Hur tillverkar man krashpuckar?

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Hoj
Ktm 525exc 06-
hej!

har sökt som en galning efter en beskriving på hur man gör kraspuckar, har tyvärr inte hittat nån bra beskriving!

har hård plast, alu, bultar, svarv,fräs och allt vad man nu kan behöva för att göra dom.

men hur gör man dem? förstår inte hur man skall fästa dom på hojjen??

ska ha dom till en ktm 525.

gärna en skiss om de är nån som har de:D

tack i förhand :)

Gängstång, mutter, brickor och skateboardhjul. Hjulaxlarna är ihåliga, du behöver bara knacka bort "konen" på muttern som håller hjulaxeln (det är aluminium - mjukt - bara knacka så försvinner den).

Till fotpinnarna antingen plast (Ikeas skärbrädor funkar bra!) eller skateboardhjul.

Gängstång, mutter, brickor och skateboardhjul.....
Ett litet tips när det gäller egentillverkade puckar på hjulaxlarna - se till att ta ut tillräckligt ur skateboardhjulens baksida så att dom [mer eller mindre] innesluter hjulaxelmuttrarna och alltså ligger dikt mot svingen/gaffelbenen. Risken är nämligen stor att man knäcker gängstången direkt vid marksyning om man har dom hängande utanför (och då gör dom ju inte så mycket nytta).

/en som har gjort det misstaget

(blev nog lite korspost med Apriliatråden här)

Som alternativ till skärbräda kan man köpa ktm orginal fotpinnepuckar, kostar c:a 200-250 kr/par. Till hjulaxel är den metoden som Emmi beskriver att rekommendera, även här finns dyrare varianter men det känns bortkastat.

Jaa, förstår inte heller varför man gör egna när orginal inte kostar många ören...Finns det inte en tråd där man beskriver hur man gjort budgettalternativ till olika saker här? Kolla där!

Jaa, förstår inte heller varför man gör egna när orginal inte kostar många ören...Finns det inte en tråd där man beskriver hur man gjort budgettalternativ till olika saker här? Kolla där!

Köpte Waltermoto puckar (2st) till Gixxern för 3 år sen ca: 700 :- Gjorde egna nu till Aprilian 4 st 65 :- = många ören i skillnad.

Som alternativ till skärbräda kan man köpa ktm orginal fotpinnepuckar, kostar c:a 200-250 kr/par.
KTMs orginalpuckar för fotpinnarna är fullkomligt värdelösa, slits ner omedelbums. Skänk dom pengarna till Röda Korset i stället så gör du åtminstone en god gärning.

KTMs orginalpuckar för fotpinnarna är fullkomligt värdelösa, slits ner omedelbums. Skänk dom pengarna till Röda Korset i stället så gör du åtminstone en god gärning.

ORD!

Lowsajjdade med hojen på vänster sida. Det resulterade i att KTM's fotpinneskydd sprack och gick i delar.

På höger sida är det nerslipat vid nerlägg så att jag är inne på metallen i fotpinnen iaf.

Kassa. Men dom ser rätt "snygga" ut jämfört med andra lösningar... Men det spelar ju ingen roll om dom är kassa.

Nästa gång så kommer jag nog använda fästet (ovansidan) på dom och sen hitta på nåt annat till undersidan.

/Lucky9

men när man gör dom där krashpuckarna av skateboard hjul, fästar man dom då med gängstång in i hjul axeln på hojjen? lr??

Hjulaxeln är ihålig så man trär gängstången rakt igenom så den sticker ut lite på båda sidor.
Sen sätter man ett skateboardhjul och en mutter på var sida. Klart! :tummenupp
(Behöver du utförligare beskrivning kan jag rita något snyggt i Paint).

Gå in på http://www.bananaz.se/hjul.htm och köp 4 för 125:-, funkar skitbra och slits inte i första taget. Dom suger sig inte fast heller i underlaget vid en ev nerläggning av hojen så därför underviker man att hojen studsar på underlaget pga det.

jaha ja då förstår jag:D ska man försänka skate hjulet så att muttern inte åker i backen vid fall? visst behövs dret brickor på insidan?

ja du får gärna göra en paint skiss:D

Ett litet tips när det gäller egentillverkade puckar på hjulaxlarna - se till att ta ut tillräckligt ur skateboardhjulens baksida så att dom [mer eller mindre] innesluter hjulaxelmuttrarna och alltså ligger dikt mot svingen/gaffelbenen. Risken är nämligen stor att man knäcker gängstången direkt vid marksyning om man har dom hängande utanför (och då gör dom ju inte så mycket nytta).

/en som har gjort det misstaget

(blev nog lite korspost med Apriliatråden här)

går inte alltid. vet inte hur det är på dagens hojar men på min 125a från 91 så måste jag ha ut puckarna mer för att skydda bättre. fram måste dom ut rätt långt pga att dämparen fortsätter en bit under fästet lixom.

och trådskaparen: jag vill inte va spydig men vad är det svåra? axlarna är ihåliga, köp gängstång och passande muttrar, kapa stången i rätt längd och trä igenom axeln, på med hjulen och dra fast med en mutter på varje sida... thats it. svårare än så är det inte. och skall du göra egna är det ju bara att slänga i lite material i svarven och svarva ner till lämplig tjocklek och kapa bitarna i lagom längd.

jaha ja då förstår jag:D ska man försänka skate hjulet så att muttern inte åker i backen vid fall? visst behövs dret brickor på insidan?

ja du får gärna göra en paint skiss:D

Hjulen är oftast i modellen sådana att muttern hamnar en bit innanför kanten. Ingen försänkning behövs. :tummenupp

Har inte hört att någon har brickor på insidan.

Bifogar några små bilder på hur det kan se ut. :)

Bifogat

• Small1.jpg
    Small1.jpg
    46.1 KB · Visningar: 68
  • Small2.jpg
    Small2.jpg
    21.2 KB · Visningar: 62
  • Small3.jpg
    Small3.jpg
    36.8 KB · Visningar: 65
Lite andra varianter med...:)

Bifogat