nåt. Och billig. Som fan. Eller en Garrett GT17 från Saab 9-3 och 9-5 185 hästars? Kanske ännu bättre (modernare) än T25:an och billig den också.
Japp, same shit different name. Hojen har en motor. Bilen har en motor. Enda skillnaden är förgasare på din 750 och antagligen sprut på bilarna.

Lycka till!

Turbo är skoj :)

Hittar du ingen cylinderspacer så kan du göra en själv. Inte så svårt. Mc-Xpress har ju till 1100:an men om det är samma delning på cylindrarna på 750:in vet jag inte. Jag har en 1100-rad jag kan mäta på. 1100:an har ju större ytterdiameter på foderna än 750 så det kanske blir glappigt som fan med en spacer till 1100 i en 750. Vet ej. Minns inte hur min gamla spacer satt.

Lycka till!

Cylinderspacern till min motor mallade jag helt enkelt av cylinderfotspackningen. Den glappar rejält runt fodren visade det sig, troligen(men jag vet inte) är det samma packning till 1100 och 750. Alltså borde en spacer till 1100:an passa.
Sticksåg, ett par limknektar/tvingar, en pelarborr med en bra hålsåg och några filar är det du behöver förutom aluplåt. Jag använde 1.5mm.

Just ja, en smula tålamod också:)

Vad effekten beträffar så är det vridet som dödar växellådan, så det är nog bra med ett lite större aggregat som inte bygger laddtryck jättetidigt, utan först när det är lite snurr på grejerna.

Enligt välunderrättade källor går det att stoppa i en 1100-låda i ett 750-block, 5 växlar på samma plats som orginalets 6, alltså lite kraftigare drev.

Det finns en snikvariant på bigbore också, 88-89 har mera borr, kombinera en sån cylinderrad och kolvar med en motor från övriga årsmodeller så blir det 818 eller 828 kubik eller nåt sånt, jag kommer inte riktigt ihåg.

Kör hårt!

Last edited:
Tror att du kan ta cylinder rad och kolvar från en 1100... vet inte riktigt vad kubiken blir...

Cylinderspacern till min motor mallade jag helt enkelt av cylinderfotspackningen. Den glappar rejält runt fodren visade det sig, troligen(men jag vet inte) är det samma packning till 1100 och 750. Alltså borde en spacer till 1100:an passa.
Sticksåg, ett par limknektar/tvingar, en pelarborr med en bra hålsåg och några filar är det du behöver förutom aluplåt. Jag använde 1.5mm.

Just ja, en smula tålamod också:)

Vad effekten beträffar så är det vridet som dödar växellådan, så det är nog bra med ett lite större aggregat som inte bygger laddtryck jättetidigt, utan först när det är lite snurr på grejerna.

Enligt välunderrättade källor går det att stoppa i en 1100-låda i ett 750-block, 5 växlar på samma plats som orginalets 6, alltså lite kraftigare drev.

Det finns en snikvariant på bigbore också, 88-89 har mera borr, kombinera en sån cylinderrad och kolvar med en motor från övriga årsmodeller så blir det 818 eller 828 kubik eller nåt sånt, jag kommer inte riktigt ihåg.

Kör hårt!

Tror att du kan ta cylinder rad och kolvar från en 1100... vet inte riktigt vad kubiken blir...

1100-kolvarna har 20 mm kolvbult och 750:in har 18 mm. Så 750-stakarna passar inte ihop med 1100-kolvarna. Och 1100-stakarna passar inte på 750-veven eftersom storändans diameter skiljer. Så då får det bli andra stakar. (Eller 76 mm kolvar med 18 mm kolvbult. Finns säkert till någon hoj :-) )
Annars kan man ju montera en Bandit 1200 cylinderrad, borra den till 81 mm (eller fodra om en 750 eller 1100-rad) och montera Hayabusa-kolvar från -09 (eller var det -08?) och nyare eftersom de har 18 mm kolvbult = passar på 750-stakarna. Ger 1004 cc. Tidigare Busor har 20 mm och de passar på gamla 1100R. Men om original 750-stakar pallar det vet jag inte. Finns ju kraftigare stakar till 750 också.

Så bygg en 1004 cc motor på longstrokemotorn (48,7 mm = borde funka med hyfsade varv. Runt 12000 kanske och ändå ha hyfsade kolvhastigheter? Finns ju shortstroken med som har 44,7 i slag = ännu mera varv :) Den har nog annan diameter på storändan tror jag, men det går ju att forska i) och såklart TURBO på det! Byggbyggbyggbygg!

Last edited:
Har nu pratat med tjejen och frågat henne vad hon vill ha, jag tyckte Big-Bore och lustgas var fränt och turbo lite besvärligt men hon tyckte Big-Bore lät som något homosexredskap och lustgas en tillhörande våldtäcktsdrog så någe sådant fick inte finnas på hojen, så nu är det bara att läsa och lära sig hur en turbo fungerar. suck!!!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman