BadToy
www.assistancekaren.se
Det e klart att det blir efekt skilnad. Kika på min kurva som visar före & efter = Endast borttagning av kat & på med andra rör på R1 04:a

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jocke K skrev:Hur menar du??
Är inte 2-3hk någon effekt?? Jag har bestämt för mig att det motsvarar ca 1,5-2,2KW, och det är väl i W man mäter effekt?
Jocke K skrev:Sen förstår jag inte resonemanget med dynobänken??
Har olika förare olika körstil i bänken??![]()
![]()
Jaså, det gör jag? Så roligt för mig!Blip skrev:Intressant kommentar från någon som kör RR. Dubbelmoral så det visslar om det.
Javulen skrev:jo, 2hkr borde vara lite mer än 1% av din effekt på toppen. Om det känns viktigt skall du nog se till att gå på dass innan du kör för att inte få med onödig vikt
Det där med bänken beror på mycket saker, transmition, kedja och bakhjulets förluster e allt annat än konstant o linjärt. En dynojet bromsbänk som mäter på bakhjulet kan man använda för att få en uppfattning, men skall man mäta med högre noggranheter så får man mäta på axlen..... Hittar ingen referens nu, men jag vill minnas att nogranheten på en dynojet bänk inte precis var 1% (den ar mycket mer)... Alltså, mäta en förändring på 2-3hkr på en 160-170hkr torde inte vara möjligt med en dynojet bänk då den inte kan upplösa en sådan förändring......
BadToy: Ja det var en jäkla skillnad! vad har R1 för styrsystem?? Hur satt katten?? du ändra inte rördragningen, den har väl uppdragna rör??
/C
Rundningsmärke skrev:Nej...Ren luft är inte heller fel.
/A
Jocke K skrev:Men en bänkkörning med mätning av lamda värden ger en möjlighet att finjustera värdena efter de nya förutsättningarna.
ulf_lundin skrev:Tog bort katen på min 940 turbo -95. laddtrycket steg .5 bar o bilen går bra
mycket bättre, skulle gissa på 40 hk till.
Katen var alltså 8 år o 22000 mil gammal. Har inte monterat den nya 'pirat'-
katen än, så jag vet inte hur det blir. Men det där var ju en turbo, funkar rätt
annorlunda på en sån.
/u
#Olsson# skrev:Det du beskriver är "closed loop".
RSV1000R går i "closed loop" dvs den blandar efter O2-värden från sensorerna. Över 80% gas går den över i "open loop" dvs efter en eller flera mappar.
BadToy skrev:Den har orginal styrsystem katten siter på vägen upp till slutburkarna efter exupen. Det finns ett mellanrör att köpa till när jag köpte Devilsystemet & det e tomt. Dom hade bänkat en exakt likadan hoj innan som endast gav 2 hk mer så att det e nog en jädrans skilnad mellan hojjarna....
Javulen skrev:Jo, det e lite vanskligt att gämföra olika tillfällen o olika hojar, kan vara andrat som ändrats oxå... Skall man få en riktigt juste gämförelse så får man bara precis pilla bort katten o ersätta med ett helt rakt rör, inte ändra ngt annat...
Men men ngn häst finns det kanske att hitta, men glöm inte att Yamas ingenjörer e ganska duktiga.....
/C
Borsiin JR skrev:Helt rätt tänkte baklänges när jag skulle skriva open/closed.
Millen är väl en av de få cyklar som blandar efter o2 och inte bara efter mapp, fast varför mappar man då om dem om mappen endast är aktiv med mer än 80% gas![]()
Rundningsmärke skrev:Jaså, det gör jag? Så roligt för mig!![]()
/A
Vill inte trampa någon på tårna, men skulle vilja ha några klargöranden.BadToy skrev:Det e klart att det blir efekt skilnad. Kika på min kurva som visar före & efter = Endast borttagning av kat & på med andra rör på R1 04:a![]()
![]()
FZ1 skrev:Vill inte trampa någon på tårna, men skulle vilja ha några klargöranden.
Före är = 2004-05-12 och efter = 2004-07-01?
Om det är så, går det knappast att jämföra mätningarna. Alltför många okända faktorer spelar då in.
- olika miltal, 50 mot 250?
- bytt olja?
- olika däck och tryck?
- hur hårt spänd mot rullen?
- rumstemperatur
- lufttryck
- luftfuktighet
- bränsle
listan går att göra lång.
Om jag förstår rätt, så har du bytt både ljuddämpare och y-rör mellan mätningarna?
Akrapovic som inget hellre vill än att sälja så mycket delar som möjligt, uppger 0,2hk LÄGRE toppeffekt med nytt y-rör utan kat, allt annat lika! Effektvinsten verkar finnas i de öppnare ljuddämparna.
ulf_lundin skrev:Rätt olika förutsättningar mellan bil o hoj, t.ex. utrymme. Tveksamt om det går
att dra nån slutsats alls om kat på hoj från bilerfarenheter.
Tog bort katen på min 940 turbo -95. laddtrycket steg .5 bar o bilen går bra
mycket bättre, skulle gissa på 40 hk till.
Katen var alltså 8 år o 22000 mil gammal. Har inte monterat den nya 'pirat'-
katen än, så jag vet inte hur det blir. Men det där var ju en turbo, funkar rätt
annorlunda på en sån.
/u
Blip skrev:Intressant kommentar från någon som kör RR. Dubbelmoral så det visslar om det.
Knappast en vild gissning; förefaller mycket troligt. Hoppas det är så, annarsVictor skrev:En vild gissning är dessutom att din kat som du tog bort inte fungerade speciellt bra heller. Hur länge räknar man att en burk håller?
Kompressordelen i turbon drivs ju av avgaserna. Och får man ut dom lätt efterSuperbee skrev:40hk? ja då lär den varit ganska så igensotad![]()
Kan ingenting speciellt om turbomotorer men kan tänka mig att de ger lite mer på en turbomotor då det antagligen handlar om att få bort avgaserna snabbast möjligast?
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |