Hur väljer man hårdhet på fjädrar i gaffel och bakfjädring?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
S3an har helt klart för klena fjädrar i både gaffel och bakdämpare.
Hur går man till väga för att hitta lagon starka fjädrar?

Är det på kännsla experterna gör det eller mäts det på något magiskt sätt?
Är det helt enkelt så att man måste åka till en expert för att få det hela gjort eller kan man få fram något vettigt själv?
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Man måste skaffa fjädrar som är anpassade efter vikt/körstil. Själv ska jag byta ut bakdämparen i vinter.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Har du mätt upp/justerat fjädringens häng och sett att dom verkligen är för mjuka?
Isåfall är nog det enklaste att höra med nån som säljer fjädrar, dom har säkert förslag på vilka hårdare fjädrar som är lämpliga.
Alternativt, försök ta reda på hur hårda dom som sitter i är och beställ några som är något hårdare.
 

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Jag fick ett tips från en mekaniker en gång i tiden när jag tyckte mina fjädrar på cbr 900 hojen var för sladdriga! Fyll på 0.5 dl mer olja i varje gaffel. Sagt och gjort och jag tyckte det vart något bättre motstånd, om det sen var inbillning eller ej ja det låter jag vara osagt! Men helt klart billigare än att skaffa nya gafflar
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Mät det obelastade hänget och justera in det med förspänningen. Mät sedan det belastade hänget. Ligger det utanför riktvärdet så justerar man det genom att byta fjäder. Du kan säkert få hjälp att fjäderleverantörerna om du anger vad du kommit fram till i din mätning samt vad du väger. Då kan de bedöma hur mycket kraftigare fjädrar du behöver.

Obelastade hänget mäter du genom att först lyfta upp hojen så hjulen hänger fritt. Mät avståndet mellan hjulaxel och en fast punkt ovanför i stötdämparens riktning med tex en stålskala. Skillnaden ger det obelastade hänget. Jag skulle tippa på att det bör ligga mellan 10 – 15 mm bak och 25 – 35 mm fram. Det är en grundinställning som alla borde göra med sin cykel och det är den justering man alltid ska börja med. Fjädern tappar spänst under sin livslängd så det kan vara bra att kolla av ibland.

Det belastade hänget blev jag lite osäker på hur man mäter nu när jag skriver. Jag har för mig att det är skillnaden mellan när hojen står på hjulen och när du sitter på den men det kan även vara skillnaden mellan när hojen är i luften och när du sitter på den. Man mäter dock med stålskala på samma sätt som vid obelastat häng. Här behöver man dock hjälp av en person till när man läser av då man ska sitta som man gör när man kör. För att få korrekt belastning ska hojen vara fulltankad och kläderna på. Riktlinjer för vilket mått det ska vara kan jag inte svara på.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Mät det obelastade hänget och justera in det med förspänningen. Mät sedan det belastade hänget. Ligger det utanför riktvärdet så justerar man det genom att byta fjäder. Du kan säkert få hjälp att fjäderleverantörerna om du anger vad du kommit fram till i din mätning samt vad du väger. Då kan de bedöma hur mycket kraftigare fjädrar du behöver.

Obelastade hänget mäter du genom att först lyfta upp hojen så hjulen hänger fritt. Mät avståndet mellan hjulaxel och en fast punkt ovanför i stötdämparens riktning med tex en stålskala. Skillnaden ger det obelastade hänget. Jag skulle tippa på att det bör ligga mellan 10 – 15 mm bak och 25 – 35 mm fram. Det är en grundinställning som alla borde göra med sin cykel och det är den justering man alltid ska börja med. Fjädern tappar spänst under sin livslängd så det kan vara bra att kolla av ibland.

Det belastade hänget blev jag lite osäker på hur man mäter nu när jag skriver. Jag har för mig att det är skillnaden mellan när hojen står på hjulen och när du sitter på den men det kan även vara skillnaden mellan när hojen är i luften och när du sitter på den. Man mäter dock med stålskala på samma sätt som vid obelastat häng. Här behöver man dock hjälp av en person till när man läser av då man ska sitta som man gör när man kör. För att få korrekt belastning ska hojen vara fulltankad och kläderna på. Riktlinjer för vilket mått det ska vara kan jag inte svara på.

Både SMC och öhlins har formulär som man fyller i värden och sen enkelt får en formel på hur man räknar ut hänget, där finns även hängrekomendationer för gat och ban-körning.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Informationen i mekhandboken är ofta ganska begränsad när de kommer till fjädring på vägcyklar. Oftast står det inte ens vilken vikt fjädern är för. Som sagt justera hänget enligt anvisningar och konstatera om du har för mjuk eller för hård fjäder, och kontakta en firma inom området som har en vikttabell
I crossvärlden är det så enkelt att tillverkaren uppger i handboken vilken fjäder man ska ha för sin vikt, och därefter får man laborera med olja, oljenivå, retur/komp-inställningar etc
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Tack alla.
Problemet är alltså inte shock eller rebount utan att fjädringsspelet inte går att justera in med pre-load, därav behovet avv hårdare fjädrar.

Ska mäta i veckan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För flera år sedan stod det på Öhlins hemsida hur man mäter fjädringen, men det har tagits bort mig veterligen.

Ska tydligen finnas kvar info på något cross forum.
 

Traja_80

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Kyrkhult
Hoj
Triumph Speed3 -06
Tack alla.
Problemet är alltså inte shock eller rebount utan att fjädringsspelet inte går att justera in med pre-load, därav behovet avv hårdare fjädrar.

Ska mäta i veckan.

Min S3:a va me för mjuk innan. Fick hjälp av några duktiga killas under en SMC körning. Dom ändrade bara på komp. å returen på dämparen. Det blev mycke bättre då den va mjuk i komp. å saknade nästan helt retur i orginal inställnig...
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Men vänta här nu, jag vet hur man justerar in fjädringen med static sag osv osv.
Problemet är att det inte GÅR eftersom fjädrarna är för mjuka, därav frågan hur tar man reda på VILKA fjädrar man skall ha.

Jag repeterar, både shock och rebound är ställda så gott dt går.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
På Racetechs hemsida kan man fylla i vikter på hoj o sig själv, och om du kör bana eller gata, så får du fram vad du ska ha för fjädrar både fram o bak.

Jag var tydligen 5 min. sen:)
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top