Hur tvälltar man skinnställ?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Ringde till en kemtvätt nyss och fick ett pris på 2000kr för att tvätta det.
Går det inte att vända det vända det ut och in och skumtvätta det?

käns inte fräscht att ta fram det till sommaren då det vart ganska svettigt i det i somras.

norrlansguld skrev:
Ringde till en kemtvätt nyss och fick ett pris på 2000kr för att tvätta det.
Går det inte att vända det vända det ut och in och skumtvätta det?

käns inte fräscht att ta fram det till sommaren då det vart ganska svettigt i det i somras.

Hallå,

Jag har i min "ungdom" lämnat ett skinnställ till en kemtvätt för att de sedan skickade det till ett speciellt ställe som "tvättar" skinnställ.

Min erfarenhet av den tvätten var inte över sig måste jag tyvärr säga. Det blev inte speciellt rent, kändes "torrt" efter och på den tiden kostade det 650 kr, vilket väl säkert är 6-7 år sedan.

Tycker inte du ska lämna iväg det för 2000 kr, låter inte prisvärt, risk att du blir besviken tror jag.

Vad det gäller den utvändiga rengöringen är det klart att föredra mild tvål och ljummet vatten på flugor och så, sedan någon bra smörja att fetta in det med.

Bästa sättet att göra det på är att lura på det på någon polare, och sedan göra behandlingen, enklare att trycka och masera med en svamp då. Absolut bäst är ju att sätta på stället på en trevlig dam.....

Sumeringsvis kan jag säga att tvätten på kemtvätten, var inte många nyanser ifrån att kasta det i en vanlig kraftig tvättmaskin i 30 grader, vilket jag givetvis INTE kan rekommendera dig att göra, men jag har gjort det, då kanske du fattar det förväntade resultatet..

Lycka till

Carlsson

kolla vad en affär som renoverar typ skinnsoffor tar för det... troligen dyrt även där, men värt ett försök! ett sånt ställe gjorde iaf vår sunkiga soffa som ny!!

annars finns det väl skinvårds kitt på typ Biltema för kanske en 200spänn ;)

kajlyl skrev:
kolla vad en affär som renoverar typ skinnsoffor tar för det... troligen dyrt även där, men värt ett försök! ett sånt ställe gjorde iaf vår sunkiga soffa som ny!!

annars finns det väl skinvårds kitt på typ Biltema för kanske en 200spänn ;)

Du tror inte det kan bli lite kladdigt att använda skinnvårdsprodukter på fodret i skinnstället? :7peta
:rofl

Köp rengöringsskum som är till för tygsoffor och likn till fodret. Spruta på och borsta bort.

Man ska va skitig! Blir lukten för påtaglig så är det bara att hälla på lite 95 oktan så konverteras lukten till att bli aningens mer "racing". Fast om du verkligen måste så lämna det till kemtvätt, 2000 kr är visserligen mycket men dom gör nog ett bra jobb. Visserligen beror det ju på om stället är gammalt. Kostar det så mycket kanske det kan vara dags att köpa ett nytt istället?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park