Hur "tvätta" hjälmen INUTI?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp.

Har en Z-one som luktar illa. Brukar normalt inte svettas i den så jag har kört utan hjälmhuva. Det har fungerat bra fram till förra helgen när jag tog ut min stackars hjälm i skogen på endurokörning. Då svettades jag ;)Speciellt "pannkudden" blev riktigt slaskig.

Nu stinker hjälmen som sagt.
Såg att kindkuddarna gick att pilla bort så jag trodde man kunde slita ur hela inredningen och handtvätta, men icke!

Hur ska jag göra får att få den att lukta gott igen?
Att hänga en wunderbaum på insidan av visiret är inte ett alternativ.

Starstriker skrev:
Hepp.

Har en Z-one som luktar illa. Brukar normalt inte svettas i den så jag har kört utan hjälmhuva. Det har fungerat bra fram till förra helgen när jag tog ut min stackars hjälm i skogen på endurokörning. Då svettades jag ;)Speciellt "pannkudden" blev riktigt slaskig.

Såg att kindkuddarna gick att pilla bort så jag trodde man kunde slita ur hela inredningen och handtvätta, men icke!

Det ska väl gå att använda sig av kroppstemp på vatten och vanligt schampo? Får skölja mkt. Läst det här innan, och förmodar att det inte var för att luras. Du borde hitta tråden tycker jag. Ngn som vet om det funkar att "duscha" den så? :confused:

Starstriker skrev:
Hepp.

Ditt favorit schampo......löddra in den ordentligt och spola rent med duschen...tar en vecka för den att torka. Balsam är överkurs
:D

Jag kör min i badkaret med varmt vatten och något schampo.
Jobba in vattnet, krama ur, upprepa och skölj sedan med duschen.
Låt den stå på badkarskanten och rinna av ett tag, sedan trycker du in en handduk så är den torr ganska fort.

Min Arai kan tvättas i badkaret....

Eller ja, det är iaf en kran som visar att man kan hälla vatten i skiten. Se bifogad bild.

Hur det är med Shohej vetefan iofs, men det borde la funka likadant?

Last edited:
Min går de att plocka ur allt på..

Använd bara tvål/schampo och vatten, torka så gott de går med en handduk sen

Såg att det fanns några trådar om hjälmtvätt redan. Men men, antar att ämnet är aktuellt för flera nu såhär i slutet av säsongen.

Som det är nu skulle jag aldrig ta på mig hjälmen med visiret nedfällt ;)

Ok. Hittills har vi tre alternativ:

1. Riv ur inredningen och tvätta (om det går)
2. Köp dyr hjälmspray som funkar "sådär"
3. Fyll hjämen med vatten/diskmedel/shampo och rör runt med diskborste och låt torka.

För mig lutar det åt det tredje alternativet. Förhoppningsvis är den torr till på lördag när jag ska ha den igen....

Starstriker skrev:
Hepp.

Guldtvätt på Statoil med öppet visir?

Nähä...

Starstriker skrev:
Hepp.

Hmm.. Kör den i tvättmaskinen (om plats finnes).. Den blir ren och du får en "häftig" race-look på lacken!!??

Men frågan är befogad, jag har samma problem..

Klädseltvätt som man har till bilen!!Bara att ducha å skiten kryper ut med skumet som blir , sen bara att torka inget vatten!!

Var det inte nån här på forumet som behövde affärsidéer för att starta eget företag?

Här har du en: Hjälmrekond.

Jag skulle lätt betala.... Hmm. 500.- för att få hjälmen som ny igen.

"Its a dirty business and someone has to do it" :hihi

Lägg den i frysen. Alla bakterierna dör och den slutar lukta illa.
Annars funkar ju högtryckstvätten bra

Kärcher Steam Cleaners - www.karcher.com - fick en sån i födselsdags present - ängade på i min gamla stink-hjälm - och nu luktar den inte längra :tummenupp

Så även mitt gamla skinn ställ (cirkus..)

Starstriker skrev:
Hepp.

How do I clean the helmet properly?
Inside:
All our interiors are washable! If you own a helmet with a detachable interior, just remove it and wash it in lukewarm water. Please use a mild soap. If your helmet is not equipped with a detachable interior, please put the whole helmet into lukewarm water. After washing, the helmet must dry without the use of any drying tools like hairdryers, etc. In a warm and dry environment the drying time should take at least 48 hours. But again, PLEASE DO NOT USE ANY DRYING TOOLS as they may damage the inner liner of your helmet.

Outside:
Please clean the outside of your helmet with water and a mild soap.
As Shoei helmets are painted, it is also possible to use car polish to keep the paint in a good condition.
Please do not use cleaning sprays or liquid window cleaner as they may damage the polycarbonate parts of the ventilation or your shield.

Shield:
It is very important not to use any cleaning sprays or liquid window cleaner on your shield. Please clean your shield only with lukewarm water and a mild soap.

Tip: Put a wet towel on your shield, leave it there for some minutes and insects can be removed easily.

Eller så följer du länken: http://www.shoei-europe.com/en/faq.php#f

// Nicklas

Starstriker skrev:
Hepp.

jag körde cross på en myr och fick in mycket skit i den och den luktade iiiiinte bra efteråt. gick knapp att ha på den. och eftersom jag var tvungen att slänga den eller tvätta den då den inte gick att använda när den luktade surgammal myr. så hällde jag vanligt tvättmedel i den och sedan fyllde jag hjälmen med vatten och gjorde detta ett par ggr och tryckte med fingrarna på fodret på insidan.
hjälmen blev som ny efteråt :tummenupp

Nickl@s skrev:
How do I clean the helmet properly?
Inside:
All our interiors are washable! If you own a helmet with a detachable interior, just remove it and wash it in lukewarm water. Please use a mild soap. If your helmet is not equipped with a detachable interior, please put the whole helmet into lukewarm water. After washing, the helmet must dry without the use of any drying tools like hairdryers, etc. In a warm and dry environment the drying time should take at least 48 hours. But again, PLEASE DO NOT USE ANY DRYING TOOLS as they may damage the inner liner of your helmet.

Outside:
Please clean the outside of your helmet with water and a mild soap.
As Shoei helmets are painted, it is also possible to use car polish to keep the paint in a good condition.
Please do not use cleaning sprays or liquid window cleaner as they may damage the polycarbonate parts of the ventilation or your shield.

Shield:
It is very important not to use any cleaning sprays or liquid window cleaner on your shield. Please clean your shield only with lukewarm water and a mild soap.

Tip: Put a wet towel on your shield, leave it there for some minutes and insects can be removed easily.

Eller så följer du länken: http://www.shoei-europe.com/en/faq.php#f

// Nicklas

känns lite skumt å doppa hela hjälmen i vatten :va
skulle man ha tvål i vattnet när man doppade hela hjälmen

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back