Hur tänka kring första MC-köp?

BjornF

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2021
Hoj
Yamaha
Hej, tog mitt A-kort för någon vecka sedan och funderar som bäst på vad jag ska köpa. På sikt skulle jag gärna vilja kunna köra till jobbet genom Sthlm, åka ut till landet (tunnlar och landsväg ut mot Nackahållet) samt kanske en och annan helgtur i landet. Men jag har 3 kids så lär inte komma iväg alltför mycket själv i närtid. Siktar nog på touring/nakenhoj/cafe med upprätt körställning. Körde upp på en MT07 och har varit väldigt sugen på en XSR700 som jag gillar stilmässigt. Men flera säger att man ofta vill byta rätt snabbt efter första MCn. Efter att ha spanat på blocket verkar alternativen se ut typ så här:

1) Billig övningsmotorcykel för att hålla igång, 1980-2005 utan ABS 10-20 tkr
2) Billig pendlings-MC, 2005-2010 med ABS 35-45 tkr
3) Bättre beg XSR700 eller motsvarande 2015-2019 med ABS 60-70 tkr
4) Ny eller nästan ny på butik 85-90 tkr

Budget max 100 men har annat lägga pengar på såklart. Tankar och idéer? ABS, skillnad på 90-tal och 00-tal etc?

Stort tack!

Björn
 
Last edited:

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Yolo. Du lever bara en gång . Har du budget köp en mc du tycker om och strunta i att snåla med en gammal billig gammal hög. (Nota bene, det finns bra gamla hojar.) Alla nya tunga hojar har ABS och det är väl som balkong. Det höjer värdet. Sen om du verkligen behöver det är en annan sak.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Generellt brukar folk här säga "köp den hoj du vill ha" och vill du ha en XSR700 så kör på det, har man en hoj man gillar är det större sannolikhet att man använder den.
Jag köpte en ER6 efter kortet, hade kört Hornet i skolan och tyckte den hojtypen var vettig. Ville lite som du skriver hellre ha något som man kör på än att bara leta efter det opimala.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I en liknande tråd nyligen blev det till slut en Vitpilen 701.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Apropå barn och hojande. Det kan ju minst sagt krocka i livstetris...

Ungarna och tanten tar bilen till resmålet, du hojen. Väl framme svidar du om och tar rollen som primär vårdnadshavare. Tanten kan slappa litet och blir vänligare inställd till att ha en hoj i hushållet. Vem vet, nästa säsong är det kanske hon som tar hojen och du bil?

Så löser vi det med våra barn. Den äldsta somnar inte i bilen när hon ska hålla koll på pappa genom kurvorna. Inte alltid de bäst turerna men likväl turer.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hej, tog mitt A-kort för någon vecka sedan och funderar som bäst på vad jag ska köpa. På sikt skulle jag gärna vilja kunna köra till jobbet genom Sthlm, åka ut till landet (tunnlar och landsväg ut mot Nackahållet) samt kanske en och annan helgtur i landet. Men jag har 3 kids så lär inte komma iväg alltför mycket själv i närtid. Siktar nog på touring/nakenhoj/cafe med upprätt körställning. Körde upp på en MT07 och har varit väldigt sugen på en XSR700 som jag gillar stilmässigt. Men flera säger att man ofta vill byta rätt snabbt efter första MCn. Efter att ha spanat på blocket verkar alternativen se ut typ så här:

1) Billig övningsmotorcykel för att hålla igång, 1980-2005 utan ABS 10-20 tkr
2) Billig pendlings-MC, 2005-2010 med ABS 35-45 tkr
3) Bättre beg XSR700 eller motsvarande 2015-2019 med ABS 60-70 tkr
3) Ny eller nästan ny på butik 85-90 tkr

Budget max 100 men har annat lägga pengar på såklart. Tankar och idéer? ABS, skillnad på 90-tal och 00-tal etc?

Stort tack!

Björn
Jag skulle säga att det du håller på med är korrekt sätt att tänka på det.
Överväg dom alternativ du har och väg in dom faktorer som du tycker att du vill beakta. Som komfort, prestanda, känsla, ägandekostnad osv.
Om det är så att du har familj och därför inte kan räkna med att komma iväg precis när du vill så skulle jag säga att det är onödigt att köpa en hoj som kostar mycket i försäkring när den står.
Dvs jag skulle säga att köp en hoj som inte är alltför hög försäkring så du kan ha den påställd och därigenom kan slänga dig på hojen om du får ett tillfälle med kort varsel utan att behöva böka med påställning och liknande. I övrigt. Köp den hoj du vill ha. Annars lär du inte bli lika nöjd.

Jag personligen köpte min första hoj efter noggrannt övervägande av dom aspekter som jag värderade. Den skulle vara tilllräckligt rapp för att kunna köra hyfsat inspirerat med, tillräckligt bekväm för att man inte skulle längta efter bedövning efter 1 timme i sadeln utan att man skulle kunna köra långt. Och en försäkringskostnad som var hyfsad så att jag skulle slippa hålla på och krångla med att ställa av och på.
Det landade för mig i en Yamaha TDM 850. En hoj som jag körde i ganska många år. Närmare bestämt 7 år tror jag det blev innan en lätt lastbil i en korsning bestämde sig för att det var bättre att stanna där jag stod istället för bakom mig.
Som nybörjare behöver man inte herrejösses mycket effekt. Det kommer ändå att vara du som förare som begränsar och det kan faktiskt vara nyttigt att ha en lite motorsvagare hoj då misstagen kanske inte blir lika kännbara.
Att köpa en väldigt gammal hoj har ju sin charm men samtidigt så finns risken att det blir mindre tid att köra och mer att meka vilket ju kan bli tråkigt om den tillgängliga tiden är begränsad.

Dvs köp den hoj du vill ha och kör.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Vill du ha en XSR700 så ska du köpa en sådan. Bör vara låga ägandekostnader oavsett om det är ny eller begagnad. Låt tillfället/känslan bestämma.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Köp nåt du tycker ser häftigt ut och är såpass nytt att det går att få tag på delar/service hyfsat fort :)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Att köpa den man känner för är inte fel.
Men så småningom kommer du att veta mer om hur du använder den och märker både för- och nackdelar med den du har. Tror det kallas erfarenhet.
Men den dagen den sorgen.
Det är inte alltid den första kärleken håller i längden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver: ABS, skillnad på 90-tal och 00-tal etc? slut citat

Inga problem bromsa i Sverige med ABS 2012 och få hojen över sig. Läs den här tråden och begrunda.
Läs inlägg # 11 och # 21
ABS fungerar fortfarande 2021 inte i låg hastighet. Att kryssa på en parkering och använda frambromsen istället för bakbromsen för att tillsammans med koppling reglera farten kan fortfarande sluta med krasch när framhjulet låser sig.
Bosch hade förr en sida om att bromsa med ABS på MC.
Den löd: Med ABS bromsar man precis som utan ABS.
Dvs man börjar med bakbromsen (för att sänka hojen) fortsätter med frambromsen drar åt till bromsningen är klar eller hjulen börjar kana, då lättar man på bromsen.

Egen erfarenhet: Överraskad båda bromsarna på en gång. På snö, is och gräs enbart bakbromsen.
Planerat foten på fotbromsen, sedan ett eller två fingrar på frambromsen.
När GSX1300R börjar kännas "ostabil" under bromsning, drar jag inte åt hårdare (fegis, blir själv orolig).
Men då har jag redan bakhjulet i luften enligt dom som legat bakom.

En vän som kört över 50000 mil på hoj. Enbart bakbromsen under +2C.

Och det här syns på försäkring. ABS ger ca 20 % lägre premie. Dvs när du gjort 4 krascher med ABS kan du glädja dig åt att det varit 5 krascher utan ABS.

Själv tycker jag det är viktigt med bra däck.
Kör med Metzeler M7RR vilka funkar bra i vackert väder (när jag frivilligt kör hoj) och hyfsat i regn.
Om jag skulle tvingas köra i regn.
 
Last edited:

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
ABS är com covidvaccinationerna. En global konspiration. Håll dig undan :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Apropå barn och hojande. Det kan ju minst sagt krocka i livstetris...

Ungarna och tanten tar bilen till resmålet, du hojen. Väl framme svidar du om och tar rollen som primär vårdnadshavare. Tanten kan slappa litet och blir vänligare inställd till att ha en hoj i hushållet. Vem vet, nästa säsong är det kanske hon som tar hojen och du bil?

Så löser vi det med våra barn. Den äldsta somnar inte i bilen när hon ska hålla koll på pappa genom kurvorna. Inte alltid de bäst turerna men likväl turer.
Vid en längre resa tar man även över på raster, tankstopp och liknande innan resmålet.
Glöm bara inte att ta med regnkläder och vardagskläder på hojen. Jag satt och väntade tre timmar vid en stuga på campingen utan att komma ur stället. Familjen tyckte det var så varmt så de stannade och bada på vägen. :crash
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
När man läser på forumet är det vanligt att man byter sin första hoj inom ett par år. Det har även jag och mina mc-vänner gjort.

Med det i åtanke skulle jag välja bort alternativ 3 med nya eller nästan nya hojar. Är det så att du inser efter två år att det du kör är drömmodellen, byt in din beg drömhoj mot en nyare modell i perfekt färg och se glad ut!

Eftersom du är ny med kortet och har familj skulle jag avråda från alternativ 1. "Billig övningsmotorcykel". Risken finns att det var massa dolda fel eller saker som var på väg att ge upp, nu står du utan hoj, utan tid att fixa själv och med verkstadsofferter som är högre än inköpspriset på hojen.

Kvar blir då alternativ 2 och 3.
2) Billig pendlings-MC, 2005-2010 med ABS 35-45 tkr
3) Bättre beg XSR700 eller motsvarande 2015-2019 med ABS 60-70 tkr

Jag tror det kommer bli rätt oavsett vad du väljer. För 45k kommer du få en trevlig nybörjarhoj i gott skick, inget snack om saken. Om hjärtat drar mot en XSR700 så är det nog det du vill.

Eftersom det är en förstahoj, så var inte rädd om det är några repor på den. Du kommer troligen lägga den i backen med. Vi alla har gjort det någon gång. Då är det bra om värdetappet redan har skett. Dessutom slipper du gråta blod, för det var inte mint condition till att börja med.

Kraschpuckar är aldrig dumt på en förstahoj.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
:har bara läst första inlägget men känslan av inlägget säger att du ska gå på nr3 (det första nr3 :p).
 

BjornF

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2021
Hoj
Yamaha
Tack, jättemycket bra input! Skippar alternativ 1 och 4 och siktar in mig på ABS-cykel från 2010-talet, verkar finnas en hel del, tex flera Yamaha XJ6 kring 40tkr. Ska även prova en beg XSR700 till helgen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack, jättemycket bra input! Skippar alternativ 1 och 4 och siktar in mig på ABS-cykel från 2010-talet, verkar finnas en hel del, tex flera Yamaha XJ6 kring 40tkr. Ska även prova en beg XSR700 till helgen.
XSR700 har ju fått en del skit för fjädringskomponenterna. Men det har MT07 också.
Nu kanske du inte alls upplever det så och då kan du sluta läsa nu.
Men om det är samma eller väldigt lika framgaffel så är YouTube och övriga nätet fullt av fixar för att få gaffeln dräglig.
Bak är det väl bara att hitta något från YSS, Hagon, eller liknande.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top