Hur väljer du vilken hoj du ska köpa?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Utseende och prestanda. Komfort och annat bjäfs offrar jag villigt för dessa två attribut.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
⚠️ Den ska vara röd/svart🏍 Idag provkörde jag den här hojen. Börjar bli nog bli dags, men får jag var med på SH framöver då?🫤 Kanske som "hang around" åtminstone?🙏

20240531_104053.jpg
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
1/ Utseende, helst helkåpa och enkelsving. Ja vet..kör en street nu men saknar min VFR800. Ville ha en modernare hoj med ABS och mer mos.
2/ Ljud, helst V4 men hövarvig radfyra är finfint det med. har svårt för alla andra motortyper. Låter "fel" i mina öron.
3/ Prestanda, över 900 cc så det mosar på bra. 120hk räcker. Idag har alla alla hojjar över 700cc mer än nog mycket effekt. Men en Trajja Street Triple är för tunn tex
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vilken hoj hade man som poster på väggen i pojkrummet?
Håkan på en Yamaha, hoppande i luften.

Hur som helst, när jag köper hoj så funderar jag .. rättare sagt OM jag lyckas hejda mig och fundera lite så frågar jag mig själv; "Är den här hojen nåt som Steve McQueen skulle vilja synas på?"

För att kollar vi på Steve så har han flera motorcyklar, minst en för varje ändamål, dock inte för många. Och så ska det vara. EN hoj kan inte göra ALLT, utan man behöver en liten smygarhoj / pendlarhoj som tar dig tyst fram var som helst, en glidarhoj man gärna skjutsar på och som låter, en grushoj att köra på bana och i skog med, en trialhoj ifall man känner sig modig och akrobatisk, och har man plats och pengar så gärna ett antal varianter och hybrider som går lite in i varandras område, typ som min Caballero. Ofta tänker jag "Vad har jag den till?", men det har visat sig att jag älskar den hojen. Den är elak, jobbig att serva och inte alls smart ritad, men jäkla vacker och låter gudomligt. Ibland vill jag sälja den, men så ångrar jag mig. En psykopathoj helt enkelt!

Så det är nog inget direkt specifikt på en hoj som tilltalar mig och gör att jag vill ha just den hojen, utan det handlar om en känsla som hojen väcker hos mig när den talar till mig; ".. vad kan jag använda denna hojen till? Hur ser den ut helt lerig på ett berg i terrängen i solnedgången?" .. osv.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Behov/tilltänkt användning (samt pris) är mina enda kriterier.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Luftkyld...? Check.
Vinglig stålrörsram...? Check.
Obefintliga eller i alla fall mediokra bromsar...? Check.
"Right way up" framgaffel...? Check.
Twindämpare...? Check.
Runt framlyse...? Check.

Ungefär så.

Vätskekylning, USD-framgaffel och stötdämparlänkage är till för posörer. Framlyse med futuristisk / mad max / led / mongoliknande design är till för bögar och idioter...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag köper med hjärtat, och inte med hjärnan.
Ofta är det någonting som har "fått fäste" i mitt inre, och där ligger det och mognar, växer, eller tonar ut.
Vad som får fäste, och varför, är enormt brett, och beror på en hel mängd parametrar som umgänge, historik, nostalgi, upplevelser och andra intryck och påverkan.
Kan bli en och annan impuls också...om pilen träffar rakt i hjärtat så där oväntat.
Resonerar som så att de enda hojar jag ångrar är dom jag inte köpte.
Dock så är jag sämre på att sälja, så därav börjar de flesta ytor att bli fyllda nu, men det är ju också lösbart.
Har ju också en kärlek för Yamaha, och hatar förgasre, brytarspetsar samt innerslang....men ibland får man kompromissa, som i alla relationer man sätter värde i.
En viktig grundpelare har jag, som jag aldrig någonsin avviker från, och det är att jag inte lånar pengar till min lyxkonsumtion.
När som helst ska jag kunna avbryta, pausa, eller byta inrikting, och kliva ut skuldfri, även om jag får noll kronor för mina materiella tillgångar.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag är ute efter funktion.
Har olika hojar för olika användningsområden.
(Har dock ingen glidare, då funktionen är tveksam)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag köper med hjärtat, och inte med hjärnan.
Ofta är det någonting som har "fått fäste" i mitt inre, och där ligger det och mognar, växer, eller tonar ut.
Vad som får fäste, och varför, är enormt brett, och beror på en hel mängd parametrar som umgänge, historik, nostalgi, upplevelser och andra intryck och påverkan.

Jag tänkte faktiskt på dig häromdagen. Två gånger dessutom. Först när jag kollade på en FZ750. Den allra första Genesis-hojen. Sedan när jag kollade på Rickard Lundbäcks 99' R6'a som står till försäljning hos Fredrik. Båda skulle onekligen bidra till en viss Yamahasamling...
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top