Hur tight skall ett skinnställ sitta?

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Hoj
SFV4S, D675
Har alltid kört med textilställ, men tänkte köpa på mig ett tvådelat skinställ i vinter, främst för användning vid bandagar men vill kunna ha det vid andra tillfällen också såklart. Har provat runt lite men blir förvirrad över vilken storlek jag bör välja.

Hur tight skall jackan sitta? Hur mycket kommer den att töja sig och "köras in" med tiden? Skall man räkna med att kunna få plats med något slags foder innanför eller är det no no på skinnställ pga förlorad passform när man kör utan foder?

Byxor som känns bra vid stående och i körställning är nästan omöjliga att sitta på huk med utan att de stramar enormt över höfterna. Skall man kunna det utan problem? Går jag upp en storlek blir de istället väldigt stora i midjan.

Inser att det är svårt med sådana subjektiva råd på ett forum, men lite tankar vore bra att få höra.

I min värld så gör hjälmar och ställ ont dom första 3 veckorna, sen sitter det som en smäck.

Det ska sitta skittight. Riktigt jävla skittight. Mitt förra sinnställ hade jag seriösa problem att få på mig när det var nytt, det var 2-delat, att ha på sig jacka för sig och byxor för sig och sedan knäppa ihop dem var inte ens att tänka på. Det ska vara en rejäl brottningsmatch att få på sig i början, sedan töjer det sig ordentligt, det skinnstället klassar jag idag som för stort och borde göra mig av med det. Från "knappt ha fått i ett ryggskydd-tight" till "kan lätt ha dubbla ryggskydd o bröstplattor och ett par böcker innanför skinnstället med om jag skulle vilja" tog dryga 3000 mil/2 år. Skydden sitter inte längre som de ska, de rör sig massor och om jag vill kan jag vrida runt armbågsskydden till att bli armvecken om jag känner för det. Kort sagt - förbrukat.
Är det så tight att du inte får in ryggskyddet borde det vara ganska lagom, då är det bara att gå in det lite tills du kan mosa ner skinnstället, duscha med det o sen ut o kör.

Last edited:
I tävlings sammanhang har väl flader på stället negativ inverkan när de är strid om varje plats hundradelar av en sekund, annat för oss andra... Lite flader kanske inte värsta, men annat om man vill att de ska sitta fint iaf... Jag skulle välja efter vad som känns bekvämast..

Okeeeej... Lite annat än vad jag är van vid då alltså :)

En storlek som var lätt att stänga med ryggskydd/bröstplatta på, var pluffsigt iövrigt. Skulle det se ut att sitta bra gick det nästan inte att stänga dragkedjan med skydden på. Kanske är så det skall vara då innan det är inkört även om man inte är raceputte utan bara nöjesåker bana med gathoj?

Köper jag ett skall det sitta skönt från dag 1, inte tight och inte löst. Det flesta blir fetare med åren i större utsträckning än skinnstället töjer sig så varför köpa ett som sitter ap-tight från början. Det skall sitta skönt när du sitter på mc:n.

Under skinnstället får t-shirt, långärmad tröja och ett par långkallingar plats, inget mer. När det varit kallt har jag tagit en vindjacka utanpå skinnstället.

Om du köper ett icke tvådelat slipper du drakedjan i midjan som mycket irriterande kan åka upp lite ibland när man tar på sig det, i alla fall på viss dåliga skinnställ. Skall man ändå alltid köra med hela skinnstället ser jag ingen fördel med delbart.

Last edited:
Generellt ligger det till så här: nötskinn töjer sig en hel del, get något mindre och känguru väldigt lite. Det kan dock variera något med hur skinnet är garvat. Billiga ställ töjer sig ofta mer och slutar inte.

Jag tycker nöt och get ska vara jobbigt att få på sig men sitta bekvämt vid körning från dag ett. Aktiviteter utanför hojen ska kännas jobbiga. Tänk dock på att delade ställ kan vara sydda så midjan inte kan töja sig särskilt mycket.

Vill man ha bra passform och lång livslängd rekommenderas starkt att fetta in stället ordentligt innan det tas i bruk.

Jag brukar se till att stället går att kränga på med en lagom mängd ansträngning, sådär som ett lätt träningspass första gången det ska på. Det får inte klämma när jag hukar, får då är det fel passform. Man sitter ju hukad på hojen så att säga. Däremot så spänner det lite här och där när jag står raklång första tiden.
Dragkedjan vill jag kunna stänga med ryggskydd i, men jag får krångla och andas ut ordentligt för att få upp den. Sedan är det bara att kränga på sig stället, och vandra runt hemma i några timmar, av med det och sedan på igen så kommer det att gå mycket lättare.
Har ett tvådelat ställ ute i garaget som jag skaffade innan mina isterreserver på buken försvann, det är ganska rymligt nuförtiden. Så rymligt att jag nog kan ha ett par lager kläder på mig i det. :3freak
mitt raceställ är fortfarande skapligt tajt, så jag får göra andningsövningar för att få i bröstskyddet och jag får en ganska iögonfallande mooseknuckle. Men det sitter fördjävla bra när man väl sitter på hojen.

Jag tycker att skinnstället skall sitta "bra" ifrån början, mao absolut inte för stort men det skall inte vara för litet heller.

Att tänka på, om stället har mkt stretchmaterial på utvalda ställen kommer detta aldrig att töja på sig, det kommer fortsätta att stretcha på dessa ställen.

Om stället sitter bra ifrån början behöver stället inte töja på sig för att passa, töjningen sker ju framför allt där det behövs/där det är för tajt.

Men om man ska köpa ngt som inte passar så är aningen för litet/tajt att föredra.

Det ska sitta tajt utan att göra ont, precis som när du drar på en kondom!! för du vill väl inte tappa skyddet :D

Personligen tycker jag det är enormt jobbigt att åka bana med ett skinnställ som sitter som en kondom och gör att man inte kan förflytta sig på hojen.

Av din fråga låter det lite som att du inte "bara" ska raca med stället på utan ibland köra lugnare med

Precis, jag är hobbyåkare och ingen seriös racer. På gata vill jag kunna kombinera skinnjacka med tex kevlarjeans, därav tvådelat. Jag vill nog också kunna köra med sweater under för att bredda användningsområdet. Eller hjälper det med sweater/hoodie utanpå jackan eller blåser all värme bara bort från den i fartvinden?

För att sammanfatta alla bra tips jag fått i tråden lutar det åt att jag väljer en storlek som blir ultrasvintight med skyddsväst plus sweater men som ändå går att stänga igen. Byxor väljer jag så att det känns stramt men inte ont när jag sitter på hojen. Så lite läderinsmörjning, svett, fukt och gympa så skall nog alla bitar falla på plats och sitta fint :)

Skydden ska alltid sitta så nära kroppen som möjligt, inhandla en tunn vindjacka att ha över istället för tröja under.

jag skulle nog säga att en vindjacka av något format (till exempel regnställsjacka) tar hand om vindkylningen bättre än en sweater. Ska jag köra när det är så kallt att det inte räcker så byter jag till andra hojkläder, som till exempel skoterbrallor, mcjacka och sånt, med tillhörande skydd.
Handtagsvärme ska ju inte underskattas för förmågan att hålla kroppen varm.

Jag tycker att skinnstället skall sitta "bra" ifrån början, mao absolut inte för stort men det skall inte vara för litet heller.

Att tänka på, om stället har mkt stretchmaterial på utvalda ställen kommer detta aldrig att töja på sig, det kommer fortsätta att stretcha på dessa ställen.

Om stället sitter bra ifrån början behöver stället inte töja på sig för att passa, töjningen sker ju framför allt där det behövs/där det är för tajt.

Men om man ska köpa ngt som inte passar så är aningen för litet/tajt att föredra.

Funkar nog bara med måttsytt annars är dte alltid nånstans som inte passar, tycker själv jag är ganska normal men när man provar skinställ så har jag alltid för tjocka ben/vader och för smal överkropp/armar, samtidigt som jag är för lång :P nånstans brukar det behöva töjas lite för dte ska sitta bra som helhet.

Är det lite kallt byter jag sidenunderstället mot merinoull, är det ännu kallare kör jag jacka utanpå. Får man in flera lager innanför blir skinnet slappt när det är varmt.

Jag anser att man inte ska ha plats för mer än en tshirt under stället och det skall sitta riktigt tight i början. (Det ska vara lite jobbigt att få på sig) vill man kunna ha tröja under så bör man ha två ställ.

Så thigt att du låter. Som en liten ledsen flicka första gången du sätter dig med stället på..

Ska du ha ställ så ska det sitta som en kondom, annars kan du lika gärna köra med textil.
Det ska sitta ordentligt tight, men det ska även vara anpassat till din form.
Alla ställ är lite olika i designen, vissa smalare här, bredare där osv.
Så du ska inte ha ett som sitter tight i benen men nästan dödar din bröstkorg.

Mitt ställ är måttstytt och satt riktigt Tight överallt, men det var lika tight överallt.
Nu är det ett par år gammalt och börjar bli lite för bekvämt och sladdrigt.

Så ordentligt tight överallt men lika mycket tight överallt.
Det töjer sig så mycket mer än man tror, speciellt om man kör i regn ibland.

Underställ under, inget annat, absolut ingen Tröja eller liknande.
Ska man klä på sig så gör man det utanpå stället.
Jag har en "stretch" fleece tröja och en regntät överdel att ta på utanpå och det värmer finemang.
Jag fryser lätt på hojen så jag kör ofta med det på mig.

Edit:
Ur värmesynpunk är det helt fel att klämma in massa kläder under ett tight lager.
Man ska ha ett tight lager nära huden, sen luftspalt och slappare lager utanpå.
Hur tror ni det blir om man tar på en T-shirt, väst och sen en Sweeter och packar ihop allt i stället.
Var tog luftspalten vägen?

Dom flesta har ju provat med att ta på en extra strumpa på vintern i sina tighta skor.
Bakvänd effekt.

Last edited:
I tävlings sammanhang har väl flader på stället negativ inverkan när de är strid om varje plats hundradelar av en sekund, annat för oss andra... Lite flader kanske inte värsta, men annat om man vill att de ska sitta fint iaf... Jag skulle välja efter vad som känns bekvämast..

Att stället ska vara tight handlar inte om att undvika fladder i fartvinden, det handlar om att när du vurpar så vill du inte att stället "korvar" sig när du glider på arslet. För om det korvar ihop sig så kommer det greppa tog ordentligt i asfalten och göra att du börjar tumla runt med armar och ben flygandes åt alla håll och då slår man sig. Är skinnstället tight överallt så kommer det inte kunna greppa fast i vägbanan och man glider därför (förhoppningsvis) bara på arslet tills man stannar helt odramatiskt.

Jag har själv ett lite för stort skinnställ, hade ingen aning om passform när jag köpte det 2012 och det skulle användas mest vardagligt. Jag vurpade i det stället i 120 knyck ungefär, alltså ganska låg fart lyckligtvis. Gled ett par meter på arslet och sedan slog jag runt och gjorde 4-5 kullerbyttor innan jag stannade. Nu gick det så långsamt att jag inte slog mig alls, men jag hade inte velat tumla runt på det sättet i dubbla hastigheten, man flyger som en vante. Till nästa säsong blir det därför nytt skinnställ till banåkningen!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti