Hur tolkar ni denna insändare?

tober skrev:
2151751 Hmm, fika såg jag väldigt mycket av nu när jag var på akuten (fick tom lite själv ibland) och smeknamnen sen tidigare men fan missar alltid när dom pippar...
Det är när du inte ser dem som de är och pippar... :D

nogiE skrev:
2151743 Jag har absolut inget emot donatorer utan respekt åt alla som gör det...
Anser att, skulle något hända mig, vad som helst, och mina organ kan komma till nytta.... Givetvis skulle jag donera....
Ja det är klart man ska donera sina organ iaf är det det för mig.

Men man kan ju be om det på ett snyggare sätt om det är organdonatorer de är ute efter...

Vill man bara ge mc åkare en tankaställare så finns det också bättre sätt tycker jag

Morgue skrev:
2151715
Min tolkning av händelseförloppet. Bonnläpp blir omkörd varje dag av hojar medan han sitter i köerna och stirrar på andra i plåtlådor. Avis för att han aldrig kommer att få lov av tanten att åka hoj. En dag lättar köerna upp och han kan äntligen lägga i tvåan... Just som han tangerar 103 upptäcker han blåljusen i backspegeln, medan han får boten utskriven åker en hoj förbi i 180 på bakslangen och han frågar argt konstapeln varför han inte tar mc-föraren istället. Kan inte, vill inte, får inte, har inte lust blir svaret. Bonnläpp åker hem och grunnar på hämnd och kommer fram till att en sarkastisk insändare är en gruvlig hämnd på alla motorcyklister. Småleende knyter han näven i fickan när han läser tidningen kommande dag. HA - där fick de jävlarna!
hahahaha :rofl :fakta

Last edited:
Kul med ironi ibland :) dock med en allvarlig underton. Det är ju ett allmänt faktum att vi hojåkare ses av "de andra" som organdonatorer. Så självklart har jag fyllt i donationskortet. Iofs en gammal åtgärd sen långt innan jag tog hojkort. Vi får väl hoppas att det inte behövs :död

Jag hoppas att mina anhöriga kan ta beslutet om donation för jag har valt att inte donera aktivt. Dvs, jag kan tänka mig donera men inte genom ett kort som kan ge vem som helst mina organ. Har ej heller kryssat nej.
Däremot får mina föräldrar ge bort lite prylar från mig om de tycker att den som behöver dem förtjänar dessa grejjer. Jag menar, tänk om en socialdemokrat skulle få mina njurar tex :brinnerup

Äh, ni överdriver! (Merparten iallfall)
Jag satt och garvade när jag läste insändare den var ju helskoj, väldigt fyndigt skriven. Och om ni inte förstog ironin som den fullkomligen dröp i så finner ni nog knappast ironi någon annanstas heller.
Han ville få sin insändare läst och nu har ni alla läst den, that´s it!

Jag tolkar din insändare som att möjligheten till att uppfatta ironi saknas hos dig.

Sättet att lägga upp det på ang. organdonationer har jag läst redan i Mc-nytt som femtonåring på åttiotalet.

lustigt att det bara är mc han irriterar sig på...Jag har kört där fort med bil och det har alla andra ängelholmare också...

Chronic skrev:
2152060 Jag tolkar din insändare som att möjligheten till att uppfatta ironi saknas hos dig.

Sättet att lägga upp det på ang. organdonationer har jag läst redan i Mc-nytt som femtonåring på åttiotalet.

Jag har inget problem med ironi, men jag kan tycka det är ett rätt så hett skrivet bara.....

Jag verkar ju inte vara den enda heller....

nogiE skrev:
2152191 Jag har inget problem med ironi, men jag kan tycka det är ett rätt så hett skrivet bara.....

Jag verkar ju inte vara den enda heller....

Nä, att det saknas ironi ute i landet märks ju tydligt här rätt ofta.

Man kan ju säga, att rätt många tyckte du reagerade märkligt också.

"insändaren" som sådan har funnits i minst 20 år, med små förändringar, det var mest det jag ville poängtera, samt att jag inte tyckte den var speciellt provocerande, bara ett lamt copycat försök till ironi hos en medelålders skribent.

Jag tolkar den som en uppmaning att ta det lugnare så vi inte kör ihjäl oss.

Men jag trodde frugan frös första gången vi träffades och hon sa:
Vad kallt det är!!!!

ska man vara ironisk tillbaka så "gasa och då så pass hårt att det inte finns något kvar att använda" ... nä usch. Men ja, skämta om död och sådant är ju sisådär.

Esquire skrev:
2151737
1. Hur fasen vet insändarskribenten exakt hur fort det går? Någon som sitter med en egen liten laser eller?
2. Någon som är sur för att den själv fått fortkörningsböter eller? Jag tror inte att någon här inne kan hålla med om att poliserna skulle blunda för när en motorcyklist bryter mot trafikreglerna...

Vårdkärringar... :mad:
1. Har du aldrig haft matte i skolan o mätt upp en sträcka på 100 m och sen tagit tiden för att få hastigheten? Ganska enkelt faktiskt.
2. Poliserna blundar inte när en motorcyklist bryter mot trafikreglerna, men alla poliser har säkerligen nån gång blivit frånkörda av en hoj.
Som det stod så var det inte nån vårdkärring utan en överläkare, manlig sådan.
Personligen ser jag bara ironi i hela insändaren. Ett annat sätt att få oss att tänka till. Det verkar ju som sagt inte som att oavsett hur många som dör så fortsätter folk köra över sin egna förmåga. Det räcker ju med att en lugnar ner sig lite så tror jag att insändarskribenten fått det han vill. Trist när folk bara ser negativa saker med hela grejen och får det att verka som om killen önskar livet ur andra.
Än en gång, tänk er för när ni åker ut. :pannkyss

Välskrivet.
Lika bra varje gång man läser den !

Ännu en gång får man bekräftat att förmågan att förstå ironi hänger ihop med förstånd/mognad...

nogiE skrev:
2151690 Som ämnet nämner skriver jag rakt upp och ner från en publicerad insändare och undrar bara om det är jag som tolkar denna som :huvet .....

Jag tycker den var klockren. Skönt med ironi och fatalism. Mer sånt.

Ironi i en debattartikel är överskattat. Är man "överläkare" borde man förstå att budskapet lätt går förlorat. De flesta av de han "når" med sin text sitter bara och slår sig för bröstet och säger saker som "jag förstår ironi alltså är jag mogen o smart" och glömmer vad han vill ha fram ändå.

Tycker man att motorcyklar kör för fort på "världens rakaste och plattaste väg" är det bättre att säga det. Hur mogen och smart man än vill framställa sig. Eller det kanske var viktigare än det dolda budskapet? förmodligen....

Jag tolkar det som att vederbörande är bitter för att ha åkt fast när han kört 103 på 90 väg. Bitterheten ökar när han dessutom blir omkörd av hojar som kör otroliga 120 - 160 kmh, och som polisen otroligt nog skiter i.

Såna där insändare är kul. Kan inte tolkas som annat än en vänlig uppmaning till oss hojåkare att ta det piano, något som vi för övrigt uppmanar varandra till själva här på SH allt som oftast numera.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman