Hur tusan kör folk om egentligen!?

Intense

Medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har under de senaste åren mestadels kört grus, har nu köpt en väghoj och har efter endast en dags riktig åkning söder om Stockholm förundrats över hur fan folk kör.. Det går alldeles utmärkt att köra lite sportigt för mig på t.ex. bulten och däromkring men de omkörningar som folk gör är ju som att de är på en racingbana utan mötande med fri sikt.

Det är ju inte bara undantagsfall utan det är ju hela tiden, backe och sväng med krön med typ 5m sikt inga problem det är bara att gasa. Det är ett under för mig att inte fler omkommer med den inställningen, själv ligger jag kvar bakom tills det finns fri sikt och man kan köra om någon utan att riskera att fronta med någon. Tror folk automatiskt att bara för man har 180 häst att man kan gasa sig ur precis allting? Jag blir lite rädd att man själv möter förare av denna typ vilken dag som helst.. Kan inte folk bara softa ner lite och inte köra om på de mest idiotiska ställena hela tiden, snällaaa!

Medveten om att den här typen av trådar förekommer och jag kanske bara hade otur igår men jag blir ju lite skraj att även om man själv försöker ta det lugnt kanske råkar ut för någon annans dumhet ändå..

Last edited:
Prova att åka bil på bulten.. du kommer önska att du satt i en pansarvagn när du möter en del hojar.. :gnissla

Jag tror att det är en kombination av bristande impulskontroll, grupptryck och naivitet.

Med en modern sporthoj så får man nästan anstränga sig för att det inte ska gå rejält fort, dom är dessutom hyggligt lättkörda, så även med mer tur än skicklighet kan man hålla bra tempo. Det tråkiga är ju när Lennart, 53år, klipper om dom på innern med sin touringbeemer :hihi

Ingen vill verka feg, eller framstå som en sämre förare, så att slå av finns ju inte, man måste prestera och visa att man själv minsann vågar och kan köra skitfort. Att omgivningen mest ser dom som löjliga och antagligen mest bara försöker kompensera för vissa fysiska tillkortakommanden tänker dom inte på.

Jag fick lära mig sannolikhetsinlärning när jag tog kortet, att man tror att olyckor aldrig händer för att dom händer så sällan. Få kan/vill nog tänka sig att en skön hojtur i MotoGP-tempo med polarna kan sluta i att alla inte kommer hem, men taggar man ner liiite så öker faktiskt chanserna rejält. Visserligen är det ju aldrig någonsin deras fel när det skiter sig, det var grus, en bil körde bara 80 på 70-väg, vägen svängde osv, men egentligen spelar det ingen roll när någon har kört över sin förmåga och kanske aldrig kan göra det igen.

Ett dammande tråkigt, mycket PK, svar, men jag tror att det är så det ser ut.

Dessa hojförare som kör om i backkrön och skymda kurvor utan sikt har alltid ett bäst före datum.Det är bara att hoppas att ingen annan oskyldig behöver följa med på den resan.Fick skjuts av fjällan för någon dag sedan på hojen och vid ett parti med regnvåt väg i ett samhälle efter att precis har rullat ut från ett stop vid en parrkeringsficka hör vi ett djävla vrål komma bakifrån.

Naturligtvis skulle plantan om Blackbirden på sin hoj för att visa hur stor penis han hade (som fjällan efteråt uttryckte det) men fick ett kraftigt kast på bakhjulet uppe på ett av de vita mittstrecken och var när att gå omkull med en t-shirt och en extra hjälm dinglandes över vänster arm.Han försvan sedan trots 50 km/h med spärrlinjer i säkert 110 km/h.Som sagt, de gallrar ofta bort sig själv med tiden.Möjligt att det hela beror på dålig sjävbevarelsedrift

Tycker själv om att köra rent för fort där det passar och har fått lida för det lagligt ett par gånger pga min framfart men aldrig någonsin har jag genomfört rena kamikaze körningar utan fri sikt mm.Möjligt att jag fortfarande lever just därför när så många andra uppenbart inte gör det längre. :fakta :crash

Last edited:
Ibland går det helt enkelt lite snabbare än vad man tänkt sig, det blir fort så på hoj :kär

...

Visserligen är det ju aldrig någonsin deras fel när det skiter sig, det var grus, en bil körde bara 80 på 70-väg, vägen svängde osv, men egentligen spelar det ingen roll när någon har kört över sin förmåga och kanske aldrig kan göra det igen.

...

Det där stämmer inte. Det är alltid fotografens fel. :7peta

Jag ska hälsa från Lennart att ni ska passa er för att snacka skit om honom. Han är maffia..

Ibland går det helt enkelt lite snabbare än vad man tänkt sig, det blir fort så på hoj :kär

En person som faktiskt tänker efter och svarar! du borde fan få medalj som säger som det är, kör man hoj kan man lätt försvinna bort i farterna, bara för att det är markerat 70 så går det ju faktiskt att hålla mer än 110 på dom flesta.

Sedan att folk kör om på dåliga ställen kan vara missbedömningar eller att man inte bryr sig, jag trodde en kurva slutade tidigare än vad den gjorde för en vecka sen, möter en suv och båda panikbromsar, precis efter det kommer jag ut ur kurvan och polaren som låg bakom drar på gasen och kör om mig och bilen framför, han får också möte men hinner in, i nästa kurva ligger hojen och han i diket :huvet , han fick möte och svängde in i sin fil men kunde inte komma in i kurvan igen utan fortsatte en 10 meter i diket, in i en telefonstolpe, sen flyger han in i två stolpar till ett elstängsel. Kan säga att han inte var hel i kroppen och det honom en 20 minuter att dö i diket.

Nu kör jag inte om i närheten av kurvor, långa fina rakor tar jag men är det en kurva framför så ligger jag hellre kvar bakom bilen.

"Den som är utan synd , kastar första stenen ..."

ALLA har väl gjort dåliga omkörningar , -eller ?

Ähh, nu spårade det väl ändå ur lite. Klart folk (även jag) har gjort dåliga omkörningar men de jag menar är de mer notoriskt urusla omkörarna som gärna vill att det ska vara deras racingbana och alla som är ute och kör bil i normal hastighet är ivägen.. De tycks köra om precis var som helst oavsett om det är väldigt olämpligt eller en raksträcka.

Håller med, ibland gör folk inklusive mig själv dumheter!! Helt sant. Värsta man vet är när man får köra ner i vägkanten p.ga. att någon idiot håller på att köra in i en.... Men ska säga att här i kosovo (semester) så blir man mörkrädd av hur folk kör..... tänk er den värsta/sämsta/mest idiotiska omkörningen ni sett och gångra den med 10!! Där har ni hur dom kör här nere, hela tiden....har under bara 4 dagar vart nära att bevittna ett flertal front-front krascher i hög fart... hoppas man överlever semestern:näsblod.. vi ska nog vara glada att idiotin inte är lika hög i sverige! Och vara glada för våra vägar, dom kanske inte alltid är bäst men man ska vara glad att dom inte är som här nere haha..

. Men ska säga att här i kosovo (semester) så blir man mörkrädd av hur folk kör.....

Och du var tvungen att semestra just i Kosovo:confused: Du kunde ju ha åkt till Ryssland eller nåt annat trafiksäkert land :hej :hej

För övrigt håller jag med TS.

Ja det är ju inte idealt och jag gör inte sånt, men å andra sidan får man lätt plats mellan 2 lastbilar på en vanlig 80-väg, så länge inte man grips av panik vill säga.

cJtr1Cu.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...