Hur väl kan man lita på detta programet gearingcommander

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hemsidan http://www.gearingcommander.com/

Bara en tanke hur bra man kan förlita sig till det som står hur exakt det är ?

Satt bara för skoj skull o räknade på min aprilia RS125a 00a med utväxling 17/36.

O sen kollar jag på gammla filmer från org mätaren på min rs125a. hade endast film o kolla med 28a org fuggen, men mins sen innan vad den varvade med 32an.

Om man kollar på hemsidan så ska min göra vid 11600varv 182.3km/h, men på filmningen så visar org mätaren bara 168km/h :O så jag undrar vad som är fel i detta läge, Visar varvräknare för mycke? fel rulomkrets ? fel utväxling i lådan eller primärdrev ?

Om jag skulle beräkna efter vad den varvade med min 32a fugge när den varvade 12600+ skulle den toppat efter programet minst 198km/h :rolleyes:

Kollar man efter utväxlingen så stämmer det på hemsidan med vad Rotax 122 motorn ska ha.

Dimensionen är rätt på bakdäcket 150/60-17.

Rulomkretts efter programet 1922mm, ska kontrolmäta senare idag på hojen o se vad bakdäcket har.

Utväxligen efter programet.
1an 30/10
2an 29/14
3an 27/17
4an 25/19
5an 24/21
6an 23/22

Primär drev 3315.

Det är nu man skulle haft en GPS o vet en jag får låna, men den finns tuvär i gbg :(

Last edited:
Kom o tänka på en sak till hur mycke av varvtalet bör man räkna bort i säg 150,160,170,180,190,200 km/h ?

Med tanke på att bakdäcket spiner lite så bör varvräknaren visa lite mera en var den borde.

Har troligen kommit på felet nu efter mycke tankar, att hastighetmätarens drevning med framhjul är disajnat efter orginal utväxlingen att man ska köra 17/40 o då kommer hojen varva mera mot vad den gör idag om de kan vara där problemet liger o gnager.

Men tycker ändå inte de borde vara felet på sätt o vis för framhjulet är ju inte bindande till bakhjulet. :/

Har troligen kommit på felet nu efter mycke tankar, att hastighetmätarens drevning med framhjul är disajnat efter orginal utväxlingen att man ska köra 17/40 o då kommer hojen varva mera mot vad den gör idag om de kan vara där problemet liger o gnager.

Men tycker ändå inte de borde vara felet på sätt o vis för framhjulet är ju inte bindande till bakhjulet. :/

Programmet har rätt i teorin. Felkällorna med bakhjulsomkrets och dyl är minimala i verkligheten. Felkällan ligger i din varvräknare och hastighetsmätare, de får politiker att framstå som trovärdiga....:)

Har kollat på detta jag med, och det stämmer ganska bra på min gsxr 1000..
Tror att den ränkar ut en teoretisk toppfart, dvs. räknar inte med luftmotstånd, rullmotstån utan vad hojen i teorin gör med den utväxlingen.

Det stämmer kanska bra på min hoj om jag kollar på mina slutfarter på dragstrippen (201 och 402m) konta vilken växel och vartal jag har.

Och en 125:a har väl inte vridet för att komma i närheten av sin teoretiska topphastighet, är väl som min gamla bil, i teorin skulle den varva ur i 285 blås, typ. i 240 va det tvärstopp..
den gick nog inte fortare om jag så slängde ut den från en klippa=)

Programmet har rätt i teorin. Felkällorna med bakhjulsomkrets och dyl är minimala i verkligheten. Felkällan ligger i din varvräknare och hastighetsmätare, de får politiker att framstå som trovärdiga....:)

Varvräknaren är elektronisk, men vist kan den vissa fel.

Ända räta att sjustera in hastighetsmätaren blir la att få tag i GPS o testa med troligen.

kanske fins så man kan använda multimätare till att få fram rätt varvtal så man kan få den att visa rätt i samma veva när man sjusterar in hastigheten.

Nån som vet hur mycke man bör räkna bort från 0 i rullmodstånd till säg ta 200km/h, vad blir den värkliga hastigheten, svårt att bli exakt men kanske 70-95% rätt, vet att det blir svårt att beräkna när visa hojag har mindre lullmodstånd o andra betydligt högre.

Varvräknaren är elektronisk, men vist kan den vissa fel.

Ända räta att sjustera in hastighetsmätaren blir la att få tag i GPS o testa med troligen.

kanske fins så man kan använda multimätare till att få fram rätt varvtal så man kan få den att visa rätt i samma veva när man sjusterar in hastigheten.

Klassiskt fel. Dvs att tro att nåt är 100% rätt bara för att det är elekroniskt.

Låna en cykel, trampa till ONOFF/Elgiganten eller motsv. Innan du drar lånar du en lax. Köp en GPS, testkör nån vecka eller två. Eller bara någon dag. Lämna tillbaka, få tillbaka varenda öre och gläd dig med vetskapen om praktisk toppfart med ialla läger accepterad noggranhet i toppfartsuppgift.

Ps, ska du semester, plocka med en fet bandare också, lämnas samtidigt. Ds

Klassiskt fel. Dvs att tro att nåt är 100% rätt bara för att det är elekroniskt.

Vet att även elektroniska / digitala kan vara fel kalibrerade, lite synd bara att det är så ibland :rolleyes:

Låna en cykel, trampa till ONOFF/Elgiganten eller motsv. Innan du drar lånar du en lax. Köp en GPS, testkör nån vecka eller två. Eller bara någon dag. Lämna tillbaka, få tillbaka varenda öre och gläd dig med vetskapen om praktisk toppfart med ialla läger accepterad noggranhet i toppfartsuppgift.

Ps, ska du semester, plocka med en fet bandare också, lämnas samtidigt. Ds

Jo de vore okså nått att köpa o lämna åter nån vecka senare, då hinner man ju använda den, bara vara rädd om den så den inte skadas :tungan

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!