Hur undviker man att bli stoppad av tullen?

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
God afton,

jag och några polare ska åka till Tyskland senare i veckan (:fyllisar :tuttar) och tänkte passa på att importera lite öl. Problemet ligger i att vi alla är under 20, varför vi vill undvika tullen i största möjliga mån. Så, ni som gjort liknande resor - vad är minst bevakat; färjan Helsingborg-Helsingör eller Öresundsbron? :va

:öl

God afton,

jag och några polare ska åka till Tyskland senare i veckan (:fyllisar :tuttar) och tänkte passa på att importera lite öl. Problemet ligger i att vi alla är under 20, varför vi vill undvika tullen i största möjliga mån. Så, ni som gjort liknande resor - vad är minst bevakat; färjan Helsingborg-Helsingör eller Öresundsbron? :va

:öl

Kör genom öst europa, ryssland, finland, undvik att köra nyare bil bara :tummenupp

nämen seriöst så Helsingborg-Helsingör har jag aldrig stött på nån tullare dom gånger jag fart igenom där...

Jag har blivit stoppad i tullen men de har aldrig efterfrågat körkort eller dylikt. Du kan få visa kvitto och öppna luckan och visa vad du har men åldern har jag svårt att tro att de kollar om ni inte ser väldigt barnsliga ut.

Jag har hört att tullen inte får titta i släp, det skulle krävas husransakan till det. Kolla upp om det kan vara sant. Men glöm inte att lägga in en stänkare här om det är sant eller en skröna, kan vara kul att veta. Gärna med källhänvisning då.

Se till att bakfjädringen är hel och schysst så det inte syns att ni har shitloads of öl däri så är det lugnt var ni än kör. Har aldrig blivit stannad på vare sig färjorna (Helsingborg - Helsingör, Trelleborg - Travemünde) eller på broa.

Helsingborg-Helsingör är nog ett bra alternativ, inte så ofta det finns några tullare där, och dom jagar mest narkotika. Se till att inte lasta för mycket bara..

Det säkraste sättet att "importera" är att gå över via färjorna, då är risken att bli tagen typ 1 på hurmycketsomhelst, om det inte är innan en stor fyllehelg (typ precis innan midsommar/nyår/younameit.

Ovanstående har jag självklart bara hört från kompisar och läst om på Internet. :sant

Se oskyldiga ut, det hjälper en hel del.

Tänk såhär:
- 3st 20-åriga killar i en tvärslut Volvo 740
- bakhjulen tar i skärmen trots att det bara är en kille i baksätet
- samtliga ser ut som om de supit i en vecka
- tshirt med texten "kröka innihelvete 2007"
=> tullen tittar en gång till

Undvik att åka nära en storhelg och se inte ut som om ni varit på årets sprithandlarresa. Uppträd städat och ha inte öl överallt så klarar ni nog er rätt så bra.

Se oskyldiga ut, det hjälper en hel del.

Tänk såhär:
- 3st 20-åriga killar i en tvärslut Volvo 740
- bakhjulen tar i skärmen trots att det bara är en kille i baksätet
- samtliga ser ut som om de supit i en vecka
- tshirt med texten "kröka innihelvete 2007"
=> tullen tittar en gång till

Undvik att åka nära en storhelg och se inte ut som om ni varit på årets sprithandlarresa. Uppträd städat och ha inte öl överallt så klarar ni nog er rätt så bra.

....:D

Blev stoppade när vi kom över bron, men han bara bad oss öppna bakluckan och konstaterade "Ni har vart och handlat lite ser jag. Ha en fortsatt trevlig dag!

Jag har hört att tullen inte får titta i släp, det skulle krävas husransakan till det. Kolla upp om det kan vara sant. Men glöm inte att lägga in en stänkare här om det är sant eller en skröna, kan vara kul att veta. Gärna med källhänvisning då.
Nej, det är inte sant. Källa: www.suntförnuft.se

Ett tips är att köra försiktigt över det lilla fartguppet de har i tullen i Helsingborg. Jag körde genom tullen på vår första bunkringsresa och lite för hög hastighet + 5 gubbar i bilen + någonstans kring en kubikmeter öl + Volvo 245 med helt slut fjädring och dämpare = SCHAAAABAMMMM!!! Ljudet från den stackars Volvons underrede måste ha hörts ända över till Helsingör. Tullpersonalen tittade lite snett men släppte igenom oss utan att kolla :yoparty

Sunt förnuft, det finns knappast resurser för att kolla på alla bilar. Tag inte hem stark starksprit dvs över 60%, det räknas som narkotika. Köp öl och någon fin whisky till papsen och lite vin till mamsen. Tag heller inte den billigaste ölen! (Om det nu spelar någon roll?)

Eftersom resurser saknas så är det ovanligt med inspektioner om de inte får tips om er, så uppträd som vanligt, oskyldigt.

Uppträd inte som om ni vore paranoida och onödigt skitnödiga, då lär de få ögonen på er!

För detta fantastiska tips så får ni gärna passera göteborg och råka tappa en platta!! ;) :bigsmile :tuttar

självklart kan de inte stanna alla som åker över, men om de ser fem grabbar i en minibuss, oavsett hur coola de ser ut, så säger sunt förnuft att det är vi som råkar ut för en stickprovsinspektion :rolleyes:

Om CalleE vill ha en platta öl får han åka över samtidigt och framför oss med tegelsten i bakluckan och se skitnervös ut :D

Förresten; ni som brukar åka - är 1500 spänn rimligt för en tur&retur biljett för Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarten? :va

Last edited:
nix, det kostar 800 eller 900:- för en shopping. Dessutom får du tillbaka 250dkk om du är tillbaka inom 3 timmar vilket man alltid är om man inte är seg som kola.

nix, det kostar 800 eller 900:- för en shopping. Dessutom får du tillbaka 250dkk om du är tillbaka inom 3 timmar vilket man alltid är om man inte är seg som kola.

Tack för svaret, men om du läser första inlägget så rör det sig alltså om en liten semester, dvs det kommer att vara två dagar mellan av-och hemresa. :pannkyss

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan