Hur välja prioritet på nätverk?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Har lite strul på jobbet med datorn/skrivaren..

I min dator sitter en 4G sticka från Telia med ruskig hastighet för att vara mobilt bredband (80/40, verklig fart). I routern till skrivaren har vi en 3G sticka för att dela ut trådlöst nätverk till mobiler, gästers datorer osv. Hastigheten där är helt kass.. Kruxet jag har är att så fort jag ansluter till routern för att kunna skriva ut, så väljer den 3G kopplingen före 4G när det kommer till Internet.
3G/trådlöst ligger även överst i listan när jag går in i kontrollpanelen.

Hur gör jag för att nyttja min 4G uppkoppling till datorn, men trots det samtidigt vara ansluten till routern som har en 3G sticka i sig?

Du går in på IPV4 på respektive nätverksanslutning i din dator och sätter Metric 10 för 4G-stickan och Metric 20 för din 3G-anslutning (dvs WLAN/LAN mot routern). Windows väljer då anslutning med lägst Metric i första hand.

Om jag har uppfattat rätt:

Din pc går inte via router när du kör 4G.

Din dator använder WIFI uppkoppling för att nå eran 3G router, vid utskrifter

Din router har ingen 4G uppkoppling. Så enda vägen är väl via WiFI, eller nätverkskabel

Om pengar finns $ skaffa en nyare router som klarar 4G då blir det också bättre fart på WIFI.

Annars:

http://www.google.com/cloudprint/learn/

Om jag har uppfattat rätt:

Din pc går inte via router när du kör 4G.

Din dator använder WIFI uppkoppling för att nå eran 3G router, vid utskrifter

Din router har ingen 4G uppkoppling. Så enda vägen är väl via WiFI, eller nätverkskabel

Om pengar finns $ skaffa en nyare router som klarar 4G då blir det också bättre fart på WIFI.

Annars:

http://www.google.com/cloudprint/learn/

Japp, det blev en ny router istället & nu funkar allt :D

Utöver Dovado kan man använda ett WNR3500L att ansluta sitt 3G/4G-modem till, billigare blir det också - samt lite mer flexiblare och kraftfullare. Kräver dock att man installerar dd-wrt eller tomato. Jag kör så med ett wnr3500l (förr v1 och nu v2) när jag sköter tidtagningen för hemmaklubbens skidtävlingar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti