Hur tar jag bort katalysatorn ?

Det e klart att det blir efekt skilnad. Kika på min kurva som visar före & efter = Endast borttagning av kat & på med andra rör på R1 04:a :tummenupp
DSC_2108.JPG

Jocke K skrev:
Hur menar du??
Är inte 2-3hk någon effekt?? Jag har bestämt för mig att det motsvarar ca 1,5-2,2KW, och det är väl i W man mäter effekt?

:7peta jo, 2hkr borde vara lite mer än 1% av din effekt på toppen. Om det känns viktigt skall du nog se till att gå på dass innan du kör för att inte få med onödig vikt ;)

Jocke K skrev:
Sen förstår jag inte resonemanget med dynobänken??
Har olika förare olika körstil i bänken?? :hihi :rofl

Det där med bänken beror på mycket saker, transmition, kedja och bakhjulets förluster e allt annat än konstant o linjärt. En dynojet bromsbänk som mäter på bakhjulet kan man använda för att få en uppfattning, men skall man mäta med högre noggranheter så får man mäta på axlen..... Hittar ingen referens nu, men jag vill minnas att nogranheten på en dynojet bänk inte precis var 1% (den ar mycket mer)... Alltså, mäta en förändring på 2-3hkr på en 160-170hkr torde inte vara möjligt med en dynojet bänk då den inte kan upplösa en sådan förändring......

BadToy: Ja det var en jäkla skillnad! vad har R1 för styrsystem?? Hur satt katten?? du ändra inte rördragningen, den har väl uppdragna rör??
Notera om du inte bara ersatt katen med en rak rörstum där den satt så går det inte att gämföra!

/C

Last edited:
Javulen skrev:
:7peta jo, 2hkr borde vara lite mer än 1% av din effekt på toppen. Om det känns viktigt skall du nog se till att gå på dass innan du kör för att inte få med onödig vikt ;)

Det där med bänken beror på mycket saker, transmition, kedja och bakhjulets förluster e allt annat än konstant o linjärt. En dynojet bromsbänk som mäter på bakhjulet kan man använda för att få en uppfattning, men skall man mäta med högre noggranheter så får man mäta på axlen..... Hittar ingen referens nu, men jag vill minnas att nogranheten på en dynojet bänk inte precis var 1% (den ar mycket mer)... Alltså, mäta en förändring på 2-3hkr på en 160-170hkr torde inte vara möjligt med en dynojet bänk då den inte kan upplösa en sådan förändring......

BadToy: Ja det var en jäkla skillnad! vad har R1 för styrsystem?? Hur satt katten?? du ändra inte rördragningen, den har väl uppdragna rör??

/C

Nej 2-3hk är inte så mycket i sammanhanget. 2hk pga katen, 2hk på något annat, toalettbesök före start, kan tillsammns göra så att jag kommer före killen som jag låg jämsides med längs hela långrakan på Anderstorp i somras.
får jag bara 3-4 meter så tar jag det bästa spåret in i kurvan.. :tummenupp

Jag är medveten om att det är svårt att mäta så här små förändringar i en dynobänk. Alla faktorer som du beskrev påverkar mätvärdena, och det gör även temperatur och luftfuktighet.
Men en bänkkörning med mätning av lamda värden ger en möjlighet att finjustera värdena efter de nya förutsättningarna.

Jocke K skrev:
Men en bänkkörning med mätning av lamda värden ger en möjlighet att finjustera värdena efter de nya förutsättningarna.

Kör du standard styrsystem eller du kör ett "öppet"

ulf_lundin skrev:
Tog bort katen på min 940 turbo -95. laddtrycket steg .5 bar o bilen går bra
mycket bättre, skulle gissa på 40 hk till.
Katen var alltså 8 år o 22000 mil gammal. Har inte monterat den nya 'pirat'-
katen än, så jag vet inte hur det blir. Men det där var ju en turbo, funkar rätt
annorlunda på en sån.
/u

En vild gissning är dessutom att din kat som du tog bort inte fungerade speciellt bra heller. Hur länge räknar man att en burk håller?

#Olsson# skrev:
Det du beskriver är "closed loop".

RSV1000R går i "closed loop" dvs den blandar efter O2-värden från sensorerna. Över 80% gas går den över i "open loop" dvs efter en eller flera mappar.

Helt rätt tänkte baklänges när jag skulle skriva open/closed.

Millen är väl en av de få cyklar som blandar efter o2 och inte bara efter mapp, fast varför mappar man då om dem om mappen endast är aktiv med mer än 80% gas :va

Notera om du inte bara ersatt katen med en rak rörstum där den satt så går det inte att gämföra!

Den har orginal styrsystem katten siter på vägen upp till slutburkarna efter exupen. Det finns ett mellanrör att köpa till när jag köpte Devilsystemet & det e tomt. Dom hade bänkat en exakt likadan hoj innan som endast gav 2 hk mer så att det e nog en jädrans skilnad mellan hojjarna....

/C[/QUOTE]

BadToy skrev:
Den har orginal styrsystem katten siter på vägen upp till slutburkarna efter exupen. Det finns ett mellanrör att köpa till när jag köpte Devilsystemet & det e tomt. Dom hade bänkat en exakt likadan hoj innan som endast gav 2 hk mer så att det e nog en jädrans skilnad mellan hojjarna....

Jo, det e lite vanskligt att gämföra olika tillfällen o olika hojar, kan vara andrat som ändrats oxå... Skall man få en riktigt juste gämförelse så får man bara precis pilla bort katten o ersätta med ett helt rakt rör, inte ändra ngt annat...

Men men ngn häst finns det kanske att hitta, men glöm inte att Yamas ingenjörer e ganska duktiga.....

/C

Javulen skrev:
Jo, det e lite vanskligt att gämföra olika tillfällen o olika hojar, kan vara andrat som ändrats oxå... Skall man få en riktigt juste gämförelse så får man bara precis pilla bort katten o ersätta med ett helt rakt rör, inte ändra ngt annat...

Men men ngn häst finns det kanske att hitta, men glöm inte att Yamas ingenjörer e ganska duktiga.....

/C

Tänkte köpa Power commander & filter till våren & bänka om den igen & se om det går att få en något jämnare kurva... När den var helt orginal var det ketchup efekt vid 7000 rpm. Lite av det försvann efter avgasbytet

//Simon

PowerCommander e ju bra, men skall du ha ngn nytta av den så får du bänka den när du ställer in den....

Tycker den e lite dyr bara..... Sedan kan man ju köpa en wideband commander och koppla med powercommandern tror jag, då börjar det hända saker på riktigt, då kan du återkoppla på lambda o behöver aldrig bänka igen.... Men smakar det så kostar det....

Har väl vissa planer på att bygga ett öppet insprutningssystem för hojar, men det kommer att dröja lite.....

Sedan har du en exup ventil, den styrs ju från vanliga boxen o påverkar en hel del.....

Finns mycket alternativ...

Borsiin JR skrev:
Helt rätt tänkte baklänges när jag skulle skriva open/closed.

Millen är väl en av de få cyklar som blandar efter o2 och inte bara efter mapp, fast varför mappar man då om dem om mappen endast är aktiv med mer än 80% gas :va

Ja, jag antar att det är lite nytt med closed loop på MC-sidan.

Det finns två lägen att välja på. Engine type-1 eller 2. Type-1 är som jag beskrev en closed loop historia upp till 80% gas. Type-2 är en open loop(helt och hållet) och en generell map för race-pipor. Man brukar helt enkelt shifta till type-2\open loop. Antingen för att nöja sig med det eller för att gå vidare till PC och mapppa sig vidare liksom.

Varför inte type-1\closed kan användas beror på att det går aldeles för magert där om man kör med trimpipor etc. Och målvärden (A/F) i closed-läget är inte åtkomligt för allmänheten. Annars borde det ha varit smidigt att bara behöva ändra en enda parameter. :tungan

BadToy skrev:
Det e klart att det blir efekt skilnad. Kika på min kurva som visar före & efter = Endast borttagning av kat & på med andra rör på R1 04:a :tummenupp
DSC_2108.JPG
Vill inte trampa någon på tårna, men skulle vilja ha några klargöranden.

Före är = 2004-05-12 och efter = 2004-07-01?
Om det är så, går det knappast att jämföra mätningarna. Alltför många okända faktorer spelar då in.
- olika miltal, 50 mot 250?
- bytt olja?
- olika däck och tryck?
- hur hårt spänd mot rullen?
- rumstemperatur
- lufttryck
- luftfuktighet
- bränsle
listan går att göra lång.
Om jag förstår rätt, så har du bytt både ljuddämpare och y-rör mellan mätningarna?
Akrapovic som inget hellre vill än att sälja så mycket delar som möjligt, uppger 0,2hk LÄGRE toppeffekt med nytt y-rör utan kat, allt annat lika! Effektvinsten verkar finnas i de öppnare ljuddämparna.

FZ1 skrev:
Vill inte trampa någon på tårna, men skulle vilja ha några klargöranden.

Före är = 2004-05-12 och efter = 2004-07-01?
Om det är så, går det knappast att jämföra mätningarna. Alltför många okända faktorer spelar då in.
- olika miltal, 50 mot 250?
- bytt olja?
- olika däck och tryck?
- hur hårt spänd mot rullen?
- rumstemperatur
- lufttryck
- luftfuktighet
- bränsle
listan går att göra lång.
Om jag förstår rätt, så har du bytt både ljuddämpare och y-rör mellan mätningarna?
Akrapovic som inget hellre vill än att sälja så mycket delar som möjligt, uppger 0,2hk LÄGRE toppeffekt med nytt y-rör utan kat, allt annat lika! Effektvinsten verkar finnas i de öppnare ljuddämparna.

Ja jag e då ingen världsmästare på sånt här. Men jag kan ju säga att jag märker stor skillnad från före & efter bytet. Kommer även att provköra den i samma bänk till våren som den är nu, sen kommer ett filter & en pc på & då kan jag ju köra den samma dag & då lär det ju märkas om det är någon skillnad :banana

ulf_lundin skrev:
Rätt olika förutsättningar mellan bil o hoj, t.ex. utrymme. Tveksamt om det går
att dra nån slutsats alls om kat på hoj från bilerfarenheter.

Tog bort katen på min 940 turbo -95. laddtrycket steg .5 bar o bilen går bra
mycket bättre, skulle gissa på 40 hk till.
Katen var alltså 8 år o 22000 mil gammal. Har inte monterat den nya 'pirat'-
katen än, så jag vet inte hur det blir. Men det där var ju en turbo, funkar rätt
annorlunda på en sån.
/u

40hk? ja då lär den varit ganska så igensotad :3freak
Kan ingenting speciellt om turbomotorer men kan tänka mig att de ger lite mer på en turbomotor då det antagligen handlar om att få bort avgaserna snabbast möjligast?

Blip skrev:
Intressant kommentar från någon som kör RR. Dubbelmoral så det visslar om det.

Han kanske kör på Aspen racing fuel?
Jag håller med om att naturen är värd en hel del. Är inte avis på jänkarnas smog. I Leeds i England dog det flera tusen en dag pga smogen. Men det var rätt länge sedan. Men njut du av dina hk, du hinner nog köra ihjäl dig innan lungorna pajjar. :fatta!

Victor skrev:
En vild gissning är dessutom att din kat som du tog bort inte fungerade speciellt bra heller. Hur länge räknar man att en burk håller?
Knappast en vild gissning; förefaller mycket troligt. Hoppas det är så, annars
blir jag ledsen när jag får dit nya katen.

Superbee skrev:
40hk? ja då lär den varit ganska så igensotad :3freak
Kan ingenting speciellt om turbomotorer men kan tänka mig att de ger lite mer på en turbomotor då det antagligen handlar om att få bort avgaserna snabbast möjligast?
Kompressordelen i turbon drivs ju av avgaserna. Och får man ut dom lätt efter
turbon (lågt avgasmottryck) så laddar turbon mer helt enkelt. Så en turboladdad
motor är rätt känsligt för mottrycket. Kan vara ett problem på bilar men lär inte
vara det på turbokonverterade hojar, avgassystemet oftast grovt, kort o rätt
öppet där,

En icke-turbad motor är inte alls så känslig för lite extra motstånd på avgassidan.
/u

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back