Hur värderar ni servicebok vid köp av hoj som är 8-10 år ?

Men seriöst, hur jävla svårt ska det vara att hålla koll på serviceboken? Försvinner andra avtal rörande hus och fordon lika enkelt?
:confused:
 
Men seriöst, hur jävla svårt ska det vara att hålla koll på serviceboken? Försvinner andra avtal rörande hus och fordon lika enkelt?
:confused:
+1 på den ,sen är det väl som dom flesta svarat att ger säljaren ett bra intryck hojen ser bra ut så spelar det kanske ingen roll om hojen är servad av ägaren efter garantitiden men boken har ju ett visst värde om den följer med hojen .
 
Personalen på min lokala mc verkstad är kanontrevliga men fruktansvärt stressade (förståeligt med tanka på belastningen).
Jag skulle hellre serva hojen själv men är orolig för den jäkla stämpeln vid ev. byte.
Så jag är också intresserad över värdet på serviceboken.
En snabbt igenomhafsad service med en stämpel i boken eller en hemmaservice i lugn och ro.
 
Men seriöst, hur jävla svårt ska det vara att hålla koll på serviceboken? Försvinner andra avtal rörande hus och fordon lika enkelt?
:confused:

Håller med, hur svårt kan det vara?
Är ju själv skeptisk till värdet av själva stämpeln, men total avsaknad av bok är för dåligt.
Har själv köpt fordon som saknat servicebok, men då har jag skapat en ny, egen.
Det är ju äldrig fel att dokumentera sina egna förehavanden, och tyder ju på visst ordningssinne.
Men att helt leva utan....nä,det är för dåligt!
 
Mycket intressant med tanke på vad du har för hoj och var du bor...

Ja lätt uträknat vilken verkstad det gällde.
Om det var slarv eller avsiktligt mygel vet man inte, men min motor struntar i vilket och mår efter underhållet den faktiskt fått.
 
Steg 1 om man inte kan se regnummer, ring ägaren och be om regnummer för att kolla vad min försäkring kommer kosta
Steg 2 kolla vad min försäkring kommer kosta
om fortsatt intressant, ekonomin räcker till önskad försäkring och önskat pris
Steg 3
http://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
och plocka ut den öppna informationen om hojen
Fortsätt med logga in hos med Bank-Id på datorn, Mobilt Bank-Id hos transportstyrelsen och få ut den dolda informationen om ägare och tidigare ägare.
Steg 4.....kommer (kanske)
 
Steg 4 om allt verkar bra eller i varje fall intressant är att komma överens med säljaren om tid för besök och provkörnining. Själv försöker jag få med en kompis för det underlättar vara två.
Med mig har
Ficklampa (kan vara svårt se bromsbelägg)
Liten Spegel (kan vara svårt se bromsbelägg)
Digital Multimeter (vanligaste felet idag är elektriska fel, tex dålig laddning)
Bakre depåstöd (för att kunna lyfta upp hojen och kontrollera kedjan, ifall hen inte har eller inget centralstöd)
Skjutmått av metall, eller kontrollerat med skjutmått metall linjal (för koll av kedjeförlängning)
1 meter 8mm Plastslang för att kunna suga upp kylvätska ur expansionskärlet om det inte går att se färgen
En dunk med 5 liter bensin 98 Oktan ifall hojen inte är tankad för provkörning.
Vill inte irra omkring utan soppa på okänd plats.
Pärm med flikar för
Annonsen och annat på telefon från säljare
Besiktning, MITT besiktningsprotokoll se bifogat
Andra hojar av samma modell så jag jag vet marknadspriset
Försäkring, vad jag hittat om vad försäkring kan kosta , bra bolag
Offert på stor service från den firma jag tänker lämna in hos om det blir affär kan nu under säsong bli ca 15000kr
Kedjeförlängningstabellen
Registerutdrag från Transportstyrelsen med nuvarande och tidigare ägare.

Efter presentation och titt på hojen
Dags börja med mitt besiktningsprokoll
När gjordes sista Kontrollbesiktning ? Hur långt hade den gått då ? Brister ? = Underkänd, Har i så fall säljaren åtgärdat bristerna? För då är det ju grönt om hen gjort det, tex satt i nya bromsbelägg.
Nästa jag gör är kontroll av däcken, Fabrikat, modell, mönster kvar, Rulla hojen 1m för se om ojämt slitet, skriver in minsta mönsterdjupet. Och skriver in när däcket är tillverkat Stå sist efter DOT. Exempel DOT M5 EJ 006X 1118 är vecka 11 2018.
Sedan kommer Multimetern fram för mäta Batterispänning. Ligger med FRISKT Yuasa om hojen inte är körd eller laddad sedan igår på ca 12,75 Volt med FRISKT lågprisbatteri (mer svavelsyra, mindre bly) över 12,9 Volt, ett Biltema underhållsfritt höll 13,2 Volt nytt, efter en vinter utan laddning 12,9 Volt.
Men för att starta hojen behövde det underhållsfria 12,9V batteriet från Biltema laddas.....

Sedan hojen upp på bakre depåstöd.
Kontroll av kedja TORR eller har HEN smort.
Vrid bakhjulet långsamt och kolla kedjan när den kommer ut från primärdrevet, knickar på kedjan tyder på skurna länkar, rak kedja bra.
Verkar slacket rimligt? Var det rak kedja vid kontrollen (kedjan oskadd) kolla kedjeförlängning. Sätt in en plastbit plastslang, plastskruvmejselskaft mellan kedja och bakdrev och vrid bakhjulet så kedjan sträcks. Mätt avståndet mellan två nitar på kedjan och jämför med tabellen. Var passar måttet in i tabellen. Så det går uppskatta hur sträckt kedjan är. Exempel 244mm. Ligger mellan 242,9(2%) och 245,3(3%).
Dags för byte av hela drivpaketet......

Kontroll av signaler och ljus, att gasen funkar som den ska, går tillbaka om man släpper den.
Kontroll av nivåer i Bromsvätskebehållare, Låg är se upp, Mitt eller Hög ofta OK Hög kan ge problem.....
Kontroll av oljenivå och Oljans färg, frisk ny olja är genomskinlig svagt gul eller brun.
Kontroll av kylvätska i expansionskärl, Genomskinlig, svagt gulröd, blå (grönPG) är OK , BRUN tyder på avgaser i kylvätskan eller korrosion
Starta motorn och mät batterispänningen. Den ska ligga på ca 14,3 Volt med både tänd och släckt belysning.
Oberoende av varvtal. (I varje fall med tänd belysning på GSX1300R)
Sjunker batterispänningen vid något varvtal under 14,0 Volt med tänd belysning är det nått som inte stämmer, under 13,0 Volt , ja då kass laddningsregulator / generator (stator) ibland.
Skriv upp vägmätarställning innan provtur. Vid provtur kolla att instrumenten fungerar, kolla kylvätsketemperatur. Temperaturen får bara stiga vid stadskörning, på fri väg ska den ligga på ca 80C-90C, går temperaturen över 100C på fri väg ej OK.
Känns det bra förankra ordentligt med lår, knän, ben och fötter i tank och på fotpinnar, och om trafiken / vägen och du själv tillåter, släpp styret.
Motorcykeln ska då i hastigheter över 50km/h gå rakt fram.
Kolla bromsarna när det går, Vibrationer, Bromsverkan.
Bifogar exempel på Besiktningsprotokoll med ett ifyllt exempel.
Exemplet är med data från hojar jag funderat på men inte köpt...
 

Bifogat

Last edited:
Steg 4 om allt verkar bra eller i varje fall intressant är att komma överens med säljaren om tid för besök och provkörnining. Själv försöker jag få med en kompis för det underlättar vara två.
Med mig har
Ficklampa (kan vara svårt se bromsbelägg)
Liten Spegel (kan vara svårt se bromsbelägg)
Digital Multimeter (vanligaste felet idag är elektriska fel, tex dålig laddning)
Bakre depåstöd (för att kunna lyfta upp hojen och kontrollera kedjan, ifall hen inte har eller inget centralstöd)
Skjutmått av metall, eller kontrollerat med skjutmått metall linjal (för koll av kedjeförlängning)
1 meter 8mm Plastslang för att kunna suga upp kylvätska ur expansionskärlet om det inte går att se färgen
En dunk med 5 liter bensin 98 Oktan ifall hojen inte är tankad för provkörning.
Vill inte irra omkring utan soppa på okänd plats.
Pärm med flikar för
Annonsen och annat på telefon från säljare
Besiktning, MITT besiktningsprotokoll se bifogat
Andra hojar av samma modell så jag jag vet marknadspriset
Försäkring, vad jag hittat om vad försäkring kan kosta , bra bolag
Offert på stor service från den firma jag tänker lämna in hos om det blir affär kan nu under säsong bli ca 15000kr
Kedjeförlängningstabellen
Registerutdrag från Transportstyrelsen med nuvarande och tidigare ägare.

Efter presentation och titt på hojen
Dags börja med mitt besiktningsprokoll
När gjordes sista Kontrollbesiktning ? Hur långt hade den gått då ? Brister ? = Underkänd, Har i så fall säljaren åtgärdat bristerna? För då är det ju grönt om hen gjort det, tex satt i nya bromsbelägg.
Nästa jag gör är kontroll av däcken, Fabrikat, modell, mönster kvar, Rulla hojen 1m för se om ojämt slitet, skriver in minsta mönsterdjupet. Och skriver in när däcket är tillverkat Stå sist efter DOT 1118 är vecka 11 2018
Sedan kommer Multimetern fram för mäta Batterispänning. Ligger med friskt Yuasa om hojen inte är körd idag på ca 12,75 Volt med FRISKT lågprisbatteri (mer svavelsyra, mindre bly) över 12,9 Volt, ett Biltema underhållsfritt höll 13,2 Volt nytt, efter en vinter utan laddning 12,9 Volt. Men för att starta hojen behövde batteriet laddas.....
Sedan hojen upp på bakre depåstöd.
Kontroll av kedja TORR eller har HEN smort.
Vrid bakhjulet långsamt och kolla kedjan när den kommer ut från primärdrevet, knickar tyder på skuren, rak bra.
Verkar slacket rimligt?
Kontroll av signaler och ljus, att gasen funkar som den ska, går tillbaka om man släpper den.
Kontroll av nivåer i Bromsvätskebehållare, Låg är se upp, Mitt eller Hög ofta OK Hög kan ge problem.....
Kontroll av oljenivå och Oljans färg, frisk ny olja är genomskinlig svagt gul eller brun.
Kontroll av kylvätska i expansionskärl, Genomskinlig, svagt gulröd, blå (grönPG) är OK , BRUN tyder på avgaser i kylvätskan eller korrosion
Starta motorn och mät batterispänningen. Den ska ligga på ca 14,3 Volt med både tänd och släckt belysning.
Oberoende av varvtal. (I varje fall med tänd belysning på GSX1300R)
Sjunker batterispänningen vid något varvtal under 14,0 Volt med tänd belysning är det nått som inte stämmer, under 13,0 Volt , ja då kass laddningsregulator / generator (stator) ibland.
Skriv upp vägmätarställning innan provtur. Vid provtur kolla att instrumenten fungerar, kolla kylvätsketemperatur. Temperaturen får bara stiga vid stadskörning, på fri väg ska den ligga på ca 80C-90C, går temperaturen över 100C på fri väg ej OK.
Känns det bra förankra ordentligt i tank och på fotpinnar, och om trafiken / vägen och du själv tillåter, släpp styret.
Motorcykeln ska då gå rakt fram i hastigheter över 50km/h.
Kolla när det går bromsarna, Vibrationer, Bromsverkan.
Bifogar exempel på Besiktningsprotokoll med ett ifyllt exempel.
Exemplet är med data från hojar jag funderat på men inte köpt...

Bra där men du glömde att kolla att fläkten går igång vid dryga hundra grader, det glömde jag en gång:-).
 
Det vet jag väl. Trodde du att du behövde upplysa mig om det? Det är iaf lite mindre beklagansvärt än de personangrepp (enligt forumregler = ajabaja) man håller på med i andra forumtrådar - som lämnas utan åtgärd.

Själv lägger jag mindre vikt på fallen 1) 2) och 3) (enbart okulär inspektion) utan fäster större vikt på en provkörning. En stämplad servicebok och hojens visuella skick säger inget om hur många gånger och hur länge en kall motor gått mot varvstoppet. Helst bör man byta oljan efter en provkörning och leta silvriga streck. <edit>stavfel</edit>

Japp jag bytte faktiskt oljan på plats vid senaste köptet. Just oljan är jag nojig över, allt annat går att fixa i efterhand i princip.
 
När jag sålt beg så följer alltid s-bok + bes.prot. å serviceprot med.:fakta

Det har alltid underlättat när jag sålt privat eller till bolag (även försäkringsbol vid inlösen):rock
 
Bra där men du glömde att kolla att fläkten går igång vid dryga hundra grader, det glömde jag en gång:-).

Fixat, nu är kylarfläkten med. Tack :Bugar
Och jag har plussat på skyltlyktan också. :)
Och fixat lite kosmetik i MC-kontroll-20190504 !
 

Bifogat

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top