Hur utrotar man huggormar?

Att sedan du tycker att jag borde leva med dem, på gården, i hundkojan, vid bryggan och just precis i källaren...det skiter jag totalt i! Skulle du vilja ha en stuga var du inte kan ha hunden ute eller lämna ytterdörren öppen för vädring?
Det är väl ingen som sagt att du eller någon annan ska leva med dem på gården, poängen var att man kan flytta ormen istället för att döda den. Men har du nu så mycket orm som du säger så kan det väl kanske vara en ide att kolla upp varför det är så mycket just där?

Fridlysta? Det verkar ju finnas hur många som helst eftersom de är ett stort problem för folk. Finns väl miljontals. Lär ju dessutom vara ett fan så mycket större hot mot ens barn än några stackars vargar som man verkar vilja utrota igen.

Lite sunt förnuft tack. Bara för att lagen säger en sak betyder inte det att det är rätt. :rolleyes:

Gillar ryssen med shotgun. Köp en bössa av honom och gå på jakt. Ånej, nu får jag Skäggo på mig igen för uppvigling till jaktbrott.

Ingen fara, jag uppmuntrar all form av jakt.:tummenupp

Bara den inte utförs av folk med extrem dubbelmoral.

Som de säger i TV-inslaget så dör en person var åttonde år av huggormsbett. Hoppas du ger frugan en dagsedel om hon planterat blommor i trädgården som drar till sig getingar, för getingar står för ett dödsfall per år.

Man kan få problem utan att dö.

Hur ska du ha det? Är vargar gulliga eller är vi rädda för dem?

Frågar du mig så beror det på att vi har förmodligen miljoner ormar men bara några dussin vargar efter att Matin, Markus och Skäggo har gått loss och att ormarna ställer till mycket mer problem för folk i allmänhet.

När jag är klar finns det inte ens ett dussin.

Ursäkta mitt uppkäfttiga svar, men du förtjänade det efter ditt första inlägg...
å vilket sätt beter jag mig inte som en man eller kvinna för den delen? :va
Jag har problem med huggormar på stugan och vill bli av med dem, inget annat!
Att sedan du tycker att jag borde leva med dem, på gården, i hundkojan, vid bryggan och just precis i källaren...det skiter jag totalt i! Skulle du vilja ha en stuga var du inte kan ha hunden ute eller lämna ytterdörren öppen för vädring? sku int tro d! tippar på att du bor i sthlm, och aldrig ens sett en huggorm

+ Att jag kollade just upp att HUGGORMEN ÄR INTE FRIDLYST I FINLAND så jag får fast knyta knutar eller meta med dem om jag så vill!

(Källa ifall du inte tror på mig)
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=371312&lan=sv

Nå serenada, ska vi sluta bjäfsas nu, och kramas istället?

Se där, det är alltså bättre att kolla fakta innan man ger sig in och spyr galla.:tummenupp

Tur att det här är sh där liknande beteende är vardagsmat.

Gör vad du vill med dom men att ta dom du ser gör dig inte av med problemet. Att ge sig på deras matförråd av groddjur och gnagare är nog lättaste sättet att få bort dom långsiktigt.

Vill du gå den gröna vägen så lägg dom i en låda och släng av när du passerar en lyktstolpe eller hundlatrin.

Last edited:
inflyttad sen 4 år tillbaka, uppvuxen på landet. Där sa mina föräldrar till mig att ge fan i ormar och jag gav fan i ormar. På så sätt löste det sig rätt enkelt. Va det något problem bar man bort ormen i en hink med hjälp av en kratta.
Bilden i mitt huvud av en finne med en spade huggandes på en orm som råkat komma för nära dennes vinflaskor får mig att vilja spy.

Klokt att bli lärd att ha respekt för ormar! Dock så är det ganska svårt att få samma respekt i hundar...och alla småbarn med för den delen...

Snacka om fördomar, skulle det vara bättre om de sku vara en svensk som hugger på ormen eller?
Om det känns bättre så jag skulle inte ens dricka vin (drack hemgjord svartvinbärssaft om det bidrar till allvetandet) funderade bara vad det var som pyste och fräste i mörknet...

Hur fan blev denna tråd en finlandsfientlig vargdebattstråd..? det gäller att hänga med i svängarna på SH!
Ta nu en hink & gå runt & samla ihop ormastackarna, sen kör du iväg & dumpar familjen Orm långt ute på landet, alla glada. :)

Jag har "råkat" burna över ett okänt antal huggormar, det tänker jag fortsätta med.
Enda gången farsgubben gör en burnis är över huggormar.

Vet någon varför den e fridlyst? Det bokstavligen kryllar ju av dom!

De är fridlysta pga av att de är lätt att förväxla dem med snokar. Huggormar är på inget sätt utrotningshotade.

Jag känner då till ett gäng hundar som blivit dödade av huggorm och en f.d anställd blev biten, 1 vecka på sjukan, rejält dålig.

Statusuppdatering!

En fick sätta livet till just, nu 5 döda... troligvis ett av deras gömställen hittade... krypgrunden under farstun...:huvet Blir och tomma det i höst när temperaturen sjunker!

rapport från frontlinjen (d.v.s solstolen vid trappan...:D)

Alla sorters ormar är fridlysta i Sverige. Det innebär att det är förbjudet att döda, skada eller fånga ormar och deras ägg och ungar.

Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt, och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen.

Om du fångar en huggorm bör du flytta den till något lämpligt ställe minst ett par kilometer bort. Ett sätt att fånga ormen är att med hjälp av en lövräfsa lyfta ner ormen i en hink och sedan lägga något över hinken.

Om du är osäker på hur man handskas med ormar kan du fråga kommunens miljö- och hälsoskyddskontor om de känner till personer som kan hjälpa till med att flytta ormar.

Alla sorters ormar är fridlysta i Sverige. Det innebär att det är förbjudet att döda, skada eller fånga ormar och deras ägg och ungar.

Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt, och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen.

Om du fångar en huggorm bör du flytta den till något lämpligt ställe minst ett par kilometer bort. Ett sätt att fånga ormen är att med hjälp av en lövräfsa lyfta ner ormen i en hink och sedan lägga något över hinken.

Om du är osäker på hur man handskas med ormar kan du fråga kommunens miljö- och hälsoskyddskontor om de känner till personer som kan hjälpa till med att flytta ormar.

Hi!
Bor i Finland, här e dom inte fridlysta!
Har tyvärr insett att döda dem är det enda vettiga!
jag kan inte börja köra skytte trafik med ormarna eller för den delen ha dem på gården... grannarna har precis samma problem!
Så efter att ha hittat dem typ överallt så är det lokal utrotning som gäller!
Jag ska låta bli att i fortsättningen att skriva i tråden om hur många fått sätta livet till etc. då det verkar vara känsligt!

Hi!
Bor i Finland, här e dom inte fridlysta!
Har tyvärr insett att döda dem är det enda vettiga!
jag kan inte börja köra skytte trafik med ormarna eller för den delen ha dem på gården... grannarna har precis samma problem!
Så efter att ha hittat dem typ överallt så är det lokal utrotning som gäller!
Jag ska låta bli att i fortsättningen att skriva i tråden om hur många fått sätta livet till etc. då det verkar vara känsligt!

Jo jag vet, det var ett svar på alla som hävdar att dom är fridlysda.

Av någon anledning är vissa arter mer känsliga än andra, ta t.ex inte och berätta hur många strykekatter du pangat, men hur många möss du tar i fällorna är helt ok att berätta.

Får den dödas i undantagsfall är den ingalunda fridlyst. Fredad som alla djur är den dock.
Huggorm är liksom andra grod- och kräldjur fridlyst sedan år 2000. Om du hittar någon information som motsäger detta är du välkommen att presentera detta. Det du skrev gör det dock inte.

Naturvårdsverket var ganska raka i sin synvinkel på det.

Huggormen är fridlyst.
http://www.naturvardsverket.se/sv/S...-djur/Orm-pa-tomten/Lar-dig-kanna-igen-ormar/

men hur jävla dum i huvudet får man bli? man flyttar på fridlysta djur, inte dödar dem. det är väl för helvete ingen spottkobra. ring till naturvårdsstyrelsen och rådfråga, dom löser det för dig utan att du ska leka hjälte så din fru ger dig lite uppmärksamhet. håll ungjävlarna inne sålänge. det kanske är så att dom har sin naturliga parningsplats i närheten, som du nu så fint förstör.

........idiot.

Fan va bitsk du blev.. käkat huggorm eller? :D

Huggorm är liksom andra grod- och kräldjur fridlyst sedan år 2000. Om du hittar någon information som motsäger detta är du välkommen att presentera detta. Det du skrev gör det dock inte.

Naturvårdsverket var ganska raka i sin synvinkel på det.

http://www.naturvardsverket.se/sv/S...-djur/Orm-pa-tomten/Lar-dig-kanna-igen-ormar/

Jag vet att det står så, men du ser inte något motsägelsefullt i att du får döda den på eget bevåg?

Får du under några omständigheter ha ihjäl en havsörn t.ex?

Huggormen är fridlyst, fine.
Hackspetten är fridlyst, fine

Men vargen som vi knappt har några kvar av sk det vara årlig jakt på.

Jag har en kusin som nästan dog av anafylaktisk shock när han skulle flytta en orm, han dödar dom numera, och jag är okej med det.

Om en hackspett hackar sönder ett hus här uppe försvinner dom spårlöst, jag är okej med det, om en varg här uppe skulle käka husdjur (jag räknar inte renar) så är det okej med mig att åtgärda det problemet också.

Här uppe tjafsar man inte, man löser problem.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti