Hur undvika "platt" däck?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Hallå!

Jag har lite funderingar kring däckslitage.
Det är så att varje gång jag drar ut på en tur så blir det oftast en del tråkig landsväg innan man kommer till dom roliga vägarna som bjuder in till aktiv körning. Detta medför ju givetvis att däcket slits mycket mer mitt på än på sidorna (Nähää?!).

Jag kör med rätt däcktryck, men tycker mig ändå se en tendens till att det gått hårt åt mittenpartiet redan efter sisådär 200-250 mil på mitt nya Dunlop, är det normalt?

Ska jag köpa ett renodlat touringdäck nästa gång för att undvika det här? Det är så sjukt trist när däcket börjar "platta", det blir liksom inte samma körglädje :huvet

Om du inte har en körstil så du verkligen behöver racedäck kan jag rekommendera Pilot Road 2, jag har kört några säsonger med såna på busan och trots att jag bor i Jämtland (ca två roliga kurvor per 10 mil väg) och åker en del längre resor inom landet håller dom fint och blir inte platta.

Kör ca 600 mil på ett bakdäck och ligger väl ändå på rätt så friskt, har till och med åkt bana med samma däck utan att skämma ut mig.

Enklaste sättet att undvika onödigt slitage på mitten av däcket är att undvika att köra på det. För att kunna köra längre utan att behöva byta är att skaffa däck med hårdare gummiblandning på skuldran. Själv så kör jag hellre med dyrare däck och byter när de är slut. Hellre bra däck med ett fäste jag kan lita på i 400 mil än däck med hård gummiblandning som håller i 800 mil och jag tvingas köra i ovisshet om jag har ordentligt fäste. Sen i och med att jag kör en del bana så funkar racedäck bättre än touringdäck. Köp däck efter vad du ska köra och inte efter hur länge de håller, tänk kvalité istället för kvantitet. Sen så får du undvika onödiga gasningar rakt fram så brukar gummit på skuldran klara sig lite bättre.

Kör man på gata så blir nog däcket platt hur än "inspirerat" man tycker sig köra. Det är bara att gilla läget som man sa förr i tiden.
Precis, det som folk ser som en skarp kurva på väg är ju en dålig raka med banmått mätt.

Lösningen är ju att nöta på mitten på väg och sen ta en bandag då och då så man nöter ner skuldran också :tummenupp

Kör på Dunlop Sportmax D220 (om jag minns rätt) med 2.9 i däcktryck.

Men jag inser att det kanske kan bero till stor del på att hårda gaspådrag inte är direkt ovanliga, hehe.

Äsch, ni har nog rätt.. man får gilla läget och köra tills däcket är slut - sen byta. Punkt slut? :D

Kör på Dunlop Sportmax D220 (om jag minns rätt) med 2.9 i däcktryck.

Men jag inser att det kanske kan bero till stor del på att hårda gaspådrag inte är direkt ovanliga, hehe.

Äsch, ni har nog rätt.. man får gilla läget och köra tills däcket är slut - sen byta. Punkt slut? :D

Är 2,9 inte lite högt?

Jo, det kanske är lite högt?

Ehm, är en bra bit ifrån 90kg faktiskt, så jag kan nog inte klassas som man då. Ligger nog på 75kg med all utrustning - vilket däcktryck ska man åka på då ungefär?

Vad har ett för högt däcktryck för negativ inverkan på slitaget?

Om man kör bana är det ju en sak, då får man väl räkna med att pynta en rejäl slant för däck med supergrepp och kort livslängd.

För mig som kör kurviga nöjesturer på helgerna samt tourar några veckor på sommaren är det irriterande med däck som måste bytas efter några hundra mil bara.

Jag har testat många olika och har nu fastnat för Michelin Pilot Activ, föregångaren hette Macadam. Bra grepp på torr och våt asfalt och håller iaf 800 mil. Även jag kan köra inspirerat så fotpinnarna skrapar i, och jag har aldrig saknat grepp.

Finns alltid folk som säger att man ska köpa det superbästa och dyraste, och har man obegränsat med pengar eller tycker det är väldigt kul att byta däck, kan man ju göra det. Men man måste se till sina egna behov.

Precis, det som folk ser som en skarp kurva på väg är ju en dålig raka med banmått mätt.

Lösningen är ju att nöta på mitten på väg och sen ta en bandag då och då så man nöter ner skuldran också :tummenupp

Eller köpa begagnade däck som gått bana =)

Billiga däck som är nästan oanvända på mitten :D

Jag kör sporthoj och ganska så bra med nedlägg ibland. Har aldrig släppt mitt bakdäck än så länge. Kör en del bakhjul och gasar på ganska friskt ofta. Har än så länge inte tagit det till bana.

Kör på Bridgestone BT023, ett SportTouring däck. Nöjd!

Jo, det kanske är lite högt?

Ehm, är en bra bit ifrån 90kg faktiskt, så jag kan nog inte klassas som man då. Ligger nog på 75kg med all utrustning - vilket däcktryck ska man åka på då ungefär?

Vad har ett för högt däcktryck för negativ inverkan på slitaget?

Vilket tryck du ska ha står i din instruktionsbok, skulle tro att det är 2,2-2,5 på en er-6

I dom flesta normala situationer så har Touringdäck BÄTTRE grepp än sportdäck, ty Race/sportgummit inte får upp den värme som krävs för att dom ska greppa bra.

Ett bra touringdäck räcker bra till för knäskrap också. Dock kör du fort på bana så blir touringdäcken överhettade och blir hala.
SÅ nästa byte. Köp ett bra Touring/landsvägdäck.
Touring är INTE sama sak som snorhala hårda däck.

Mats

Jag har Michel Pilot Road 2 på min hoj... Riktigt bra grepp i torrt o vått..
Men förutom bra grepp....
Kört nästan 1200 mil på dessa.. O lite på bana oxå (är låååångsam så då är det lugnt med dessa däck på bana.. Är man riiiiiiktigt snabb på bana så finns risk för överhettning på dem)... Inte en tillstymmelse till platt i mitten än så länge.. :D
Köpte ett bakdäck förra säsongen innan Gotland ring men än så länge inte behövt använda det... Följer med till Gotland även iår just in case jag blivit assnabb på banan och däcket bara äts upp.. ;)

Har 2,5 fram o 2,9 bak.. Det är vad instruktionsboken säger.. :D

I dom flesta normala situationer så har Touringdäck BÄTTRE grepp än sportdäck, ty Race/sportgummit inte får upp den värme som krävs för att dom ska greppa bra.

Ett bra touringdäck räcker bra till för knäskrap också. Dock kör du fort på bana så blir touringdäcken överhettade och blir hala.
SÅ nästa byte. Köp ett bra Touring/landsvägdäck.
Touring är INTE sama sak som snorhala hårda däck.

Mats

Hur menar du nu? Utveckla gärna mera om att ett "sportdäck inte får upp den värme som krävs för att dom ska greppa bra".

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!