Hur toppa sin kondition? -säg om ett par veckor....

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Säg att man ska springa en sträcka på personbästa om 4 veckor, 2 km ...hur ska man ladda upp? Just nu springer jag 5 pass i veckan, 5 x 2 km. Thats it, pallar ingen intervallträning eller uppförsbackar, men det är kanske det man borde satsa på?

Springer inte spec fortare längre...samt orkar sällan värma upp :( om jag springer lätt som uppvärmning, så känns det som att jag orkar springa mindre sen. Idag gick jag till motionsspåret, innan har jag tagit bilen dit (500 meter) - kändes som lite uppvärmning iaf :tummenupp

Slutat dricka öl iaf :gnissla ...samt trappat ner på snus. Vad kan man mer göra? För att optimera formen?

I värsta fall, Effedrin + koffein + aspirin -men jag vet inte om jag vågar det. Har ju en del effedrin hemma, men aldrig använt skiten, förutom på gymmet en gång, slutade med lite hjärtklappning, men luftvägarna kändes helt fria och man pallade en hel del mer...

:gnissla :rolleyes:

har dom dopingkontroll på polishögskolan ? :va :confused:

IronMike skrev:
2527698:gnissla :rolleyes:
har dom dopingkontroll på polishögskolan ? :va :confused:

It´s all in your head, tror du att du kan springa 1 mil på 10 minuter så kanske du klarar det på 20, tror du att du dör av att gå samma sträcka så bryter du benet 50 från målet.
Lite luddig metafor kanske :näsblod
Jag känner en som blir färdig polis nu i höst, han ljuger, hittar på & snackar skit. Du har stora chanser :tungan :gnissla

stoffer skrev:
2527767 Du borde inte noja över fystesten, de är rena barnleken vad jag har hört.
Nej visst, kravgränserna är inte sådär värst svåra (ändå kuggar lite mer än 50%), jag vill dock skrälla med en duktigt bra tid så man har bra marginaler.

Jag sprang på 9,30 tokbakis i söndags utan att ha käkat på ett dygn (9,30 är kravgränsen för män på 2 km). MEN jag vill ha bra marginal, för enl "insider-info" så sållas folk hejvilt, och ju bättre resultat desto mer förtur får man att komma in på sitt första val.

Jag vill inte hamna i växjö eller umeå, de kan dom glömma..... :huvet

5 gånger i veckan låter väldigt mycket, hur "tufft" tränar du? :va Hade hellre satsat på att träna 2 eller kanske 3 gånger fast riktigt intensiv träning :tummenupp

mini-knutten skrev:
2527791 5 gånger i veckan låter väldigt mycket, hur "tufft" tränar du? :va Hade hellre satsat på att träna 2 eller kanske 3 gånger fast riktigt intensiv träning :tummenupp
5 pass ...ett pass brukar vara löpning 2 km, stretchning, sen lite intervallsträning några minuter springa fullt. Sen strecha igen. Brukar kanske ta 30 min tot, inkl 500 meter promenad till motionsspåret. Dvs inte värst hårt...iofs springer jag 2 km varje gång, så hårt jag kan.

Nu är det ju inte ett bra tips för att öka din kondis snabbt, men satsa mer på lite längre distanser och lägre puls för att långsamt öka din kondis. Springa fort och kort gör inte så mycket för syreupptagningsförmågan.

vet inte riktigt kraven där men 2 km är lite väl kort att springa, spring minst 4 km när du tränar så klarar du nog det galant, kroppen van springa dubbelt när du är klar efter 2 km, minst 25 minuter sammanhängande träning, en maratonguru eller nåt sa till mig att minst 7 km ska man springa för att det ska bli bra träning...

KGK skrev:
2527866 vet inte riktigt kraven där men 2 km är lite väl kort att springa, spring minst 4 km när du tränar så klarar du nog det galant, kroppen van springa dubbelt när du är klar efter 2 km, minst 25 minuter sammanhängande träning, en maratonguru eller nåt sa till mig att minst 7 km ska man springa för att det ska bli bra träning...
:D 7 km :näsblod de skulle jag aldrig palla, 3-4 km, sen ramlar jag ihop hur långsamt jag än springer. jag är för tung än så länge, är mer byggd som michael johnson än halei gebreseilasche eller hur han nu heter

2 km börjar jag dock kunna springa fort. springer som det är nu, bara 2 km, men för varje gång går det fortare och fortare. Behöver ju inte springa längre. Men man kanske skulle testa att springa längre :rolleyes:

Gjorde fystesterna i våras och övertränade inte direkt inför dessa. Jag stack upp till elljusspåret ett par ggr i veckan och kollade hur jag låg till i tid. Sprang jag 2km en bit under 9.30 i kuperad terräng så kände jag att det inte skulle bli alltför toksvårt att sätta en bra tid på platt bana.

Det gick f.ö. bra på fystestet. :tummenupp

IronMike skrev:
2527890 jag är för tung än så länge, är mer byggd som michael johnson än halei gebreseilasche eller hur han nu heter

Michael Jackson menar du?

Biturbo skrev:
2527895 Å i ärlighetens namn är du inte speciellt snygg heller!

Sant, men tyckte inte det hade så mycket med det här att glra...

Last edited:
Hinkas skrev:
2527912 Michael Jackson menar du?

...

:rofl

Den var inte snäll.

Och micke, att du inte orkar springa mer än 4 km tror jag inte beror på att du är välbyggd eller vad du menade, utan på att du har dålig kondis. :fakta

IronMike skrev:
2527890 Men man kanske skulle testa att springa längre :rolleyes:

är man inte tränad innan så är det bra att succesivt öka längd och snabbhet, hjärta behöver väl få träna i rätt takt, längre sträcka men lite långsammare ger nog bättre effekt, träna sista gången typ 2-3 dagar innan testet.

finns nog mer vetenskapligt kring det där men det räcker nog för att klara testen

Last edited:
Har inte läst alla inlägg, men mitt tips är att spring o håll igång i 30min minst. 3ggr/vecka. Kör intervallträning.

2km är inte speciellt långt...går på ren vilja...gött att spy ordentligt efteråt. Lycka till...som en tidigare talare nämnde...it´s all in your head.

//KaliZ

IronMike skrev:
2527784 Nej visst, kravgränserna är inte sådär värst svåra (ändå kuggar lite mer än 50%), jag vill dock skrälla med en duktigt bra tid så man har bra marginaler.

Jag sprang på 9,30 tokbakis i söndags utan att ha käkat på ett dygn (9,30 är kravgränsen för män på 2 km). MEN jag vill ha bra marginal, för enl "insider-info" så sållas folk hejvilt, och ju bättre resultat desto mer förtur får man att komma in på sitt första val.

Jag vill inte hamna i växjö eller umeå, de kan dom glömma..... :huvet

Vad äre för fel på växjö nudå :)

Ok. Du har inte så lång tid på dig, men du kan nog förbättra dig en del.

Först väljer du om du ska satsa lite den kommande månaden, eller om du ska slappa. Väljer du alternativ "slappa" så slutar du läsa nu. Väljer du att lägga på en rem och få en bra tid ska du göra som följer.

Tre-fyra pass/vecka.

Ett pass med 10 min uppvärmning i lugnt tempo. Luugnt.... Lufsa i värsta fall. Sedan kör du 45/90 (45 sek snabbt, men inte 100% 90 sek lufsa) intervaller x 7. Sedan 5-10 min lufsande för att få ur mjölksyran ur benen.

Vilodag

Ett pass löper du 5 km i det tempo som du orkar.

Vilodag

Tredje passet kör du 10 min lufsning som uppvärmning 2 km så snabbt som möjligt på tid, avsluta med 5-10 min lufsning.

Två vilodagar

Får du tid/lust/ork så släng in ett lugnt 5 km pass uppepå allt. Dock så ska du känna dig för noga så att du inte skadar dig eftersom du är i halvkasst skick samt att du skriver att du är tung.

Inget av passen blir mer än 30 minuter med uppvärmning och nedjoggning!

Att du inte orkar löpa mer än tre fyra km tror jag inte på. Du klarar det om du verkligen tar det lugnt! Kan kännas lite löjligt att springa så långsamt, men skit i det.

Missa nu för bövelen inte att värma upp, och jogga ner, så att du inte skadar dig.

Det ska gå!

Edit: Snusen och bärsen är inte det värsta nu. Inte blir du gladare av preparat heller. Drick inte dagarna innan dagen D bara. Ska även tillägga att sju dagar innan tävling ska du inte ta ut dig hårt. Se också till att du har två-tre dagar utan träning innan provet.

Edit2: Det här med stretching vette faan alltså. Det finns tom. två olika skolor om det inom sjukgymnasterna. Jag gör det aldrig.

Last edited:
IronMike skrev:
2527698
har dom dopingkontroll på polishöcgskolan ? :va :confused:

Låter lovande. Du mässar om alla dina fortkörningar, hur du hatar trafikpolisen, hur du ALDRIG kommer ta någon för fortkörning.

Du spyr konstant galla över invandrare, zigenare och homosexuella.

Du berättar om hur du beundrar hitler.

Nu berättar du hur du är beredd att ta olagliga preparat för att klara testerna.

Låter skitbra. du blir nog en höjdarpolis! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...