Hur värderar ni servicebok vid köp av hoj som är 8-10 år ?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har varit och kikat på ett par lågmilade äldre hojar i helgen där det visat sig att allt vad det liknar serviceböcker/kvitton saknats helt .
Hur mycket skulle ni om ni varit i samma sits prutat ner en sån hoj ? Är ju trots allt inte nya hojar det gäller om dom är 8-10 år så jag kanske är kräsen ?men det är ju lättare att sälja en hoj med historik
 
En äldre hoj med låga mil... tja vadå, vad spelar det för roll menar du?
 
Personligen bryr jag mej inte ett dugg jag har motoröra och känsla, att jag personligen har skruvat isär och ihop ett hundratal hojar o ännu fler bilar o tyngre fordon, så jag går helt på min känsla för det jag köper.

Tunderacen köpte jag utan test körning jag provstartade den inte ens utan bara upp på kärran och 35 mil hem.

Dock är ju tunderacen en yamaha så vad skulle kunna vara fel?:D:D
 
Inte alls.

1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.
 
En äldre hoj med låga mil... tja vadå, vad spelar det för roll menar du?

Ja nåt så simpelt som kvitton på olja filter belägg osv känns väl bättre än bara ägarpappren ?servar allt själv med dokumentation på det som görs och när ,i garagen dom här hojarna stått har det i princip varit rent på verktyg och det ger ju inget bra intryck
runt 12-1400 mil utan nåt alls på en 170+hästars hoj Från 10-12 borde väl få mer än mig att dra öronen åt sig ?
 
Ja nåt så simpelt som kvitton på olja filter belägg osv känns väl bättre än bara ägarpappren ?servar allt själv med dokumentation på det som görs och när ,i garagen dom här hojarna stått har det i princip varit rent på verktyg och det ger ju inget bra intryck
runt 12-1400 mil utan nåt alls på en 170+hästars hoj Från 10-12 borde väl få mer än mig att dra öronen åt sig ?

1200-1400 mil är en säsongs körning och precis alla hojar klarar det utan att rasa ihop. Det stora problemet är bromsvätskebytet som bör göras varannat år pga att vätskan drar åt sig vatten och det vill man inte ha stående i bromsok osv.

Självklart är det ju bättre om det finns en servicebok men det hade varit annat om det hade varit 6000 mil utan servicebok...
 
Inte alls.

1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.

+1 på den.
 
Ja nåt så simpelt som kvitton på olja filter belägg osv känns väl bättre än bara ägarpappren ?servar allt själv med dokumentation på det som görs och när ,i garagen dom här hojarna stått har det i princip varit rent på verktyg och det ger ju inget bra intryck
runt 12-1400 mil utan nåt alls på en 170+hästars hoj Från 10-12 borde väl få mer än mig att dra öronen åt sig ?

Jo jo!
För mig är ju en ägare som inte ens kan hålla reda på kvitton och serviceböcker särskilt trovärdig.
Och varför skulle man lita mer på en hemmapulare som inte kan styrka varken kompetens eller det jobb han påstår sig ha gjort?

Givetvis finns det bra hemmamekaniker precis som det finns bra verkstäder, problemet är väl hur man avgör detta.
 
Det låter ju lite spännande med en brittisk hoj i försäkringsärende i Amerikat, nån britt som tagit med sig hojen på semester dit? :va
 
Inte alls.

1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.

Håller med helt i detta.
Köpte själv en Yamaha R6:a i våras, fullservad enligt stämplarna i boken, och kvitton från firmor.
Eftersom jag vill ha lite koll själv så bytte jag olja, men noterade att bromsvätskan såg ut som kaffe, och årsringarna i luftfiltret säger att det förmodligen är ursprungsfiltret.
Så det där med serviceboken ger jag inte heller så mycket för, möjligen om det finns fabriksgaranti kvar.
Och sedan finns det ju naturligtvis bra verkstäder, men det är ju tråkigt att folk som vill lämna in sin ögonsten blir lurade.
Nu kändes i alla fall den här säljaren ärlig, han hade inget hojintresse, och hade tagit den i inbyte i någon annan affär, och ägt den i några månader.
Så, beslutet fick grunda sig på yttre skicket och att jag ändå skulle gå igenom den grundlig själv.
Men som sagts tidigare......det var ju en Yamaha :tummenupp
 
Min åsikt - om garantitiden har gått ut så betyder serviceboken inte ett skvatt...!

Så länge det finns garanti kvar kan en korrekt ifylld servicebok vara ett krav, helt enkelt för att garantin ska gälla. Den dag garantin går ut betyder en korrekt ifylld servicebok ingenting. Då är det skicket som avgör.
 
Inte alls.

1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.
Min 2011 Tiger hade jag intentionen att serva hos auktoriserad märkesverkstad och tog in den på en full service inklusive ventiljustering. Efter det så gör jag ventiljusteringar och allt annat själv för jag betalar inte dyrt för att förstöra min hoj i händerna på klåpare.
1. Den blev dyrare än det fasta pris jag fått.
2. hade lös tanken för att dra handtagsvärmare direkt efter service, skruvarna till filterboxen var orörda och luftfiltret var jätteskitigt.
 
Min åsikt - om garantitiden har gått ut så betyder serviceboken inte ett skvatt...!

Så länge det finns garanti kvar kan en korrekt ifylld servicebok vara ett krav, helt enkelt för att garantin ska gälla. Den dag garantin går ut betyder en korrekt ifylld servicebok ingenting. Då är det skicket som avgör.

Garantin gäller även utan ifylld servicebok. Det som behövs är att underhållet har skötts enligt tillverkaren på ett fackmannamässigt sätt.
Det var svaret jag fick av tekniskt ansvarig när jag hade köpt min motorcykel ny.
Då kan orörda skruvar till luftburken tillsammans med ett smutsigt luftfilter innebära att jag nekas garantin, även om garantiärendet inte alls har med det att göra.

Nu är min "nya" motorcykel snart 20 år så "utvecklingen" har kanske inte gått framåt i kundbemötande... :(
 
Har haft hoj länge...

Vet från personliga samtal med verkstäder att det finns ”narcissiskta” som tror att de kan skruva å sen kommer in å ”gråter” till verkstad när det inte funkar... å det visar vara sönderskruvat...

Personligen skulle jag kolla alla papper å även tala med tidigare ägare innan köp sker.:tummenupp
 
Garantin gäller även utan ifylld servicebok. Det som behövs är att underhållet har skötts enligt tillverkaren på ett fackmannamässigt sätt.
Det var svaret jag fick av tekniskt ansvarig när jag hade köpt min motorcykel ny.
Då kan orörda skruvar till luftburken tillsammans med ett smutsigt luftfilter innebära att jag nekas garantin, även om garantiärendet inte alls har med det att göra.

Nu är min "nya" motorcykel snart 20 år så "utvecklingen" har kanske inte gått framåt i kundbemötande... :(

Jo, men det gäller väl bara ovillkorligt den garanti som konsumentköplagen ger oss?
Många tillverkare ger ju utökade garantier, 5 år eller mer, och kan då diktera egna villkor för detta (känns ju faktiskt bara naturligt).
Och bevisbördan hamnar ju hos mig som ägare, och där ska man besitta stora krafter för att driva sådana ärenden.
 
Har haft hoj länge...

Vet från personliga samtal med verkstäder att det finns ”narcissiskta” som tror att de kan skruva å sen kommer in å ”gråter” till verkstad när det inte funkar... å det visar vara sönderskruvat...

Det här säger ju verkstäder som ett argument varför man skall lämna sin hoj/bil till dyra klåpare...
 
Min åsikt - om garantitiden har gått ut så betyder serviceboken inte ett skvatt...!

Så länge det finns garanti kvar kan en korrekt ifylld servicebok vara ett krav, helt enkelt för att garantin ska gälla. Den dag garantin går ut betyder en korrekt ifylld servicebok ingenting. Då är det skicket som avgör.

Inte nödvändigtvis helt sant... Fick en del saker åtgärdade på garanti/goodwill av BMW efter att min garanti gått ut, när BMW såg att den alltid varit servad på aukt. verkstad. Det hade inte blivit så om jag fulservat hemma enligt verkstaden.
 
2. hade lös tanken för att dra handtagsvärmare direkt efter service, skruvarna till filterboxen var orörda och luftfiltret var jätteskitigt.

I ett sådant fall så tycker jag du ska outa firman och hänga ut dem här på forumet!
Det är faniminlillalåda INTE ok att en verkstad tar x antal tusen för en service och sedan slarvar.
:huvet
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top