Hur tar man en kurva på bästa sätt?

Piff

Jagar kurvor!
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
2004, Yamaha FZ6
Hej allesammans! Jag hoppas kunna få lite tips här om hur man på bästa sätt ska ta kurvor. Jag var nyligen på min första bankörning och hade inte en aning om vad som väntade. Jag kör en Yamaha Fz6, -04 ska jag väl kanske tillägga...
Jag fick tips av en vän att "hänga" ut i kurvorna för att lindra nedlägget något och kunna ta kurvorna i en högre hastighet. Till saken då är att i bästa Toni Elias stil kom jag hängandes i kurvan men innan knäet var i backen skrapade fotpinnen i istället!! Detta upprepades sedan i stort sett varje varv och var lika obehagligt varje gång. Är det nån härute som känner igen nåt evetuellt fel jag gör och kan tillrättavisa mig så vore jag ytterst tacksam!

Gå SMC kurs där lär man sig bäst, men det kanske är en sån du ska gå? Annars skulle jag nog säga att det viktigaste i början är blicken och gaskontroll. dvs titta dit du ska, inte ner framför framhjulet. Sedan ha jämn och fin gaskontroll, acca genom kurvan utan att slå av eller öka tvärt mitt i sväng.

Jag körde BKK steg 4 igår och kan bara rekommendera att sikta in dig på att gå en kurs. Grymt duktiga instruktörer som visar och förklarar vad du ska göra (och inte göra :tungan).

Är du medlem i SMCs så medföljde "Full kontroll" för ett tag sedan. Där kan du lära dig köra "teoretiskt" men annars är det bara ut och öva som gäller.

Tog mig över ett år innan jag fick till det ordentligt men jäklar vilken skön känsla när allt flyter på :tummenupp
http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?large=1&pic=93920&username=wassen

Lycka till

Gå en kurs, eller sluta åtminstone flytta dig på hojen tills du lärt dig lite mer. Det finns ingen poäng med att köra fortare genom kurvan än man törs och inte förrän hojen tar i "måste" man hänga ut. Inget man gör till vardags alltså...

Anledningen till att fotpinnen tog i var förmodligen att du just hängde i knät och petade ut bara rumpan vilket inte alls rätade upp hojen, samtidigt som du helt glömde gasa genom kurvan vilket gjorde hojen både låg och instabil.

Ett väldigt bra tips som andra gett är att lägga pengar på en Steg 1 BKK på stor bana, både kul och nyttigt. :tummenupp

För att svara kort och väldigt spartanskt på rubriken så:

Håll i hojen med benen så att du är förankrad i tanken
Lös i armarna så du kan svänga
Anpassa farten så du vågar ge gas så fort du svängt
Titta in i/genom kurvan
Tryck till på handtaget som är inåt i kurvan tills hojen lutar så mycket som behövs
Ge lite gas så att du inte trillar

Fler saker är inblandade och man kan lägga till och ta bort saker som t ex häng. Men i lagom fart och med vackert väder...

Last edited:
Anledningen till att fotpinnen tog i var förmodligen att du just hängde i knät och petade ut bara rumpan vilket inte alls rätade upp hojen

Tänkte bara fylla på lite...
Det är viktigast att hänga ut överkroppen. Jag fick höra att jag skulle hänga ut överkroppen tills den bortre armen tar i tanken. Du ska luta dig fram/neråt/inåt, jag brukar tänka att jag ska försöka peta mig i örat med styret...
(har samma problem med att fotpinnarna tar i).

Ungefär så här bör din linje se ut (anpassas självklart efter banan).
racingline.jpg

Håll ut innan kurvan, sväng in sent, sikta på apex och sen laddar man på ut ur kurvan.

Den cyan färgade linjen här är ganska bra. Fast du ska självklart inte köra ut i gräset...
racing_line.png

Last edited:
Man tackar för alla tips, som det låter är det en kurs jag behöver och mer träning helt enkelt. Jag var ute och spekulerade kring cykelns setup men jag kanske ska börja med att lära mig den som den är först.

Bara jag som tycker det lätt blir för mycket snack om hänga ut om man inte har koll på gasen och blicken innan det? :)

Jag lär mig baklänges, började hänga ut mindre sist och då gick det lite snabbare för jag fokuserade på gaskontrollen som jag tycker jag har svårast med.

EDIT: iof. så är det skillnad på en sportis och en mer streetifghter liknande hoj. Jag har höga fotpinnar osv o behöver inte hänga lika mkt.

Tog mig över ett år innan jag fick till det ordentligt men jäklar vilken skön känsla när allt flyter på :tummenupp

Lycka till

Viktigt att gaskontroll, grundläggande sittställning och blicken sitter innan du går på den avancerade sittställningen.

Mitt tips är att sitta still med :arsele på sadeln och endast hänga ut med överkroppen i början för att inte riskera att lära sig "fel" hängteknik.

Man blir inte Rossi över en natt. Det är bara att nöta och nöta tills det sitter :tummenupp

Viktigast av allt är att inte göra det för komplicerat för dig själv utan ha kul istället :squid

Last edited:
Antar att ditt svar inte var till mig men jag håller med om texten nedan till 100%. Jag hängde tidigare ut för att inte få i fotpinnarna men efter att ha "gått tillbaka" och bara övat på överkroppen fick jag allting annat att stämma då det blev mindre att kombinera och jag kunde koncentrera mig på de grundläggande delarna. Att låta tempot ligga på 75-80% av din kapacitet gör att du hinner med att känna efter vad som är rätt och vad som inte är det. Hastigheten kommer efterhand utan att du behöver ligga och pressa på gränsen och riskera dig och hoj.

Viktigt att gaskontroll, grundläggande sittställning och blicken sitter innan du går på den avancerade sittställningen.

Mitt tips är att sitta still med :arsele på sadeln och endast hänga ut med överkroppen i början för att inte riskera att lära sig "fel" hängteknik.

Man blir inte Rossi över en natt. Det är bara att nöta och nöta tills det sitter :tummenupp

Viktigast av allt är att inte göra det för komplicerat för dig själv utan ha kul istället :squid

Kanontips av alla måste jag säga! Man tackar hjärtligast..
Det här med blicken känner jag igen, jag försökte hela tiden titta "framåt" i kurvorna för att hitta en fin linje, gaskontrollen är definitivt något jag måste lära mig mer då trots tips av en smc instruktör tidigare att gasa något mer i kurvorna så vill mitt huvud släppa av när jag väl är där. Angående min spekulation om cykeln så tänkte jag att det kanske kunde hjälpa att stoppa i lite hårdare fjädrar i gaffeln för att vinna lite markfrigång men jag ska nog först lära mig kontrollera den som den är.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti