Hur undvika "platt" däck?

Hur menar du nu? Utveckla gärna mera om att ett "sportdäck inte får upp den värme som krävs för att dom ska greppa bra".
Ju raceigare ett däck är, desto högre arbetstemp kräver det för att fungera optimalt, och desto mer slits det när det är för kallt. Att köra däcket riktigt varmt kräver ofta ett rejält tempo på en riktigt krokig väg, enbart, och det händer inte så ofta. Rödljusrace med kalla däck gör dom platta väldigt fort.

Den där butiken giller inte Dunlop va? Ett framdäck kostar lika mycket som ett set med både fram och bak från andra återförsäljare. :gnissla

Såg samma sak. Över dubbla priset för Sportsmart jämfört med andra ställen.

[edit] Inte nästan, faktiskt över dubbla priset. [/edit]

Last edited:
Rejs däck är gjorda för att hålla nere tempen. Sportdäck är gjorda för att hålla uppe tempen (lite kortfattat) :)

Kör på Dunlop Sportmax D220 (om jag minns rätt) med 2.9 i däcktryck.

Men jag inser att det kanske kan bero till stor del på att hårda gaspådrag inte är direkt ovanliga, hehe.

Äsch, ni har nog rätt.. man får gilla läget och köra tills däcket är slut - sen byta. Punkt slut? :D

Jag ska inte tala om för dig hur kör, eller ska köra osv..

Men det låter lite väl litel. När jag åkte bara gata och innan jag lärde mig svänga lite så kom jag ca 500 mil per däck med SuperDuken. En hoj som både effekt- och karaktärsmässigt är mkt värre för däcken än ER6. Motorbromsen dödar däck rätt bra också :).

Men 250 mil på en effektsvag hoj :va

Låter skumt!

250 mil på en 72-hästars hoj låter lite. Ok, du skriver inte att de är slut efter 250 mil, men att de är tydligt slitna.

Jag får ut nära 1000 mil bak på mina Dunlop Roadsmart med min 70-hästare. Då går den ändå en hel del längre sträckor (typ till och från Norge) på "för raka vägar", och sliter därmed alldeles för lite på kanterna.

Så du börnar nog för mycket eller svänger för lite... :) Eller har fel däckstyp för din körning och dina vägar.

Last edited:
Jag kom ca 1200 mil på ett Metzeler Z6 bakdäck på min ER6:a. Kör bara "normalt" på gata o ingen bana. Bara för att jämföra. Men då var däcket riktigt slut, men så långt gick det faktiskt. Originaldäcket på hojen höll bara drygt 700 mil.
2,5 bar i tryck.

Okej, nu har jag tappat ur 0.4 ur däcket och ligger på 2.5 (i kallt däck) som instruktionsboken säger.
Måste säga att för det första, så är det en helt annan hoj, den styr tamefan av sig själv nu.

Nja, alltså däcket är inte slitet men man ser tendenser till att det börjar platta till sig.
Ska se nu hur det reagerar och slits framöver när jag tappat ur lite av "övertrycket" som jag åkt på.

Tack somfan för massor med bra tips och idéer - Sporthoj.com äger!

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back