Hur tidigt kan man besiktiga?

• Thread starter Thread starter EPT
  • Start date Start date
Det är ungefär som när jag besiktigade min gamla Niva.

Den går inte att köra i bromsprovaren så då åker besiktningsmannen ut och bromsar.
Och på vintern funkar ju det sådär =)

Bromsprovare? När du besiktar mc?
Jag har inte besiktigat så många hojar men de har aldrig kört i någon bromsprovare.
Antar att det är något liknande det de har för bil du menar..?

Besiktar alltid på vintern (runt mellandagarna):
1. Ingen ska kunna spela ut myndighetskortet å låna min hoj utan att jag vill det. ...eller kan jag säga nej?
2. En punkt mindre de kan kugga på
3. Stor risk att de testar hojen bara för att de vill testa.. = inget med jobbet å göra

Sen tycker jag det är heeeltotroligt konstigt att de inte har någon standard på vad som SKA ingå i en koll... Om inte provkörning behövs, villket tydligen är fallet, är det ju extremt konstigt att samma hoj behöver en provkörning en solig sommardag... Inget som hellst kvalitétsäkran på sitt jobb öht..

Den som köper hojen av dig får ju dinab esiktningsmånader på köpet å kan åkain närsom å besikta igen för å få den tiden hen vill...

Bromsprovare? När du besiktar mc?
Jag har inte besiktigat så många hojar men de har aldrig kört i någon bromsprovare.
Antar att det är något liknande det de har för bil du menar..?

Niva är en bil.

Det jag påpekade var att när man provkör hoj så ser man ju hur den uppför sig.
Att gör gatubromsprov på bil på vintern är ungefär lika meningslöst. :crash

Istället får man en notering.
Provkörning ej utförd pga väder eller liknande.

Besiktar alltid på vintern (runt mellandagarna):
1. Ingen ska kunna spela ut myndighetskortet å låna min hoj utan att jag vill det. ...eller kan jag säga nej?
2. En punkt mindre de kan kugga på
3. Stor risk att de testar hojen bara för att de vill testa.. = inget med jobbet å göra

Sen tycker jag det är heeeltotroligt konstigt att de inte har någon standard på vad som SKA ingå i en koll... Om inte provkörning behövs, villket tydligen är fallet, är det ju extremt konstigt att samma hoj behöver en provkörning en solig sommardag... Inget som hellst kvalitétsäkran på sitt jobb öht..

Den som köper hojen av dig får ju dinab esiktningsmånader på köpet å kan åkain närsom å besikta igen för å få den tiden hen vill...

Punkt 1 ja du kan neka samtidigt som du kan bli underkänd på det. Provkörning utförs inte unret haltväglag på vissa risker. Då det står i protokollet så är det en hel del som du inte kan komma och klaga på sen som är missat. Ex srickor som inte syns pga tank och alla kåpor men som kanske känns när man kör. I stut ändan när man väljer att besikta på vintern för att undvika provkörning och det är ett fel på hojen så har du bara lurat dig själv och ingen annan. Vid bra väglag och dom har haft sin "avrostning" så skall provkörning utföras.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla