hur undvika omkullbromsning?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag drog min första vurpa med landsvägshoj igår. en bil vräkte sig ut framför. jag tryckte till på bromsen och smack så låg man där som en pannkaka och smakade asfalt.
jag tycker att jag är bra på att bromsa med hojen. jag brukar rätt ofta träna inbromsningar från hög fart i förebyggande syfte, men det känns inte som att det hjälper något när man väl hamnar i en situation där man måste bromsa väldigt fort. om det dyker upp en bil fem meter framför en hinner man inte dosera bromskraften utan man trycker bara till och då är det så jävla lätt att man låser. igår var asfalten blöt vilket gjorde att framhjulet låste direkt.

min fråga är hur man ska försöka undvika att bromsa omkull hojen i paniksituationer. klart man kan skaffa hoj med abs men jag vill inte ha en bmw.

väldigt ofta när man läser om mc-olyckor så har mcföraren bromsat omkull sig. jag såg tex en kille dö i en mcolycka för någon månad sedan. han bromsade omkull sig och small i bilen. om han inte hade bromsat omkull är jag rätt rejält säker på att han klarat sig(kanske helt utan skador).

jag har bara behövt "panikbromsa" några få gånger i stan när bilar gjort konstiga manövrar och jag har låst upp framhjulet helt eller delvis varje gång. känns inte så bra. kanske bör tillägga att det varit blöt asfalt vid alla tillfällen, men endå.

vad har ni för knep? eller bromsar ni omkull er också?

själv är jag just nu bara för jävla glad att jag bromsade omkull motarden(som klarade sig så gott som helt utan skador) och inte den nyinhandlade R1'an.

kör mer gruskörning.
då lär du dig använda bakbromsen mer, och den går att låsa på ett kontrolerat sätt då det är blött eller halt underlag.

var otroligt nära och sätta mig i en bil som gled ut precis framför mig igår, jag hade förkörsrätt, ligger i 50, och det var blöt kullersten. hade jag kört mer på frambromsen där hade jag antaglligen gått omkull och glidit rakt in i honom.

övning ger färdighet helt enkelt.

bmwjohan skrev:
2656862Intressant frågaQUOTE]

Har du provat motstyrning?
Om inte, sök info i ämnet, ty det är ganska intressant.

För övrigt tror jag att det är svårt att undvika en omkullbromsning i en "paniksituation" som du beskriver. Man vill ju bromsa så mycket som möjligt, gärna så mycket att man hinner väja före objektet man bromsar för.
Många gånger inser man kanske att det spelar ingen roll hur mycket jag bromsar, det kommer gör ont ändå.
Reflexmässigt kramar man hårdare och hårdare om bromsen ju närmre du/man kommer.

/Johan

En kompis kompis bromsade omkull sig och låg på sjukan hela förra sommaren. Det var då jag började fundera på ABS . . .

BMWJOHAN vill inte ha BMW ?! Hmm

Nåväl, finns ett gäng andra som har ABS t.ex. en hel drös av Kawasakis nya hojar, Honda VFR, Triumph Sprint mm. Inte direkt stelopererade någon av dem tror jag.

Med 5 meter kvar är det ingen idé att bromsa, oavsett hur mycket man tränar så funkar det inte. Då kan det vara undanmanöver som gäller om du ska ha en chans.

Överlag är fokuseringen på att bromsa för hinder lite överdriven nuförtiden i mitt tycke. Man koncentrerar sig så mycket på att bromsa att man helt tappar översikten och missar att det ofta räcker med ett kraftigt tryck i styret för att smita förbi = undanmanöver.

Själv bromsar jag väldigt sällan hårt i trafiksituationer, åker oftast runt istället om jag hinner reagera (vilket jag lyckats med såhär långt, ta i trä)

Träna på det ett tag också :tummenupp

Last edited:
Det faktum att det är December KAN nog påverka din inbromsning:rolleyes:

Jag tror de flesta bara kramar allt de kan i en nödsituation. De gånger jag har panikbromsat minns jag inget efteråt, precis som när jag åker fritt fall. Hjärnan stängs av.

bmwjohan skrev:
2656862 jag drog min första vurpa med landsvägshoj igår. en bil vräkte sig ut framför. jag tryckte till på bromsen och smack så låg man där som en pannkaka och smakade asfalt.
jag tycker att jag är bra på att bromsa med hojen. jag brukar rätt ofta träna inbromsningar från hög fart i förebyggande syfte, men det känns inte som att det hjälper något när man väl hamnar i en situation där man måste bromsa väldigt fort. om det dyker upp en bil fem meter framför en hinner man inte dosera bromskraften utan man trycker bara till och då är det så jävla lätt att man låser. igår var asfalten blöt vilket gjorde att framhjulet låste direkt.

min fråga är hur man ska försöka undvika att bromsa omkull hojen i paniksituationer. klart man kan skaffa hoj med abs men jag vill inte ha en bmw.

väldigt ofta när man läser om mc-olyckor så har mcföraren bromsat omkull sig. jag såg tex en kille dö i en mcolycka för någon månad sedan. han bromsade omkull sig och small i bilen. om han inte hade bromsat omkull är jag rätt rejält säker på att han klarat sig(kanske helt utan skador).

jag har bara behövt "panikbromsa" några få gånger i stan när bilar gjort konstiga manövrar och jag har låst upp framhjulet helt eller delvis varje gång. känns inte så bra. kanske bör tillägga att det varit blöt asfalt vid alla tillfällen, men endå.

vad har ni för knep? eller bromsar ni omkull er också?

själv är jag just nu bara för jävla glad att jag bromsade omkull motarden(som klarade sig så gott som helt utan skador) och inte den nyinhandlade R1'an.

anpassa hastighet efter sikt och risker... då klarar miss daisy bromsa...

Chronic skrev:
2656898Jag tror de flesta bara kramar allt de kan i en nödsituation. De gånger jag har panikbromsat minns jag inget efteråt, precis som när jag åker fritt fall. Hjärnan stängs av.

OT: Det är kroppens sätt att minska skräckupplevelsen och har antagligen avlats fram sedan stenåldern genom evolutionen. De individer vars hjärnor stängdes av under en skräckupplevelse vid exempelvis jakt, men överlevde, kunde fortsätta jaga. De individer vars hjärnor inte stängdes av, men överlevde, vågade antagligen aldrig mer gå ut och jaga föda utan satte sig troligen längst in i grottan och darrade som ett jefla kolli.

OnT: Undanmanöver > bromsning på decembervägar utan marginaler. Dessutom är garageparkering > decemberkörning om man inte bor i Skåne IMHO.

WebGringo skrev:
2656874 kör mer gruskörning.
då lär du dig använda bakbromsen mer, och den går att låsa på ett kontrolerat sätt då det är blött eller halt underlag.

var otroligt nära och sätta mig i en bil som gled ut precis framför mig igår, jag hade förkörsrätt, ligger i 50, och det var blöt kullersten. hade jag kört mer på frambromsen där hade jag antaglligen gått omkull och glidit rakt in i honom.

övning ger färdighet helt enkelt.

jag kör redan mycket grus. jag kör crossbana hur mycket som helst. när jag kör på asfalt skiter jag dock i att använda bakbromsen och kör bara med fram. får börja bromsa lite mer med båda.

Lantis skrev:
2656887 En kompis kompis bromsade omkull sig och låg på sjukan hela förra sommaren. Det var då jag började fundera på ABS . . .

BMWJOHAN vill inte ha BMW ?! Hmm

Nåväl, finns ett gäng andra som har ABS t.ex. en hel drös av Kawasakis nya hojar, Honda VFR, Triumph Sprint mm. Inte direkt stelopererade någon av dem tror jag.

bmwbilar :tummenupp
bmwhojar blääääääääääää!!!

finns det någon hoj som motsvarar R1 som har abs?

goba skrev:
2656917 anpassa hastighet efter sikt och risker... då klarar miss daisy bromsa...

när jag bromsade omkull mig nu så körde jag bara i 30 på 50-väg. kändes inte så fort. bilen körde bara rakt ut med en jävla fart från en sidogata.

Last edited:
Använd mera fantasi när du kör, betrakta alla bilar som om dom vore älgar, man kan inte lita på någon bilist att dom har sett dig eller ens att dom bryr sig i att stanna.

Använd din livliga fantasi bara :tungan

Träna "släpp"-reflexerna genom att låsa framhjulet med flit och därefter släppa.
Träna även på att försöka köra så långt som möjligt med låst framhjul så vänjer man sig och får inte samma panik när man väl råkar låsa upp. Vilket nog bara kan undvikas med ABS.

GSXR1100R skrev:
2656985 Använd mera fantasi när du kör, betrakta alla bilar som om dom vore älgar, man kan inte lita på någon bilist att dom har sett dig eller ens att dom bryr sig i att stanna.

Använd din livliga fantasi bara :tungan

jag tycker att jag tänker på det sättet. man måste ju dock ha lite begränsningar för annars kan man ju inte köra snabbare än 10km/h någonstans.

Finns inget enkelt recept förutom att sänka hastigheten. Håll inte 30, håll 10 km/h om du måste. Om inte det funkar, lär dig undanmanövrar bättre.

Two stroke man skrev:
2657010 Träna "släpp"-reflexerna genom att låsa framhjulet med flit och därefter släppa.
Träna även på att försöka köra så långt som möjligt med låst framhjul så vänjer man sig och får inte samma panik när man väl råkar låsa upp. Vilket nog bara kan undvikas med ABS.

när jag körde omkull nu så gick det på typ 0,3 sekunder från att jag satt på hojen och åkte tills att jag tryckte på bromsen och drog omkull direkt.
jag hade lite extra otur denna gång för jag befann mig på ett övergångsställe precis när jag bromsade. jag såg mitt svarta spår på ett av de vita markeringarna. jag tror att denna bidrog lite till att hojen gick omkull så jävla snabbt. jag kommer bara ihåg att jag såg bilen och sen låg jag ner. gick så jäkla snabbt.

jag ska dra ut ikväll och öva lite inbromsningar på blöt asfalt så kanske det kan gå bättre sen

Gör som jag.. För länge sen på 80-talet när jag var helt färsk så bromsade jag omkull i ett potthål i ca 90. Jag minns än idag hur jävla ont jag hade i 14 dar efteråt. Sen brukar jag titta på min högra tumme, så minns jag alltihop igen. Det var första och enda gången jag bromsat omkull, trots en del paniksituationer.

Annars är det väl bara att göra som andra säger, träning och mer träning. I mitt fall har det kommit automatiskt under alla år jag kört. Jag gillar också att köra grusväg, och gärna med tunga landsvägshojar. Jag försöker att använda frambromsen så mycket jag törs vid dom tillfällena (fast bara rakt fram naturligtvis), då lär man sig att dosera bromsen rätt, till slut sitter det i ryggmärgen.

bmwjohan skrev:
2657024 när jag körde omkull nu så gick det på typ 0,3 sekunder från att jag satt på hojen och åkte tills att jag tryckte på bromsen och drog omkull direkt.
jag hade lite extra otur denna gång för jag befann mig på ett övergångsställe precis när jag bromsade. jag såg mitt svarta spår på ett av de vita markeringarna. jag tror att denna bidrog lite till att hojen gick omkull så jävla snabbt. jag kommer bara ihåg att jag såg bilen och sen låg jag ner. gick så jäkla snabbt.

jag ska dra ut ikväll och öva lite inbromsningar på blöt asfalt så kanske det kan gå bättre sen

Har du bromsat på de vita spåren och framhjulet inte varit rakt så är det inte mycket att lära sig än att inte (i mån det går) köra hojen över dem.

Gör det gärna till en vana att i vått och torrt undvika att köra över dem och brunnar i onödan.

Ska du träna bromsning så ha gärna med en polare (eller ännu hellre två) med mobilerna i fickorna. Det kan göra ont... tro mig... :näsblod

Tänk på hur du agerar som förare när du bromsar.
På vilket sätt håller du i dig i motorcykeln?
Raka stela armar.. Håller mot i styret?
Om du gör på det sättet vad händer då när hjulet låser sig?
För att du i det läge inte ska trycka iväg styret åt något håll så måste du då hålla mot lika mycket i båda styrhalvorna/armarna. Tror du det är möjligt i alla situationer?

Korrekt inbromsning ska genomföras med lätt böjda avslappnade armar. Ingen tyngd ner i styret. Spänn upp rygg, och knip i tanken. Spänn överkropp, Lår,, vader. Utnyttja fotpinnar mm för att hålla imot. Men var AVSLAPPNAD i armarna. DVS den kraft du trycks framåt med ska du inte fortplanta ner i framgaffeln och framhjulet. Den komponentrna har nog med jobb iaf utna att de ska frestas på mer.. Ner med krafterna lågt i mc'n ner i ramen så att säga.,Låser du framhjulet i det läget så kommer hojen inte att droppa ikull på en gång.
Rekomenderar sporthojskurserna. Där får du en instruktör som kan visa hur du skall jobba på hojjen..

Det ska inte behöva hända! Med den erfarenhet av hojar du verkar ha så borde du också klara av att häva såna situationer. Men det är klart, i vissa fall är det kört, men 99.9% av fallen går och styra upp när man låser framhjulet. Att gå omkull pga låst framhjul är rookievurpan nr1!

Glöm inte blicken. Med blicken långt fram klarar man ganska bra sträcka med låst framhjul. Paniktittar man nära så är det lättare att gå omkull.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back