Hur tolkar ni denna insändare?

Bråkis skrev:
2152383 Jag tycker den var klockren. Skönt med ironi och fatalism. Mer sånt.
Absolut bra!
Det kanske är ngn anställd på en akutmottagning som tröttna på att lappa ihop självförvållat, bokstavligen, trasiga människor.
Resurser som kan användas till annat..
Men det är kanske roligare att dra ivag i 200+ och hoppas att alla runtomkring i trafiken förväntar sig en plastmissil i dubbel tillåten fart.. :rolleyes:

Ja det är väl därför som han inte kommit upp i mer än 164km/h..
han hinner inte klocka oss som ligger runt 200... :-)

Bra insändare, man ser dessutom snabbt vem i tråden som är för ung för att tillhöra den ironiska generationen :)

boxyzone skrev:
2152486 Visst har han en liten poäng .. men hur vet han vilken hastighet folk håller där..?

Själv ska jag ringa och frågan honom..
ni hittar honom här om ni oxo har frågor.

http://www.hitta.se/ViewDetailsWhit...efan+lindroth&UCSB:TextBoxWhere=munka+ljungby

Akta dig för PUL ;)

Men visst jag tycker det är en helt reko idé! Klart alla skall fylla i donatorkort, vi lever farligare och det är klart som fan att om någon annan vill ha min lever när jag inte vill ha den längre så skall han/hon få den! :4skrika
Det är brutalt skrivet, men roligt och det är jävligt viktigt att fylla i kortet!

MagnusK skrev:
2152593 Jag börjar bli gammal....

det var en bra insändare.
Jäpp. En gång i tiden så var det bara de äldre som inte förstod oss, nu märker man en gräns nedåt också.

RedBaron skrev:
2152577 Bra insändare, man ser dessutom snabbt vem i tråden som är för ung för att tillhöra den ironiska generationen :)
säger inget om hans åsikt, många kör för fort så är det men det är även bilar så varför rikta sig till oss som kör hoj enbart. lika farligt att köra fort med bil även om man sitter mer skyddad, men barnen som bor vid vägen man kör på är ju inte alls skyddade sen kvittar det om du kommer i 200 med Hoj eller Bil. men om man vet vem gubben är så är det inte så konstigt att man reagerar.det är ju inte första gången han gnäller fast denna gången så kastade han i alla fall inte saker efter dom som körde för fort.

sportarn skrev:
2152322 1. Har du aldrig haft matte i skolan o mätt upp en sträcka på 100 m och sen tagit tiden för att få hastigheten? Ganska enkelt faktiskt.
2. Poliserna blundar inte när en motorcyklist bryter mot trafikreglerna, men alla poliser har säkerligen nån gång blivit frånkörda av en hoj.
Som det stod så var det inte nån vårdkärring utan en överläkare, manlig sådan.
Personligen ser jag bara ironi i hela insändaren. Ett annat sätt att få oss att tänka till. Det verkar ju som sagt inte som att oavsett hur många som dör så fortsätter folk köra över sin egna förmåga. Det räcker ju med att en lugnar ner sig lite så tror jag att insändarskribenten fått det han vill. Trist när folk bara ser negativa saker med hela grejen och får det att verka som om killen önskar livet ur andra.
Än en gång, tänk er för när ni åker ut. :pannkyss
1. Jo. Men inte betyder det att jag skulle orka sitta och räkna ut hastigheten på varenda motorcykel som åker förbi. Det är säkert samma kategori av människa som sätter upp gnälliga lappar i tvättstugan om att "vi" anser att "någon" borde bli bättre på att städa om inte "den" vill vräkas. Borde inte en en "överläkare" ha något vettigare att lägga sin säkert ganska begränsade fritid på?
2. Insändarskribenten får det att låta som att poliserna regelmässigt skiter totalt i alla motorcyklar. Vilket då inte jag anser vara fallet.

Som sagt: Vårdkärring. Varför skulle inte en manlig överläkare kunna vara en vårdkärring?

Visst, insändaren dryper av ironi. Men samtidigt så är det som jag även skrev här ovan ytterst okänsligt skrivet. Någon som tydligen uppger sig vara överläkare borde veta att man inte säger vad som helst. Som jag försökte framföra redan i mitt tidigare inlägg så kan denna insändare vara ytterst förödande för anhöriga till en nyligen avliden.

Ironi ursäktar inte vilka dumheter som helst.

Tänk dig att du vore far till en son som avlidit i en mc-olycka bara några veckor tidigare. Du har haft svårt att sova och mått mycket dåligt hela tiden så du inte ens kunnat jobba. Sedan en dag har du lyckats samla dig nog för att kunna gå till jobbet. Men du ska bara ta en kopp kaffe och läsa morgontidningen i lugn och ro först. Och läser denna smörja samtidigt som du inser "min son hade inte fyllt i något donationskort". Hur skulle du må då?

Grr... Morr... :mad: :huvet :4skrika :fatta!

Esquire skrev:
2152722 Tänk dig att du vore far till en son som avlidit i en mc-olycka bara några veckor tidigare. Du har haft svårt att sova och mått mycket dåligt hela tiden så du inte ens kunnat jobba. Sedan en dag har du lyckats samla dig nog för att kunna gå till jobbet. Men du ska bara ta en kopp kaffe och läsa morgontidningen i lugn och ro först. Och läser denna smörja samtidigt som du inser "min son hade inte fyllt i något donationskort". Hur skulle du må då?!
Om min son hade kört ihjäl sig p.g.a att han kört alldeles för fort så skulle jag liksom många föräldrar jag sett som förlorat sina söner p.g.a. för hög hastighet eller rattfylla etc etc gå ut och försöka hjälpa till o få ner hastigheten. Många ser lite längre än bara till sin egna hälsa utan tänker även på sina medmänniskor. Vid ett sånt här tillfälle så är det ju uppenbart att oavsett vad killen gör för nåt så sänks inte hastigheten, då har han istället tagit och satt in en insändare för att få lite reaktioner. Oavsett vad man gör så kan man inte vara till lags för alla. Om vi vänder på det hela då och vi säger att det händer en olycka där mc-föraren kör på ett litet barn p.g.a alldeles för hög hastighet. Om man genom denna insändaren kan få folk att tänka till lite extra och kanske sänka hastigheten och förhoppningsvis minska risken för en allvarlig olycka är det inte värt det då? Varför ska man jämt tänka bakåt? Är det inte bättre att tänka på vad som kan ske än att tänka på vad som skett? Nej, jag tycker att det är jäkligt bra att farten diskuteras både en och två gånger. Finns chansen att man räddar någon från en olycka så tycker jag helt klart det är värt detta.

norpis12 skrev:
2152612 säger inget om hans åsikt, många kör för fort så är det men det är även bilar så varför rikta sig till oss som kör hoj enbart. lika farligt att köra fort med bil även om man sitter mer skyddad, men barnen som bor vid vägen man kör på är ju inte alls skyddade sen kvittar det om du kommer i 200 med Hoj eller Bil. men om man vet vem gubben är så är det inte så konstigt att man reagerar.det är ju inte första gången han gnäller fast denna gången så kastade han i alla fall inte saker efter dom som körde för fort.
Antagligen så går det 10 hojar på varje bil som kommer o kör i 200 eller kanske t.o.m 100 hojar på varje bil. Är nog inte så konstigt då att han riktar sig mot just denna gruppen.

Du har helt rätt jag håller med dig.. men anser att han uttryckt sig lite klumpigt och att sen göra påhopp på både motorcyklister och polisen på det viset som han gör anser jag är fel.

vad gäller antalet bilar per motorcykel som kör för fort på den omtalade vägen så är skillnaden inte så stor som du tror.. det är en utsatt väg.. och det är mycket sällan att där är någon som håller hastighetsbegränsningen bil som motorcykel..
skulle tippa på att 90% av alla som kör där ligger 20-30 km/h över hastighetsbegrensningarna.. övriga 10% kör fortare..

sportarn skrev:
2154858 Om min son hade kört ihjäl sig p.g.a att han kört alldeles för fort så skulle jag liksom många föräldrar jag sett som förlorat sina söner p.g.a. för hög hastighet eller rattfylla etc etc gå ut och försöka hjälpa till o få ner hastigheten. Många ser lite längre än bara till sin egna hälsa utan tänker även på sina medmänniskor. Vid ett sånt här tillfälle så är det ju uppenbart att oavsett vad killen gör för nåt så sänks inte hastigheten, då har han istället tagit och satt in en insändare för att få lite reaktioner. Oavsett vad man gör så kan man inte vara till lags för alla. Om vi vänder på det hela då och vi säger att det händer en olycka där mc-föraren kör på ett litet barn p.g.a alldeles för hög hastighet. Om man genom denna insändaren kan få folk att tänka till lite extra och kanske sänka hastigheten och förhoppningsvis minska risken för en allvarlig olycka är det inte värt det då? Varför ska man jämt tänka bakåt? Är det inte bättre att tänka på vad som kan ske än att tänka på vad som skett? Nej, jag tycker att det är jäkligt bra att farten diskuteras både en och två gånger. Finns chansen att man räddar någon från en olycka så tycker jag helt klart det är värt detta.

Antagligen så går det 10 hojar på varje bil som kommer o kör i 200 eller kanske t.o.m 100 hojar på varje bil. Är nog inte så konstigt då att han riktar sig mot just denna gruppen.

boxyzone skrev:
2154892 Du har helt rätt jag håller med dig.. men anser att han uttryckt sig lite klumpigt och att sen göra påhopp på både motorcyklister och polisen på det viset som han gör anser jag är fel.

vad gäller antalet bilar per motorcykel som kör för fort på den omtalade vägen så är skillnaden inte så stor som du tror.. det är en utsatt väg.. och det är mycket sällan att där är någon som håller hastighetsbegränsningen bil som motorcykel..
skulle tippa på att 90% av alla som kör där ligger 20-30 km/h över hastighetsbegrensningarna.. övriga 10% kör fortare..
Att folk kör fort där i allmänhet är en sak, men vilka som kör över 200 just där gör nog att bilarna faller bort en efter en. Annars måste ni ha några jävligt vassa bilar just där. :tummenupp

sportarn skrev:
2154904 Att folk kör fort där i allmänhet är en sak, men vilka som kör över 200 just där gör nog att bilarna faller bort en efter en. Annars måste ni ha några jävligt vassa bilar just där. :tummenupp

Var får ni 200 ifrån? Mr Ironic hade inte mätt över 164 och efter vad jag förstår sitter han o mäter mest hela tiden. De flesta bilarna i Ängelholm (där koenigsegg byggs reds. anm) klarar 164. Ingen sosseby det inte.

(nu framträder ett ännu roligare fenomen. "Den ironiska generationen" tycker det är kul och bra att ingen förstår. (För att själva framstå som smarta och världsvana och storstadsmässiga (tex malmöbor vill ju ofta det) ) Då kan man ju lika gärna kryptera sina meddelanden och skratta medans man undrar varför ingen bryr sig om det man skriver)

Last edited:
Låt din nissen skriva som hon/han vill, det hela är ju provocerande så varför ens lägga ner sin tid och energi på sånt? :7peta

När jag krashar så jag avlider , så inte fan kommer det att finnas några organ att donera som går att använda.....jag är för gammal och använd....slutanvändare kan man säga..

nogiE skrev:
2151727 Personen i fråga säger sig vara överläkare...

Självfalet är personen inte överläkare.
Troligen inte ens inom vården - då hade denne vetat att det heter donationskort och inte transplantationskort.

Dessutom är folk inom vården oftast inte så morbida och önskar livet ur folk.

Det är väl bara nån bitter fan som inte gillar hojar, eller har vart med om nåt och vill varna - vilket i sig är vällovligt.
Likaså att fylla i donationskortet - det bör alla göra tycker även jag.
Likväl som att ge blod.

Hur man sen prickar in hastigheten kan man ju fråga... kanske skribenten är polis?

Dr.Bike skrev:
2155317 Självfalet är personen inte överläkare.
Troligen inte ens inom vården - då hade denne vetat att det heter donationskort och inte transplantationskort.

Dessutom är folk inom vården oftast inte så morbida och önskar livet ur folk.

Det är väl bara nån bitter fan som inte gillar hojar, eller har vart med om nåt och vill varna - vilket i sig är vällovligt.
Likaså att fylla i donationskortet - det bör alla göra tycker även jag.
Likväl som att ge blod.

Hur man sen prickar in hastigheten kan man ju fråga... kanske skribenten är polis?

Jodå personen i frågan ÄR överläkare...
Och hastighetan har han klockat med tidtagar ur..
Jag ringde han och frågade..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...