Hur tänker ni börja säsongen 2013?

JAG ska påbörja MC-året 2013 med att inviga min nya hoj, och köra den från Stockholm till mitt nya hem i Malmö. Blir en lång resa, men tror att, färsk som man är, det kommer bli grymt skoj! Vet bara inte vad det är för ställ jag ska köpa :/

Beroende på när kan det bli en väldigt trevlig resa. Om du undviker E4, och pausar och sträcker på dig ofta. Kör du däremot sträckan i låga temperaturer, under 12-13 grader i princip, så kommer du att frysa och vara jävligt trött på resan fort. Regnar det med blir det inte bättre.
 
Marken börjar kännas stabil & hojen står i molekyler :gråta

Jag vill ut & köra :gråta

Kommer upp några bilder om nån vecka hur en CBR RR ser ut i delar med en David simmande bland delarna gråtande :D

För nu ska hon få nya delar, bli nybes & säljas i toppskick.

Listan är kanske inte så lång på delar som ska byttas gå över.
Bakhjulslager.
framhjulslager.
Packboxar framgaffeln.
Ny olja framgaffeln.
Styrlager.
Kopplingslameller.
Ventiljustering.
Ny kopparbricka & magnetplugg.
Olja.
Oljefilter.
Batteri
Laddningsregulator.
Bromsvätska fram/bak.
Smörjning av alla ok kolvar om något kärvar.
Nya blinkers fram & bak
Allt ska tvättas grundligt, minsta del på hojen.
klistermärkena som jag satt ditt ska bort.
Nytt däck fram.
Balansering Fram & Bak.
Hel vaxas.

IMG_0429.jpgIMG_0431.jpg
 
Last edited:
Såhär va, först spenderar jag hela januari och titta på hojar, sen bestämmer jag mig att vänta med att byta till nästa år som vanligt. Därefter går jag ner i garaget och fixar i ordning hojen som är i oordning. Nu är det dags för den spektakulära första uppstarten för året, den brukar i regel ta cirka 45 minuter, massa startgas och lite avslitet hår. När detta är avklarat blir det långtur (planerad i alla fall) meeen vänder hem efter 2 mil för att det är så jäääädra kallt, kommer hem och tittar på nätet efter väderprognoser.... tröttnar på hur det ser ut den närmaste månaden och lägger mig i sängen och går tillbaka i ide...

Detta är den normala "vår"ritualen, tack för mig och godnatt :)
 
Jag kör i Hässleholm ja, och jag bromsar hur bra som helst med min egen Mc utan ABS men trodde bara inte det var godkänt på prov med en Mc utan... har kört många mil och aldrig råkat ut för nåt. Nej min körlärare säger att varken jag eller min väninna får bestämma det utan han ska bestämma det, hon har kört längre än jag har på skolan, inte i trafik som jag med handledare, men jag körde ju moppe som ung. Nej vi kan inte göra nåt av det då vi ska gör R1 och R2 först och det ska han ochså vara med o bestämma, men det finns ju fler skolor, så det löser sig, jag tror de är olika mot tjejer och killar...:banana
Varför skulle du inte kunna köra upp själv när du har egen motorcykel?

Boka risk1 + risk2, sen när dessa är gjorda gör du teoriprovet och därefter körprovet. Så gjorde jag och det var inga konstigheter...
 
Har gått "hojlös" ett par månader nu och börjar få abstinens.
Känns konstigt att det är tomt i garaget.
Men imorgon blir det kanske inköp!
 
Hej, Eftersom jag har problem med lågfarten så kan jag inte köra upp, allt annat är ok, men måste träna på den där lågfarten, den har jag ingen riktig kläm på än. Jag ska boka risk 1an nu i denna månaden med min kompis Annika som kör på samma skola, som har samma problem som jag har, det enda vi inte har koll på är den där lågfarten i 2 km/t. De är nog hårdare mot tjejer har jag hört från en på SMC, det är tydligen svårt för tjejer att få mc kort än för killar... suck, ska träna nu innan det är dags på körskolan igen med en vanlig cykel att svänga långsamt osv... 8 or är inga problem på körskolan men så fort det är 4 koner så blir de bara jobbigt...Men jag ger mig inte, ska ha mitt kort..:huvet
 
Hej, Eftersom jag har problem med lågfarten så kan jag inte köra upp, allt annat är ok, men måste träna på den där lågfarten, den har jag ingen riktig kläm på än. Jag ska boka risk 1an nu i denna månaden med min kompis Annika som kör på samma skola, som har samma problem som jag har, det enda vi inte har koll på är den där lågfarten i 2 km/t. De är nog hårdare mot tjejer har jag hört från en på SMC, det är tydligen svårt för tjejer att få mc kort än för killar... suck, ska träna nu innan det är dags på körskolan igen med en vanlig cykel att svänga långsamt osv... 8 or är inga problem på körskolan men så fort det är 4 koner så blir de bara jobbigt...Men jag ger mig inte, ska ha mitt kort..:huvet

Lycka till. Får man stå upp under lågfarten? Om man har en lämplig hoj är det otroligt mycket lättare att stå upp och köra när det går sakta eller över stock och sten. Jag kan köra löjligt sakta när jag står upp. Sitter jag ner så går det fortare.....

2 km/timme? Vad ska DET vara bra för? I vilken situation IRL är man behjälpt av att köra i 2 km/timme? Har dom blivit tokiga på Vägverket, eller vad dom heter nu för tiden?

Jag övningskörde på en HD-chopper med bildäck bak. På den tiden skulle man klara av att göra en 180-gradersväng inom en parkeringsruta. Jag behövde 4 parkeringsrutor för att ta mig runt med den hojen. :D Körde inte upp på den dock utan på körskolans Kawa 550. Hade jag kört upp idag så hade jag DEFINITIVT stått upp. Utan tvekan.....

//J
 
Last edited:
De är nog hårdare mot tjejer har jag hört från en på SMC, det är tydligen svårt för tjejer att få mc kort än för killar...

Det tror jag bestämt är kvalificerat skitsnack! Däremot kan det säkert finnas en eller fyra uppjörningskonstaplar som är en smula tafatta när det kommer till att handskas med det motsatta könet =0)

Testa att stå upp när du tränar lågfart under kontrollerade former, se till att hojen du tränar på är välservad med schyssta däck för det sistnämnda höll på att sänka mig dagen innan uppkörning = de däcken var f-n kantiga och det kändes sådär... Dåligt styrlager, ringtryck etc. kan även ställa till det för hur hojen känns och uppför sig.

Best af luck!
 
Angående ABS diskussionen ovan:
Jag har gått några lektioner där jag bland annat har övat inbromsningen. Instruktionerna jag fick, var att ta i allt jag kunde vid inbromsningen, och varje gång fick jag kommentaren "Bra! Det där har du inga problem med"...
Men jag vet inte, jag lyssnar på min lärare, och antar att han vet vad som gäller.
 
Hej, Nej det är tokigt, men det är inte vägverket som bestämt detta, har pratat med SMC och ingenstans står sånt utan att man ska köra i gångfart och styra med kopplingen, detta är helt ok, farten hittar körläraren på inte jag, och han vill kanske att jag ska kunna hanterar den i den farten inte vet jag, detta är en Suzuki bandit 650, får inte stå upp, nej förr kunde de det med en cross liknande mc, men det kanske var fördelar förr, och nackdelar. Ja i någon trafik kanske man kan behöva köra rakt fram långsamt, men det har inte jag svårt att göra, kan köra jätte långsamt rakt fram, och måste man sätta ner en fot kan man ju det då, men inte på körskolan, eller på provet. På den tiden kunde man ju köra upp på en liten cykel och ha tungt kort efter 2 år, idag måste man köra den hoj man ska ha körkort till, så det är väl bara att bita ihop och köra kon helvetet i nästan stillastående, och jisses så underbart det blir då jag har fått kortet så man aldrig mer ska granskas i en konbana. Nej i år ska jag ha kortet verkligen, jag älskar motorcyklar, har gjort hela mitt liv...:huvet
 
Jag ser snö och is.
2013 börjar med att byta ut hojen om någon vill köpa den.
Annars så blir det köp av tankväska och bestycka om förgasarna igen.
Mental hårdporr här alltså.:banana:smasha
 
Det där med 2 km/h på krypbanan är bara nonsens. Du ska reglera farten med hjälp av kopplingen och krypköra banan, vilket i praktiken innebär gånghastighet ca 5-7 km/h. Ställ din lärare mot väggen och fråga honom varför du ska köra så jävla långsamt för? Vad är det för poäng att göra det svårare än nödvändig?
 
Ja i någon trafik kanske man kan behöva köra rakt fram långsamt, men det har inte jag svårt att göra, kan köra jätte långsamt rakt fram, och måste man sätta ner en fot kan man ju det då, så det är väl bara att bita ihop och köra kon helvetet i nästan stillastående, och jisses så underbart det blir då jag har fått kortet så man aldrig mer ska granskas i en konbana. Nej i år ska jag ha kortet verkligen, jag älskar motorcyklar, har gjort hela mitt liv...:huvet

Se det från den ljusa sidan när du väl kan det. Du kommer inte tillhöra albatross jänget som inte kan hantera en mc. Du kan komma fram till fiket eller åka därifrån utan att det syns att det behövs stödhjul vid låg fart.

bara nöta på så kommer det gå bra.
 
Själv ska man börja med att få igång enduro j@veln å sen hålla sig borta från polisen. :tummenupp
 
Enduro i helgen, Circuit de Catalunya 2a februari, Parcmotor Castelloli 16e februari... sen rullar det på.
 
Det där med 2 km/h på krypbanan är bara nonsens. Du ska reglera farten med hjälp av kopplingen och krypköra banan, vilket i praktiken innebär gånghastighet ca 5-7 km/h. Ställ din lärare mot väggen och fråga honom varför du ska köra så jävla långsamt för? Vad är det för poäng att göra det svårare än nödvändig?

De flesta prestera sämre när det gäller så det är för att ha marginal.
 
i april med lite däcksrök och skrik utanför handens polisstation för att sedan åka till spökgösta och byta däck.... NOT
 
Precis, nöta var det. Jag har inga problem att hanterar min Mc als i någon situation, det är bara när körläraren tar fram konerna som jag svettas, övat jag ensam eller med en kompis så är det inga problem, det är bara när Niklas kollar som jag blir nervös. Jag ska verkligen jobba med det under våren så jag klarar det när det är dags, övning ger färdighet.:lol
 
Tack för rådet, jag kör en helt ny Suzuki Bandit 650 på skolan, så däcken o styrlager är nog i sin ordning, annars får jag ta min egen i nödfall, den är helt servad o allt i topp, men vill ju helst klara det med skolans,så jag nöter på och ska ha mitt kort no matter what!!:yoparty
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top