Hur tyder man däckdatum?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
På mitt framdäck står det 1900
och på bakdäcket 0203. Är det veckonr först och år sedan, alltså 1900 blir år 2000 v.19? Det låter inte som en höjdare att ha ett framdäck från maj 2000, eller?
/Thelinski

och på bakdäcket 0203. Är det veckonr först och år sedan, alltså 1900 blir år 2000 v.19? Det låter inte som en höjdare att ha ett framdäck från maj 2000, eller?
/Thelinski

Japp det stämmer, står oftast i en oval cirkel det där. Att däcket är från 2000 spelar inte så stor roll, kolla bara så det inte är torrt eller sprucket nånstans! Om inte, ut o gassa!

/Thelinski

Du ska ju inte käka skiten:tungan Bara att söööra med siiiten, or burn the rubber up..
Skämt åsido, tror det är av underordnad betydelse BEROENDE på hur det förvarats!! Min far hade 10 år gamla customdäck på sin hoj när han köpte den(kärringfan hade inte lyckats med konststycket att slipa ner däcken från att hoj och däck var nya, på 10 år och 1100 mil det är ju svårt faktiskt om man tänker efter om man tar hojen till stan för att käka glass och inte köra över 70 knyck med den hua det var ju otäckt ju sa tanten.....)De var som bakelitpuckar, men även utsatta för sol vind och vatten under 10 års tid....så även om det var "mönster" kvar så hade de tappat mycket körmässigt så de hamnade på tippen.

Last edited:
Däck

Det beror på vad det är för däck och va de är ämnade för, ex touring eller bankörning osv.
Generellt sett ska däcken inte vara mer än 3 år gamla om det är högprestandadäck, tex slicks, men annars är det nog ingen fara sålänge de har förvarats i rumstemperatur och inte i direkt solljus (ultraviolett) och det skyddande höljet sitter kvar.
Som sagts, kolla så att däcken är i bra skick. Är du osäker kan du alltid dra ett mail till tillverkaren och fråga. De brukar vara mycket hjälpsamma. Dessutom finns det nog ingen som kan mer om just dina däck än tillverkaren själv!

Mvh

Tack för era svar, däcken som sitter på är Michelin Pilot Road, och eftersom mitt bakdäck ändå måste bytas (slitet), så tar jag och slänger på nya Pilot Power både fram och bak. Så vet man att det är bra.
/Thelinski

Du är helt rätt på det Marcus, när jag kollade närmre på framdäcket så var det precis som du säger ett Macadam! Rätt ska va rätt!
/Thelinski

Fanns ens Michelin Pilot Road som däckmodell år 2000??:va
Hette inte de Macadam då eller nåt sånt?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman