Hur tillverkar man en kaross från grunden?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vi håller på att bygga en bil med mc-motor och skall snart börja tillverka karossen.

Förra året byggdes en likadan bil och då formades karossen med hjälp av ett frigolitliknande material som sågades, slipades och spacklades innan den skickades iväg till en som gjorde slutarbetet med kolfiber.

Men det blev sådär och tog jätte lång tid att göra.

Vilka andra metoder finns det som är bra? Lera har tagit upp men det känns inte som något man kommer lyckas med att forma en plugg med på några månader.

Bilder
http://picasaweb.google.se/Mrhelmutsxv/Formulastudentbilder

//Clear River Racing
 
Last edited:
Handknacka en i aluplåt kanske?

Hurdan kaross pratar vi? Ska det bara se ut som en bil eller ska det vara fullt med dörrar, takluckor och finesser? Ska karossen vara bärande eller bara ett skal?
 
Vi skall ha en kaross som påminner om en F1-bil och vi saknar en plåtslagare i gänget så det känns lite svårt faktiskt.

Såg en här på sporthoj som byggt en bakdel genom att forma ett hönsnät som han sen la glasfibermatta utanpå. Kan bli svårt på stora saker kanske:confused:

Handknacka en i aluplåt kanske?

Hurdan kaross pratar vi? Ska det bara se ut som en bil eller ska det vara fullt med dörrar, takluckor och finesser? Ska karossen vara bärande eller bara ett skal?

Det skall vara ett skal och inga dörrar eller liknande. Den påminner om en förstorad gocart.
 
Last edited:
Såg en här på sporthoj som byggt en bakdel genom att forma ett hönsnät som han sen la glasfibermatta utanpå. Kan bli svårt på stora saker kanske:confused:

det är väldigt svårt att få det symmetriskt, men det kan gå.

lättast måste vara att forma en kaross i bonocell och sen slipa/spackla. därefter lägger du några lager glasfibermatta, plockar du bort bonocell materialet och gjuter antingen glasfiber eller kolfiber inuti formen du själv gjort.

antar att du redan kan allt det dära med släppmedel osv. annars googlar du på det så hittar du bra guider.
 
Vi skall ha en kaross som påminner om en F1-bil och vi saknar en plåtslagare i gänget så det känns lite svårt faktiskt.

Såg en här på sporthoj som byggt en bakdel genom att forma ett hönsnät som han sen la glasfibermatta utanpå. Kan bli svårt på stora saker kanske:confused:



Det skall vara ett skal och inga dörrar eller liknande. Den påminner om en förstorad gocart.

Börja med att testa i liten skala och gå loss med hammare och ett motstycke av trä eller nåt, sen när ni lärt er lite så är det bara att knacka på:tummenupp
Man knackar ju ut sektionerna och sätter ihop dem sen, inte en kaross i ett stycke ur en plkåt liksom:) Man kan ju alltid testa;)
 
Lera ja, det hinner ni kanske på några månader, beror dels på om det är 2 eller 5 månader?
Men framförallt hänger det på om ni har nån som kan lermodellera, och rätt utrustning och verktyg?

Jag håller med jippo, symetrin är det som tar tid och är svårt.
även bonocell rådet håller jag med om, dock inte fullt ut om just den metoden.

Jag jobbar bitvis med sånt här och har vissa möjligheter assistera/instruera lermodellering, men begränsade.

Porrbild.
Mazda-Furai-Clay-model-construction-lg.jpg
 
Såga ut massa skivor som motsvarar olika genomskärningar och spänn sen en duk över. Sen kan du ju gjuta en form på den.
Lätt att få till symetrin då och lätt att få fram genomskärningarna om man har en CAD modell innan.

http://www.viebke.nu/komposit/formar.htm
 
Last edited:
OT:
Ser ut som Mazda Furai konceptbil? sjukt fräck bil isf, går tydligen något så in i helvete:tummenupp
:backontop
Japp, snyggaste jag sett.

Såga ut massa skivor som motsvarar olika genomskärningar och spänn sen en duk över. Sen kan du ju gjuta en form på den.
Lätt att få till symetrin då och lätt att få fram genomskärningarna om man har en CAD modell innan.

http://www.viebke.nu/komposit/formar.htm
Instämmer, blir nog bästa på den (iofs för mig okända) nivån det ligger på.

Ska det bli riktigt sketa snyggt är samarbetet designer och lermodellör enda vägen att gå, men nöjer man sig med ok snyggt så ska man inte heller krångla till det.
 
Sänd iväg cadmodellen av karossen till någon med cnc-fräs. Fräs ut skiten i lämpligt pluggmaterial och gjut av. Behöver stor fräs? Eller så delar man upp modellen. Har funderat på att låta en polare som knåpat ihop en egen cnc-fräs få göra en bakkåpa till martinen...
 
det är väldigt svårt att få det symmetriskt, men det kan gå.

lättast måste vara att forma en kaross i bonocell och sen slipa/spackla. därefter lägger du några lager glasfibermatta, plockar du bort bonocell materialet och gjuter antingen glasfiber eller kolfiber inuti formen du själv gjort.

antar att du redan kan allt det dära med släppmedel osv. annars googlar du på det så hittar du bra guider.

Jo det är just det där med symetrin som nog är svår.

Bonocell använde vi förra året.

Börja med att testa i liten skala och gå loss med hammare och ett motstycke av trä eller nåt, sen när ni lärt er lite så är det bara att knacka på:tummenupp
Man knackar ju ut sektionerna och sätter ihop dem sen, inte en kaross i ett stycke ur en plkåt liksom:) Man kan ju alltid testa;)

Tror det är jävligt svårt dock.

Lera ja, det hinner ni kanske på några månader, beror dels på om det är 2 eller 5 månader?
Men framförallt hänger det på om ni har nån som kan lermodellera, och rätt utrustning och verktyg?

Jag håller med jippo, symetrin är det som tar tid och är svårt.
även bonocell rådet håller jag med om, dock inte fullt ut om just den metoden.

Jag jobbar bitvis med sånt här och har vissa möjligheter assistera/instruera lermodellering, men begränsade.

Porrbild.

De var en väldigt stor bild..

Det såg ju inte fel ut. Men tror som sagt också det är svårt att få till något på så kort tid, är det dessutom dyrt eller?

Ett alternativ som vi hade var att få karossen utskriven i plast (som vi fått med vårat insug) direkt ifrån cad men tror kostnaden skulle bli ca 100000kr vilket vi tyckte blev för mycket.

Sänd iväg cadmodellen av karossen till någon med cnc-fräs. Fräs ut skiten i lämpligt pluggmaterial och gjut av. Behöver stor fräs? Eller så delar man upp modellen. Har funderat på att låta en polare som knåpat ihop en egen cnc-fräs få göra en bakkåpa till martinen...

Det låter som en mycket bra idé, tror den diskuterats lite också men det borde ju vara det allra enklaste. Karossen finns i cad redan:yoparty

Såhär ser bilen ut
bilen3_2009.jpg
 

Bifogat

  • 2381978995_fddc5a49fd.jpg
    2381978995_fddc5a49fd.jpg
    119.1 KB · Visningar: 182
Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top