Hur tankar ni?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Smarta billiga lösningar? Som är godkänt enligt reglemente?
Får man tanka ur en vanlig "jeep"-dunk?

Spiller man får man ju 2min stop&go:rolleyes:
 

I det där lilla hålet högst upp på tanken. :tungan

Jeepdunk (med förmodad tillhörande tratt) är inte tillåtet, har jag för mig.
Det är dessutom ett långsamt och besvärligt sätt.

Det billigaste sättet är nog att ta en 18l plastdunk från Biltema och skära ut ett lufthål på lämpligt ställe.
Vi har tidigare använt den lösningen, och det funkade förvånansvärt bra.
 
I det där lilla hålet högst upp på tanken. :tungan

Jeepdunk (med förmodad tillhörande tratt) är inte tillåtet, har jag för mig.
Det är dessutom ett långsamt och besvärligt sätt.

Det billigaste sättet är nog att ta en 18l plastdunk från Biltema och skära ut ett lufthål på lämpligt ställe.
Vi har tidigare använt den lösningen, och det funkade förvånansvärt bra.


Vart skall luftningshålet vara då och vad tätar man det lämpligast med när det skall var tillslutet?
 
Vart skall luftningshålet vara då och vad tätar man det lämpligast med när det skall var tillslutet?

Se bild.

Vi satte silvertejp över hålet när den stod fylld i tankdepån (bör bytas ofta, då bensin löser upp klistret).
 

Bifogat

  • Biltemadunk.jpg
    Biltemadunk.jpg
    14.9 KB · Visningar: 65
Se bild.

Vi satte silvertejp över hålet när den stod fylld i tankdepån (bör bytas ofta, då bensin löser upp klistret).


OK det verkar ju behändigt, körde ni med denna metod i år/förra året? Reglerna för vad som är godkänt har väl skärpts?
 
Eller så köper ni en 20 liters dunk med lufthål på mekonomen för 249:-
Använde vi förra året, funkade fint. :tummenupp
 

Bifogat

  • dunk.JPG
    dunk.JPG
    4.8 KB · Visningar: 65
På Anderstorp var det ingen som brydde sig om man spillde eller inte. Vi såg flera team runt oss som spillde till höger och vänster men inte fick de något straff. Det de brydde sig om, på söndagen, efter tillsägelse var om man hade heltäckande kläder på sig eller inte.

Hoppas det blir bättring till Falkenberg.
 
På Anderstorp var det ingen som brydde sig om man spillde eller inte. Vi såg flera team runt oss som spillde till höger och vänster men inte fick de något straff. Det de brydde sig om, på söndagen, efter tillsägelse var om man hade heltäckande kläder på sig eller inte.

Hoppas det blir bättring till Falkenberg.

Där har du helt fel. Ca 15 bestraffningar delades ut på lördagen efter slarv med tankningar i olika form.

För att återgå till topic, bästa budgetlösning är en jeepdunk där man monterar en 2-tums kulventil i botten. Vid tankning öppnas påfyllningshålet så att det kommer in luft ovanfrån. Då tankar man på 10 sekunder.
 
Kan rekommendera dunkar från SRF Sunoco racing Fuels i Malmö. De säljer nitrometan och metanol i dessa. 25l och ett lufthål med skruvad "kork".

Vet inte om de säljer dessa lösa, men vill du ha en så får du en av mig :tummenupp

(Har nog ett 20-tal som vi slänger då vi använder oss av nitro på jobbet)
 
Hur viktigt är det med flamsäkra kläder?

Har hört att det räcker med mekaniker kläder i bomull (matrial bränner fast mot huden) och en rånarluva eller liknande... Måste det vara en hel overall eller räcker det med byxa och tröja?
 
OK det verkar ju behändigt, körde ni med denna metod i år/förra året? Reglerna för vad som är godkänt har väl skärpts?

Förra året använde vi, liksom i år, en jeepdunk med kulventil, precis som Stefan beskrev. Han är dessutom pappa till vår dunk (inklusive de läckande svetsfogarna :7peta).

Jag har hört att HET i år använder en snabbtankningsanläggning i nitrotitan och unobtanium - tillverkad i ett unikt samarbete mellan Erik Marklund och NASA. :tummenupp
 
Förra året använde vi, liksom i år, en jeepdunk med kulventil, precis som Stefan beskrev. Han är dessutom pappa till vår dunk (inklusive de läckande svetsfogarna :7peta).

Jag har hört att HET i år använder en snabbtankningsanläggning i nitrotitan och unobtanium - tillverkad i ett unikt samarbete mellan Erik Marklund och NASA. :tummenupp

Mmm, HET har tagit tekniken till höga höjder. Och ändå så kom dom...ja, hur många placeringar var det...ja, ca 20 platser efter oss. Dom må köra väldans långsamt med tanke på hur snabba dom är materialmässigt...
 
Där har du helt fel. Ca 15 bestraffningar delades ut på lördagen efter slarv med tankningar i olika form.

För att återgå till topic, bästa budgetlösning är en jeepdunk där man monterar en 2-tums kulventil i botten. Vid tankning öppnas påfyllningshålet så att det kommer in luft ovanfrån. Då tankar man på 10 sekunder.

kan väl bara säga att du har rättt:tungan
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top