Hur ta loss förgasarbrygga. Yamaha R6

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Håller på att hjälpa en kompis med att montera strypningar för 25kw på hans Yamaha R6 99. Strypningarna består utav trottelstopp och insugsbrickor. För att kunna montera dessa så behöver vi få loss förgasarbryggan. Första ggn jag skruvar radfyra och jag gör mig inte klok på hur man gör för att få loss förgasarna. Är riktigt trångt på dessa hojar!

Snälla hjälp. Besiktningstid imorgon kl 7. :(

Vanligtvis skruvar man loss alla skruvar och använder sig sedan av ryck-o-slit-metoden. Förgasarna sitter endast fast i luftburk samt insugsgummit.

HanneZ skrev:
2132493 Vanligtvis skruvar man loss alla skruvar och använder sig sedan av ryck-o-slit-metoden. Förgasarna sitter endast fast i luftburk samt insugsgummit.
Det är just insugsgummit som vi inte lyckas slita dem ifrån. Det sitter slangklämmor men jag kan inte leta mig fram till skruvarna. Du menar att när jag lossat luftburken så är det bara till att slita loss bryggan ifrån insugsgummina? Kanske ser jag fel i det jag tror ser ut som en slangklämma på vänstra insugsgummit. :3freak

/philsson

Ja det sitter slangklämmor runt varje insug, till klämman finns det en tillhörande skruv som minskar/ökar klämmandet

HanneZ skrev:
2132543 Ja det sitter slangklämmor runt varje insug, till klämman finns det en tillhörande skruv som minskar/ökar klämmandet
:hihi
Ja med insex, så du inte harvar med ngt annat verktyg.
Finns en kitfastsättning så du skruvar alla fuggarna från sidan.
Tror den kosta 400.
Riktigt skönt när man skruvar ofta.
Annars går det att smörja och lyfta bort.
Öppna och räta på slangklämmorna innan du ska försöka få dit det igen bara.
Lycka till. :)

Var hittar man en kitfastsättning?

Hitecfrollo skrev:
2132551 :hihi
Tror den kosta 400.

Hitecfrollo skrev:
2132551 :hihi
Tror den kosta 400.
Det var just det, vi härjade runt med vanlig tjärnmejsel. :huvet Men tillslut fick jag rycket och slet loss förgasarbryggan. :)
Återstår att komma åt för att dra åt sedan när vi monterar ihop allt igen. Riktigt knixigt att komma åt skruvarna till klämmorna. Nu vet jag i varje fall att det är insekt och vilken storlek också. :tummenupp
Tack så mycket grabbar. Bara ett problem kvar, trottelstoppen. När jag monterar ett trottelstopp för att prova så går det knappt röra trotteln! den är helt låst i sitt nedersta läge. Är det 1kw vi snackar om här eller 25kw? Ska det vara så? :confused: Försökt få tag på MC kompaniet men de har lunchstängt så vi gav upp fram till middag.

vi har nu satt ihop allt nogrant men det har kommit upp denna anslutning som vi inte hittar vart den skall sitta. Lägger upp en bild så ni får se vilken jag menar. Slangen den sitter på går direkt ifrån toppen på luftburken.
tack på förhand

bild

Vi struntade i den slangen och provade. Gick igång hur fint somhällst. Jag antar att den har med lyftningen till vakumstyrningen att göra för trottlarna men iom strypningen nu så lyfter de inte alls. Dvs att jag inte vet om den har påverkat något eller inte. Men hojen funkade. :tummenupp

25kw.. :gnissla

Hitecfrollo skrev:
2136146 Min är köpt på Motorhuset i Nyköping.
Pm:a om du vill ha nr.
Då drar man alla fyra med en skruv från sidan :banana

hmm ska också montera mina brickor snart när skolan e över!

kommer inte fatta ett skit :D
idag har jag lekt med blinkersen & kollat oljan. behövs påfyllning av bromsvätska fram !

men som sagt, kmr bli mkt skriverier sen när jag sätter igång med monteringen! :4skrika

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg