Hur tvätta en gammalbil REN utan att den blir BLANK

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Låter kanske skit konstigt men jag har köpt mig en 145a som crossfraktare (primärt iaf)

Eftersom den är i bästa hårdrocks skick (våldssänkt, svarta splitfälgar med polerade fälgbaner tonade rutor mattblå orginallack, en skärm täckt med ytrost) Så är det jävligt viktigt att den är ren och fräcsh för att inte se ut som en äcklig raggarprom/epa

Så hur får jag lacken riktigt ren utan att få den blank.

Vet att det hör hemma på ett bilforum men visa mig ett där folk förstår sig på skillnaden mellan cool patina och sunkigt..

Edit: Ska ut å handla nu lägger upp en bild på den så ni förstår vad jag mennar när jag kommer hem igen.

Bifogat

• 20100927111.jpg
    20100927111.jpg
    180.8 KB · Visningar: 196
  • 20100927109.jpg
    20100927109.jpg
    223.5 KB · Visningar: 227
Last edited:
Använd Scotch Brite istället för svamp, ljummet vatten och yes, så är du hemma.

BlobServlet

Använd Scotch Brite istället för svamp, ljummet vatten och yes, så är du hemma.

BlobServlet
scoots brite känns lagom lockande faktiskt repar inte det SATAN? Och yes torkar väll ut lacken så den kritar ännu mer? Kan ha helt fel men det e vad jag fått lära mig.

Vill inte göra lacken värre vill bevara den exakt som den är men få bort kritningarna och smutsen i den.

Glöm nu inte det viktigaste:
De e ju fan det jag försöker tvätta bort :mad:

Tvätta med vad som helst, det bilschampoo som polerar upp en sliten lack är inte uppfunnet än.
Redan testat med schampo, hjälpte inte heller. Behöver nån sorts cleaner men körde meguiars cleaner på polarns golf och den gick från rosa till röd igen! As bra på den men på min tror jag det bara skulle se dumt ut med blank lack..

Last edited:
Klorin kanske eller sån där vim cream det är ju lite slipfunktion i:va

Tackar!

Tur att det är en 68a då så jag slipper det :FU

YES diskmedel. Det tar bort vax och andra ytbehandlingar men att det skulle "sabba" färgen är nog inte helt sant.

Däremot blir lacken ännu lättare mjölkig/oxiderad efteråt eftersom allt fett är borta :P

YES diskmedel. Det tar bort vax och andra ytbehandlingar men att det skulle "sabba" färgen är nog inte helt sant.

Däremot blir lacken ännu lättare mjölkig/oxiderad efteråt eftersom allt fett är borta :P
Okej så va det! Samma praktiska resultat :D

Hmm hur skyddar man den sen då?

Funderar på att slippa ner och klarlacka men det blir ivår isf.

Är det så att du vill ha den matt men få bort kritningarna så måste du bearbeta lacken på något sätt.
Scotch-duk som är finkornig repar inte i det här sammanhanget utan lämnar bara en matt slät yta, för att sedan skydda ytan använder du ett vax utan polermedel.
När man ska polera upp en lack till tokfinnish så börjar man alltid med mycket fint slippapper typ 2000 och ytan som blir efter det gissar jag är nog exakt vad du söker.

Är det så att du vill ha den matt men få bort kritningarna så måste du bearbeta lacken på något sätt.
Scotch-duk som är finkornig repar inte i det här sammanhanget utan lämnar bara en matt slät yta, för att sedan skydda ytan använder du ett vax utan polermedel.
När man ska polera upp en lack till tokfinnish så börjar man alltid med mycket fint slippapper typ 2000 och ytan som blir efter det gissar jag är nog exakt vad du söker.
Mm precis den ytan jag e efter.

Viste inte att det fanns vax utan polermedel :skämmas

Tack för tipset ska testas!

Om du ska vaxa den matta ytan (även om det är ett vax utan polérmedel) så prova på nå't undanskymt område först. Jag hade samma tanke ang. lacken på min A Ford och provade att vaxa en yta. Det kändes mest flottigt och flammigt (men iofs inte direkt blankt).

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park