hur undvika omkullbromsning?

UrbanTiger skrev:
2658115 1. Håll uppsikt, bilen kan ju inte uppstått från thin air om man säger så.
2. Undvik alltid dom vita strecken mm. som ju inte har samma friktion som vanliga asfalten.
3. Du säger att det gick i 30 och inte han göra annat än att bromsa ikull ? Hann du göra det så fanns det tillräckligt utryme för att manövrera... så är det. Typisk motstyrarsituation som slutar i diket eller platt på vägbanan. Alltid samma ursäkt att framhjulet släppte på grund av nått fel på vägen (rullgrus, vitt streck, feldosering osv.) eller att styret helt enkelt inte funka (öhhh?).

Tjöp ett motstyre :yoparty

Nu är du lite naiv! Ska man till 100% undvika olyckor måste man låsas in i ett rum med madrasser på väggarna. Och inte ens då kan man vara helt säker!

En stillastående bil kan gasa ut 3m framför dig när du kommer glidande i 30 blås! Lycka till med dina undanmanövrar då! (öhhh?)

bmwjohan skrev:
2657024 när jag körde omkull nu så gick det på typ 0,3 sekunder från att jag satt på hojen och åkte tills att jag tryckte på bromsen och drog omkull direkt.
jag hade lite extra otur denna gång för jag befann mig på ett övergångsställe precis när jag bromsade. jag såg mitt svarta spår på ett av de vita markeringarna. jag tror att denna bidrog lite till att hojen gick omkull så jävla snabbt. jag kommer bara ihåg att jag såg bilen och sen låg jag ner. gick så jäkla snabbt.

jag ska dra ut ikväll och öva lite inbromsningar på blöt asfalt så kanske det kan gå bättre sen

Men hur i hela friden kan du diskutera vad som orsakade din "olycka". Om du har kört MC i December, på ett övergångställe, i blött underlag och låst framhjulet måste du fan vara Hundini för att lyckas hålla din MC upprätt!

Kanske borde du gå en kurs i mc körning där de förklarar blött underlag och hala punkter i körbanan (Vägmarkeringar och brunnar)! Och det kanske är dags att ställa av hojen inför vintern... vi kanske inte har snö men det finns andra faktorer som påverkar hur halt det är!

:va

/ Lactox

Jåke skrev:
2656894 Med 5 meter kvar är det ingen idé att bromsa, oavsett hur mycket man tränar så funkar det inte. Då kan det vara undanmanöver som gäller om du ska ha en chans....

Nej, det är tillochmed bättre att strunta i att bromsa överhuvudtaget. Att bromsa omkull sig och kila sig in under bilen är bra mkt värre än att träffa t.ex. över huven rakt på.

-PLM- skrev:
2658066 Det ska inte behöva hända! Med den erfarenhet av hojar du verkar ha så borde du också klara av att häva såna situationer. Men det är klart, i vissa fall är det kört, men 99.9% av fallen går och styra upp när man låser framhjulet. Att gå omkull pga låst framhjul är rookievurpan nr1!

det här är ju enda gången jag gått omkull. kan kanske kan skylla lite på övergångsstället. jag testbromsade lite på övergångställen idag och dom är ju snorhala. sjukt mycket halare än blöt asfalt.

Men hur i hela friden kan du diskutera vad som orsakade din "olycka".

1. Håll uppsikt, bilen kan ju inte uppstått från thin air om man säger så.
2. Undvik alltid dom vita strecken mm. som ju inte har samma friktion som vanliga asfalten.
3. Du säger att det gick i 30 och inte han
(n)
göra annat än att bromsa ikull ? Hann du göra det så fanns det tillräckligt utryme för att manövrera... så är det. Typisk....

Nu var ju inte frågan "vad skall jag tänka på i min körning så jag inte är med om en olycka" utan "Hur skall jag undvika att bromsa omkull när jag behöver bromsa hårt och 'oväntat' / djävulskt snabb undanmanöver ? "
Dvs situationen är redan ett faktum.

Jag har själv varit med om det där (regn i mtt fall) snabb situation = bam - omkull på en millisekund.

Jag antar att träna in reflexer är det bästa sättet. Uprepning - upprepning - upprepning tills det har fyllt upp reptilhjärnan. Sen när en situation inträffar (fast man kör i 10 - håller blicken högt - har hojen i garage i december) så är det det första som "poppar" upp.

Glöm inte blicken. Med blicken långt fram klarar man ganska bra sträcka med låst framhjul. Paniktittar man nära så är det lättare att gå omkull.

Är det inte ganska svårt att inte titta på "hindret" i en paniksituation?

Last edited:
UrbanTiger skrev:
2658145 Det finns en väldig skala mellan att vara naiv och att vara helidiot.

Om man åker i 30 km/h och ett hinder materialiseras 3 meter framför dig så kan jag lova att du inte hinner bromsa omkull dig :fakta

Nästa helidiot som vill veta nått dom inte begriper kan komma fram :klappar

Ursäkta mig så hemskt mycket! Jag visste inte att jag pratade med en person som blixtsnabbt analyserade läget och direkt agerade rätt vid varje tillfälle! (/panikssituation för oss andra!)

goba skrev:
2656917 anpassa hastighet efter sikt och risker... då klarar miss daisy bromsa...

Instämmer! Var vaksam på närliggande fordon och korsande vägar. Så kan man vara beredd på att bromsa.

UrbanTiger skrev:
2658115 1. Håll uppsikt, bilen kan ju inte uppstått från thin air om man säger så.
3. Du säger att det gick i 30 och inte han göra annat än att bromsa ikull ? Hann du göra det så fanns det tillräckligt utryme för att manövrera... så är det. Typisk motstyrarsituation som slutar i diket eller platt på vägbanan. Alltid samma ursäkt att framhjulet släppte på grund av nått fel på vägen (rullgrus, vitt streck, feldosering osv.) eller att styret helt enkelt inte funka (öhhh?).

Tjöp ett motstyre :yoparty

1 nej den kom ju inte från ingenstans, men den kom väldigt plötsligt. husväggen går ända ut till vägkanten och bilen kom ut bakom huset i kankse 30km/h. alla bilar brukar smyga ut där i kanske 3km/h. denna kille kamikazade bara rakt ut :D

3. jag kommer bara ihåg att jag såg bil och sen låg jag som en pankaka direkt. gick förjävla fort. jag tror att det vita sträcket gjorde att hojen slog omkull så fort jag bara snuddade frambromsen. jag upplevde det så i alla fall.

UrbanTiger skrev:
2658145 Det finns en väldig skala mellan att vara naiv och att vara helidiot.

Om man åker i 30 km/h och ett hinder materialiseras 3 meter framför dig så kan jag lova att du inte hinner bromsa omkull dig :fakta

Nästa helidiot som vill veta nått dom inte begriper kan komma fram :klappar
Hur kommer det sig att vissa människor medvetet väljer vad de ska tro på baserat på hur de önskar att saker ska vara, medan det för andra är definitionsmässigt omöjligt att tro på något annat än det man tycker verkar vara sanningen?

Lactox skrev:
2658154 Men hur i hela friden kan du diskutera vad som orsakade din "olycka". Om du har kört MC i December, på ett övergångställe, i blött underlag och låst framhjulet måste du fan vara Hundini för att lyckas hålla din MC upprätt!

Kanske borde du gå en kurs i mc körning där de förklarar blött underlag och hala punkter i körbanan (Vägmarkeringar och brunnar)! Och det kanske är dags att ställa av hojen inför vintern... vi kanske inte har snö men det finns andra faktorer som påverkar hur halt det är!

:va

/ Lactox

ställa av? näääääääääääääääääääääääääää :D
jag tänkte att så länge det inte är snö eller is så är fästet ok, men tydligen inte på allt vitmålat

En liten tabell....

...så från det man upptäcker ett hinder framför hojen, tills man gör något åt det...tar ca en sek...

Så bmw johan, med tanke på din framfart enligt andra å tidigare trådar...
Hur lite erfarenhet har du egentligen av mc körning ???:D

Om du är så erfaren som du tidigare påstått, hur kunde du ha så dålig framförhållning å koll på omständigheterna nu ???

Det du råkade ut för är att tillskriva " läropengar ".

från km/tim till m/s.

km/h....m/s.... km/h....m/s.... km/h .... m/s
3,6 .... 1 ......39,6......11 ....75,6 .... 21
7,2 .... 2......43,........12 .... 79,2 .... 22
10,8.....3......46,8........13.... 82,8.... 23
14,4 ....4.....50,4........14... 86,4.... ..24
18,0 ....5..... 54,0.......15... 90,0......25
21,6 ....6..... 57,....... 14 ....93,6...... 26
25,2 ....7.....61,4 ..... 17 .... 97, .......27
28,8 ....8.....64,8........18.... 100,......28
32,4 ....9.....68,4 .......19 ..... 104,4....29
36,0....10 ....72,0...... 20.... 108,0...... 30

Så dyker det upp ett hinder 3 meter framför dig, tja, då är du rökt om du så kör i 20 km/tim...då hjälper inga bromsar i hela världen....

Last edited:
njelger skrev:
2658169 (n)
Är det inte ganska svårt att inte titta på "hindret" i en paniksituation?
Jo, svårt som fan. Liksom att hindra andra panikreaktioner t.ex att slå av på gasen om man får bakhjulssladd eller fortsätta titta dit man vill komma istället för dit man är på väg om man kommer med för hög fart in i böj m.m.
Banåkning är bra för att öva dessa saker under säkrare förhållanden.
Fullärd blir man aldrig...

jag hann ju stanna. jag smällde inte i bilen så det var ju lugnt på det sättet.
jag hade dock föredragit att stanna ståendes på hjulen, inte liggades brevid hojen :D

Gabor skrev:
2658220 ...så från det man upptäcker ett hinder framför hojen, tills man gör något åt det...tar ca en sek...

Så bmw johan, med tanke på din framfart enligt andra å tidigare trådar...
Hur lite erfarenhet har du egentligen av mc körning ???:D

Om du är så erfaren som du tidigare påstått, hur kunde du ha så dålig framförhållning å koll på omständigheterna nu ???

Det du råkade ut för är att tillskriva " läropengar ".

från km/tim till m/s.

km/h m/s km/h m/s km/h m/s
3,6 1 39,6 11 75,6 21
7,2 2 43,2 12 79,2 22
10,8 3 46,8 13 82,8 23
14,4 4 50,4 14 86,4 24
18,0 5 54,0 15 90,0 25
21,6 6 57,6 16 93,6 26
25,2 7 61,2 17 97,2 27
28,8 8 64,8 18 100,8 28
32,4 9 68,4 19 104,4 29
36,0 10 72,0 20 108,0 30

Så dyker det upp ett hinder 3 meter framför dig, tja, då är du rökt om du så kör i 20 km/tim...då hjälper inga bromsar i hela världen....

bmwjohan skrev:
2658234 jag hann ju stanna. jag smällde inte i bilen så det var ju lugnt på det sättet.
jag hade dock föredragit att stanna ståendes på hjulen, inte liggades brevid hojen :D

Då hade du marginaler på din sida, men som sagt, framförhållning å koll på väglaget, det räddar en många ggr..

Japp, jag har lärt mig den hårda vägen jag med...omkullbromsning med nedlägg, sånt händer...:näsblod

Släpp på brunslock, dessa vita markeringar , lagningar med blödande asfalt...

Fasiken va det blir iskallt i ryggraden efter en upplevelse, men man lär sig att leva med det...:D

Gabor skrev:
2658247 Då hade du marginaler på din sida, men som sagt, framförhållning å koll på väglaget, det räddar en många ggr..

Japp, jag har lärt mig den hårda vägen jag med...omkullbromsning med nedlägg, sånt händer...:näsblod

Släpp på brunslock, dessa vita markeringar , lagningar med blödande asfalt...

Fasiken va det blir iskallt i ryggraden efter en upplevelse, men man lär sig att leva med det...:D

jag kom dock undan väldigt lindrig i detta fall. inga skador på mig och det enda som hände med hojen var att backspegeln gick av. denna skulle jag plocka bort i alla fall. jag hoppas bara att jag inte kommer få lära mig läxan hårdare nästa gång

bmwjohan skrev:
2656953
finns det någon hoj som motsvarar R1 som har abs?

BMW R 1200 S (boxer)
BMW K 1200 S (radfyra)
BMW K 1200 R Sport (radfyra)

ABS:en fördelar även kraften till båda hjulen på dessa hojar, vilket minskar bromssträckan.

(sorry att det är bmw-hojar, men dom är riktigt sportiga ändå)

Last edited:
jag hade samma problem som dig bmwjohan, la alldeles för mkt på frambromsen i alla lägen.
svårt o träna bort en sådan reflex, för mig började det släppa med min gamla xt 350 då den de 2 första månaderna jag hade den ej hade någon frambroms. efter det känns det inte ovant att använda fotbroms oavsett underlag.
dock, den inlärningstekniken är inget jag kan rekomendera, men resultatet blev bra.

bmwjohan skrev:
2658211 ställa av? näääääääääääääääääääääääääää :D
jag tänkte att så länge det inte är snö eller is så är fästet ok, men tydligen inte på allt vitmålat
Fästet är inte ok nu när tempen i backen är låg.
Det är snorhalt.. men körbart om man kör mjukt och med framförhållning.
En annan sak du bör tänka på med är vilket däck du har på. Vad har däcket för egenskaper i blött och kallt före..
Tex Pilot power har 100% silicablandning. Detta gör att det däcket får riktigt bra våtfäste. Jmf med Dunlop 208RR Som har uselt våtgrepp..
Sen hur fungerar din framgaffel.. Kall olja i gaffeln har andra egenskaper en varm olja.. Sånna faktorer påverkas också av den yttre temperaturen..
Som du förstår så finns det många orsaker som kan ha bidragit..

SENSEI skrev:
2658883 Fästet är inte ok nu när tempen i backen är låg.
Det är snorhalt.. men körbart om man kör mjukt och med framförhållning.
En annan sak du bör tänka på med är vilket däck du har på. Vad har däcket för egenskaper i blött och kallt före..
Tex Pilot power har 100% silicablandning. Detta gör att det däcket får riktigt bra våtfäste. Jmf med Dunlop 208RR Som har uselt våtgrepp..
Sen hur fungerar din framgaffel.. Kall olja i gaffeln har andra egenskaper en varm olja.. Sånna faktorer påverkas också av den yttre temperaturen..
Som du förstår så finns det många orsaker som kan ha bidragit..

jag har ktm 660 orginaldäck fram. jag kan inte jämföra med något annat däck men jag har hört att dom ska va rätt pissiga.

jag måste ta och kolla vad jag har för däck på R1'an för jag låg och blåste i 160-200km/h med den i helgen som var och hade tänkt göra det denna helg också. kanske var farligare än jag trodde :va

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa